مقتدرترین تیم لیگ والیبال ایران /فولاد سیرجان با شگفتی قهرمان نیم‌فصل شد

سی و چهارمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران جام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، از روز چهارشنبه 19 شهریور ماه 99 شروع شد تا نسبت به سال‌های گذشته، این مسابقات حداقل یک ماه زودتر آغاز شده باشد، اما با توجه به شرایط گسترش و شیوع ویروس کرونا در ایران، برگزاری این مسابقات پس از هفته هشتم، به مدت 32 روز متوقف شد و سپس به صورت متمرکز در دو سالن خانه والیبال و فدراسیون پیگیری شد.

در ابتدا این مسابقات با حضور 15 تیم شهرداری ورامین، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، شهرداری ارومیه، پیکان تهران، شهرداری گنبد کاووس، شهرداری قزوین، هورسان رامسر، آذر باتری ارومیه، خاتم اردکان، سایپا تهران، شهداب یزد، فولاد سیرجان، راه‌یاب ملل کردستان، لبنیات هراز آمل و شهروند اراک شروع شد اما در هفته ششم لیگ برتر سال 99، با توجه به این که مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی اعلام کرد که این اداره کل نمی‌تواند هزینه‌ها و تعهدات تیم شهروند اراک را تامین کند، کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات فدراسیون والیبال مجبور به کنار گذاشتن این تیم از مسابقات شد.

* فولاد سیرجان با شگفتی قهرمان نیم‌فصل شد

دور رفت این رقابت‌ها با قهرمانی فولاد سیرجان به پایان رسید و تیم‌های شهرداری ارومیه، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و لبنیات هراز آمل در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

در دور رفت لیگ برتر والیبال مردان، 91 دیدار برگزار شد که تیم‌های فولاد سیرجان، شهرداری ارومیه و فولاد مبارکه سپاهان با 11 برد بهترین عملکرد را از نظر تعداد پیروزی داشتند و تیم‌های لبنیات هراز آمل با 10 برد و سایپا و شهداب با 9 برد، به ترتیب در رتبه های چهارم تا ششم قرار گرفتند.

تیم‌های راه‌یاب ملل کردستان و آذرباتری ارومیه نیز به ترتیب با دو و یک برد، در پایان دور رفت مرحله مقدماتی در رتبه‌های سیزدهم و چهاردهم جدول رده‌بندی قرار گرفتند.

* هراز آمل، مقتدرترین تیم شد

در 91 دیدار دور رفت لیگ برتر مردان سال 99، چهل و چهار مسابقه یعنی 48.35 درصد دیدارهای با نتیجه 3 بر صفر به پایان رسید، 34 بازی برابر با 37.36 درصد در چهار ست برنده مسابقه معرفی شد و در 13 دیدار نیز فاتح میدان در ست پنجم مشخص شد که برابر با 14.29 درصد مسابقات است.

نکته جالب این آمار، پیروزی سه بر صفر لبنیات هراز آمل در هشت دیدار از 10 برد مقابل حریفان است که بهترین عملکرد در بین 14 تیم این داده آماری است و نشان از اقتدار آملی‌ها در لیگ دارد. فولاد سیرجان صدرنشین در 6 مسابقه از 11 برد و تیم‌های شهرداری ارومیه و فولاد سپاهان در پنج دیدار از 11 برد، با نتیجه سه بر صفر فاتح میدان شدند.

در دور رفت لیگ برتر والیبال مردان 333 ست مسابقه برگزار شده است که میانگین ست هر مسابقه 3.65 می شود. تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان (35 برد و 14 باخت ست) و فولاد سیرجان (36 برد و 12 باخت ست) بیشترین ست بازی را در اختیار دارند که به ترتیب در 49 و 48 ست مسابقه به میدان رفته‌اند.

14 تیم شرکت کننده در لیگ برتر والیبال مردان در 91 مسابقه دور رفت، 15 هزار و 11 پوئن به دست آوردند که میانگین پوئن هر دیدار 165 امتیاز می شود .میانگین پوئن هر ست دور رفت لیگ برتر والیبال مردان نیز 45.07 پوئن است.

* نیمکت‌های لرزان والیبال در دور رفت

دور برگشت چهل و چهارمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های برتر مردان ایران از هشتم دی‌ماه آغاز می‌شود، اما یکی از نکات جالب آماری دور رفت، تغییر در سرمربیان ۴ تیم است. شروع این تغییرات از هفته دوازدهم با قطع همکاری محمد ترکاشوند از سوی باشگاه پیکان شروع و علیرضا طلوع‌کیان جایگزین وی شد.

در هفته سیزدهم نیز تیم خاتم اردکان با فرهاد نفرزاده قطع همکاری کرد و نادر قاضی اردکانی هدایت این تیم در دو هفته باقی مانده تا پایان دور رفت را برعهده گرفت. در هفته چهاردهم، فرهاد نفرزاده جایگزین ساسان خداپرست در تیم آذرباتری ارومیه شد تا سومین تغییر در سرمربیان تیم‌های لیگ برتری ایجاد شود.

در هفته پانزدهم که تیم سایپا با قرعه استراحت روبه‌رو بود، مصطفی کارخانه سرمربی این تیم نیز از نارنجی‌پوشان جدا شد و هدایت آن‌ها در مسابقه معوقه هفته هفتم لیگ برتر که روز سه‌شنبه 25 آذرماه برگزار شد، به ناصر شهنازی سپرده شد.

در تعطیلات نیم‌فصل نیز علیرضا طلوع‌کیان از تیم پیکان جدا شد و هدایت خاتم اردکان را بر عهده گرفت. همچنین مرتضی عهدی در ادامه مسابقات، سرمربی پیکان خواهد بود تا سومین تغییر در پیکان و ششمین تغییر سرمربی در چند روز مانده به شروع دور برگشت لیگ برتر والیبال مردان صورت گیرد که در نوع خود، آماری عجیب است.