دوئل امیر قلعه نویی و محمود فکری در بازی استقلال و گل گهر و روردی جدید

امیر قلعه نویی و استقلال ، دو نامی هستند که سالها و دهه هاست کنار هم شنیده شده اند؛ چه آن روزهایی که قلعه نویی روی نیمکت استقلال بود و بهترین و پرافتخارترین روزهای آبی ها را در تاریخ لیگ برتر رقم می زد و چه روزهای فراغ و دوری شان که نام قلعه نویی، آلترنانیو همه مردانی بود و هست که روی نیمکت استقلال نشسته اند از مرفاوی و مظلومی و حجازی و منصوریان تا شفر و استراماچونی و مجیدی و فکری! 

و حالا دست روزگار است که قلعه نویی را در پانصدمین سرمربیگری اش در تاریخ لیگ برتر به استقلال رسانده؛ حضور شماره 500 امیر قلعه نویی روی نیمکت تیمهای مختلف لیگ برتر برابر استقلال در لیگ بیستم فرا می رسد تا سرمربی گل گهر به رکوردی عجیب و غریب و شاید تکرارنشدنی در تاریخ لیگ برتر برسد. قلعه نویی از هفته پنجم لیگ دوم و با نشستن روی نیمکت استقلال اهواز، حضور در تاریخ لیگ برتر را استارت زد و حالا با عبور از همه این سالها و روزها به نیمکت گل گهر و استقلال در حضور شماره 500 رسیده است. 

هیچ سرمربی ای بیشتر از امیر قلعه نویی در تاریخ لیگ برتر حضور نداشته. قلعه نویی در 20 دوره برگزاری لیگ برتر فقط در دو دوره حضور نداشته: دوره اول که هنوز به صورت جدی وارد دنیای مربیگری نشده بود و دوره ششم که روی نیمکت تیم ملی می نشست. او در لیگ های سوم، چهارم، پنجم، هشتم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم روی نیمکت استقلال نشست. در لیگ های نهم، دهم و هجدهم سرمربی سپاهان بود. لیگ هفدهم را روی نیمکت ذوب آهن و لیگ یازدهم و شانزدهم را روی نیمکت تراکتور سپری کرد. جز این 12 دوره، قلعه نویی در 6 دوره لیگ برتر حضور داشت ولی نه به صورت کامل شامل سرمربیگری استقلال اهواز در لیگ دوم، مس در لیگ هفتم، ملوان و تراکتور در لیگ پانزدهم و لیگ نوزدهم در سپاهان. او بیستمین دوره لیگ برتر را هم روی نیمکت گل گهر سپری می کند. 

امیر قلعه نویی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر

امیر قلعه نویی پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر است. او 3 بار در لیگ های پنجم، هشتم و دوازدهم به عنوان سرمربی استقلال و در لیگ های نهم و دهم با سپاهان قهرمان لیگ برتر شده و با 5 بار فتح لیگ برتر در صدر قرار دارد. 12 سرمربی در تاریخ لیگ برتر به قهرمانی رسیده اند که قلعه نویی با 5 قهرمانی، پرافتخارترین است بالاتر از برانکو با 3 و حسین فرکی با 2 قهرمانی. او در قهرمانی های پیاپی با برانکو و در قهرمانی با بیشتر از یک تیم با فرکی شریک است. 

قصه امیر از استقلال اهواز شروع شد، در استقلال به اوج رسید و او را به تیم ملی رساند. از تیم ملی به مس رفت تا غرور از دست رفته اش احیا شود که شد. دوباره به استقلال برگشت تا نشان دهد فقط اوست که می تواند آبی ها را به قله برساند که نشان داد. سپس به سپاهان کوچ کرد تا ثابت کند بلد است تیمهای دیگر را هم به قهرمانی برساند و رساند. مقصد بعدی قلعه نویی، تبریز و تراکتور بود برای ثابت کردن اینکه او اگر شرط کافی قهرمانی نباشد، شرط لازم هست که تراکتور میانه جدولی می تواند به نایب قهرمانی برسد. و سپس دوباره بازگشت به استقلال و یک قهرمانی دیگر. از اینجا بود که افول امیر استارت خورد؛ 2 سال دور از قهرمانی و کورس با استقلال، ملوانی که دو هفته طول کشید و سپس یک فصل و نیم در تبریز. ذوب آهن و سپاهان هم ادامه مسیری بود که با اخراج شدن قلعه نویی در لیگ نوزدهم، به بدترین روزها رسید. و استارت مجددی در سیرجان روی نیمکت گل گهر که فعلا صدرنشین است و بعد از گذر از همه این روزها، قصه امیر قلعه نویی به 500 می رسد آنهم برابر استقلال؛ دست روزگار بازیهای عجیب و غریبی دارد. 

استقلال: 402 امتیاز در 214 بازی 

سپاهان: 236 امتیاز در 126 بازی 

تراکتور: 155 امتیاز در 81 بازی 

ذوب آهن: 55 امتیاز در 30 بازی 

استقلال اهواز: 24 امتیاز در 21 بازی 

مس: 28 امتیاز در 17 بازی 

گل گهر: 14 امتیاز در 8 بازی 

ملوان: 3 امتیاز در 2 بازی 

درمجموع: 917 امتیاز در 499 بازی و هر بازی 84/1 امتیاز