بزرگترین نگرانی هواداران پرسپولیس قبل از بازی با استقلال در 22 دی

 ساعتی قبل از این که اشکان خورشیدی سوت شروع بازی را بزند، ترکیب قرمزها اعلام شد؛ غیبت مهدی عبدی و آرمان رمضانی در ارنج تیمی که به گمانه زنی های رسانه ها رنگ حقیقت می‌بخشید. یحیی گل‌محمدی بازی را بدون مهاجم تخصصی و با حضور مثلث امیری، نوراللهی و عالیشاه در خط حمله آغاز کرد تا با یکی از عجیب ترین ترکیب های خود به استقبال آنچه الکلاسیکوی ایرانی نامیده می‌شود، برود. نتیجه آن نیز چیزی نبود که طرفداران پرسپولیس انتظارش را می‌کشیدند؛ صفر صفر با کمترین موقعیت ممکن.

باورنکردنی‌تر از این اتفاق اما آمار مهاجمان پرسپولیس است. سرخپوشان طی دیدارهای این فصل خود توسط هیچ یک از مهاجمان تخصصی به گلی نرسیده اند تا یکی از بدترین شروع‌های خود از حیث ثبت گل زده را به خود اختصاص دهند. با جدایی علی علیپور و کریستین اوساگوآنا در انتهای فصل و البته آنتونی استوکس که کمی قبل‌تر در اقدامی غیر حرفه‌ای از این تیم جدا شده بود، توپخانه سرخ‌ها با بدترین چالش ممکن در خط حمله مواجه شده بود. حضور عیسی آل کثیر هرچند در لیگ قهرمانان آسیا با موفقیت بزرگی برای این مهاجم همراه بود اما او نیز با محرومیت بزرگی که از سوی کنفدراسیون آسیا متوجهش شد، خیلی زود از این رقابت خارج شد.

 

در حال حاضر اما یحیی گل محمدی در لیست خود مهدی عبدی،  آرمان رمضانی، مهدی خانی و آریا بزرگر را بعنوان مهاجم تخصصی در اختیار دارد اما ضعف بزرگ گلزنی از سوی این بازیکنان باعث شد تا سرمربی سرخ‌ها در تصمیمی بی سابقه، ترکیبی را برابر سپاهان به میدان بفرستد که در بین نفرات آنها به هیچ مهاجم تخصصی برنمی‌خوریم. حضور وحید امیری که طی سالیان اخیر تنها در پرسپولیس به عنوان مهاجم به کار گرفته شده و از حیث آمار گلزنی بدترین شرایط را دنبال می‌کند و البته با توجه به پست تخصصی اش نمی‌توان به او خرده هم گرفت، در فصول اخیر اما به عنوان یکی از دو مهاجم تیم بارها چه از سوی برانکو و چه کالدرون و یحیی به میدان فرستاده شده است.

یحیی برای این بازی نوراللهی را نیز که صرفا یک هافبک تدافعی است و تنها با تکیه بر قدرت شوتزنی و سود بردن از ضربات سر نامش در بین گلزنان قرار گرفته بود را به عنوان مهاجم به کار گرفت. اقدامی که البته تنها یک سردرگمی بزرگ و دوندگی شاید بیهوده برای شماره هشت سرخ‌ها در پی داشت و او بارها با توجه به ذهنیت خود، با رها کردن فاز تهاجمی تا میانه جدول عقب نشینی کرده و نفرات هجومی تیم را کاهش داد تا این حربه یحیی گل محمدی بی نتیجه بماند و او تنها سه دقیقه پایانی را با خارج کردن نوراللهی از مهدی عبدی و یک مهاجم تخصصی سود ببرد.

اکنون در آستانه دربی بزرگ‌ترین نگرانی هواداران پرسپولیس مربوط به فاز تهاجمی تیم است. تیمی که فصل گذشته هم خصوصا در نیم فصل اول بیشتر بار تهاجمی و گلزنی تیم برعهده مهدی ترابی بود اما به هیچ عنوان این ضعف برطرف نشد و تا به اینجای لیگ برتر در فصل بیستم کشیده شد. اکنون در شرایطی که استقلال در فاز تهاجمی خود شیخ دیاباته، مهدی قایدی، ارسلان مطهری را در اختیار دارد و بسیار خطرناک ظاهر شده، یحیی برای عبور از این بحران گلزنی در دربی چه تدبیری خواهد داشت؟