فکری تحت فشار است!

استقلالی‌ها با کسب سه امتیاز مقابل آلومینیوم اراک با یک برد روحیه‌بخش به استقبال دربی پایتخت رفتند. این درحالی است که بیشتر مصدومان این تیم به ترکیب برگشته‌اند و حالا یک تیم قبراق و آماده در اختیار محمود فکری قرار دارد. از سوی دیگر آبی‌های پایتخت بعد از سال‌ها لیگ را خوب شروع کرده‌اند و اگر مانند چند سال اخیر بتوانند روند نتیجه‌گیری‌شان را در نیم‌فصل دوم نیز حفظ کنند، مطمئنا شانس نخست قهرمانی لیگ برتر امسال محسوب می‌شوند. درخصوص اتفاقات دیدار با نماینده اراک و آخرین وضعیت استقلال و البته دربی تهران با بازیکن پیشین این تیم که سابقه بازی برای تیم رقیب را هم دارد هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگو با علیرضا واحدی‌نیکبخت را در ادامه می‌خوانید.

استقلال بعد از سال‌ها دوباره به روند خوب امتیازگیری در ابتدای فصل برگشته و از لحاظ کیفی هم آرام‌آرام شرایط مطلوبی پیدا می‌کند، بااین‌حال این انتقاد هم هست که زیبا بازی نمی‌کند.

بله، استقلال درحال‌حاضر در صدر جدول قرار دارد و نباید نسبت به این موضوع هیچ نکته یا نگاه منفی داشت. به هرصورت تیم صدرنشین است، حتی اگر زیبا و تماشاگرپسند بازی نکند. در این شرایط کرونایی تیم‌هایی مثل بارسلونا و رئال‌مادرید و تیم‌های دیگر هم زیبا بازی نمی‌کنند ولی همه به استقلال انتقاد می‌کنند. در این شرایط کدام تیم در دنیا زیبا بازی می‌کند؟ ضمن اینکه وقتی یک پوست‌اندازی در پیکره باشگاه می‌شود باید به کادر جدید فرصت داد و نباید خیلی زود شرایط را قضاوت کرد. الان هم استقلال شرایط بدی ندارد که بخواهیم از این تیم انتقاد کنیم، چه کادرفنی و چه بازیکنان در درون زمین. درحال‌حاضر هم شرایط به‌مرور زمان بازی به بازی بهتر شده و در دو بازی اخیر دیدید که استقلال نسبت به گذشته بهتر بازی کرد و حالا هم اگر مصدومان برسند این تیم مطمئنا به روزهای ایده‌آل که همه طرفداران دوستش دارند، خواهد رسید.

درباره بازی با آلومینیوم اراک که منجر به پیروزی دو بر صفر شد هم یک مقدار صحبت کنید.

بازی مقابل آلومینیوم فوق‌العاده بود و بعد از مدت‌ها بالاخره یک بازی زیبا، قشنگ و روان و درخور نام استقلال از این تیم دیدیم. شرایط تاکتیکی، گل‌هایی که به ثمر رسید، بازی بدون توپ و بازیکنان همه و همه دست به دست هم دادند تا یک بازی زیبا از این تیم ببینیم، ضمن اینکه برای تیم رسول خطیبی هم احترام زیادی قائل هستم که برای اولین سال حضور در لیگ برتر درحال تبدیل شدن به پدیده لیگ هستند.

تیم‌های خطیبی همیشه خوب فوتبال بازی می‌کنند و حتی ماشین‌سازی با هدایت این سرمربی فصل گذشته در هر دو بازی رفت و برگشت استقلال را شکست داد.

بله، دقیقا همین‌طور است و برای او و تیمش آرزوی موفقیت می‌کنم.

البته آلومینیوم هم به آن شکل برخلاف روند خوب چهار پنج هفته اخیر خود مقابل استقلال یک مقدار دست و پا بسته نشان داد.

باز هم تاکید می‌کنم با تمام احترامی که برای تیم آقا رسول قائل هستم، به نظر من استقلال روز خوبش بود و برای همین این تیم توانست خود را به‌خوبی تحمیل کرده و مزد زحماتش را بگیرد.

محمود فکری در نشست خبری قبل از بازی بسیار شاکی بود و اعلام کرد چرا برای سرمربی صدرنشین خط و نشان می‌کشند و می‌گویند به او اولتیماتوم داده‌اند.

واقعا خیلی خنده‌دار است تیمی که دارد نتیجه می‌گیرد و در صدر جدول قرار دارد، بخواهند این صحبت‌ها را مطرح کنند که به سرمربی‌اش اولتیماتوم داده‌اند. این هم از همان اتفاقات مضحکی است که فقط در فوتبال ایران پیدا می‌شود.

البته فکری در آخرین تمرین استقلال که در حضور خبرنگاران برگزار شد، گفته بود جادوگر ندارد و اهل شرط‌بندی هم نیست.

به این مسائل نمی‌خواهم ورود کنم. بالاخره آدم در عصبانیت یک حرفی می‌زند اما نباید واقعا یک مربی را که اسطوره این باشگاه بوده است، به جایی برسانیم تا مصاحبه‌هایی انجام دهد که از آنها مشخص است دارد اذیت می‌شود و تحت فشار است. این مسائل سخت است و فشار می‌آورد و باید آنها را مدیریت کرد. البته تنها طوری باید مدیریت کرد که استقلال در آرامش کارش را انجام دهد.

البته این انتقاد همچنان به فکری وجود دارد که از دستیاران قابلی روی نیمکت بهره نمی‌برد.

یک‌بار دیگر تاکید می‌کنم که محمود فکری به فرصت نیاز دارد و مطمئنا در این زمان باقی‌مانده او خیلی چیزها را ثابت کرده و نشان خواهد داد. مطمئن باشید این اتفاق می‌افتد.

اما حتی سرمربیان بزرگ دنیا نیز با دستیارانی کار می‌کنند که کمک‌حال‌شان بوده و تقریبا دستیار اول به‌عنوان مغز متفکر و همه‌کاره تیم محسوب می‌شوند. اما به نظر این نقیصه روی نیمکت استقلال وجود دارد.

در هرصورت یک مربی باید با کسی کار کند که روح و روانش با او همسو باشد. اگر بهترین کمک‌مربی دنیا را هم بیاورید اما با او همسو نباشید نمی‌توان نتیجه گرفت. حتما محمود فکری بین کمک‌هایش یک چیزهایی دیده که اصرار دارد با آنها کار کند و ما هم به این تصمیم او احترام می‌گذاریم.

درباره اتفاقی که برای میلیچ افتاد، صحبتی دارید؟

خدا را شکر می‌کنم این اتفاق ختم به خیر شد. البته درخصوص این موضوع جای گله به فکری وجود دارد. اگر بخواهیم نظم و انضباط و دیسیپلین را در تیم جا بیندازیم باید درخصوص همه بازیکنان یک‌طور رفتار کرده و یکسان عمل کنیم، نه اینکه فقط بازیکن ‌خارجی نظم و دیسیپلین داشته باشد.

شاید هم فکری می‌خواست در آستانه دیدار حساس دربی خودی نشان داده و از بازیکنانش زهر چشم بگیرد.

اگر هم این چنین باشد باید رفتارها در قبال همه بازیکنان به یک شکل و یکسان باشد.

به‌عنوان بازیکنی که سال‌ها جناح چپ استقلال را بیمه کرده بود، درحال‌حاضر این جناح با بازیکنانی مثل نادری، میلیچ و دانشگر را چطور می‌بینی؟

نادری داشت خوب کار می‌کرد که متاسفانه مصدوم شد. بااین‌حال باید به این تیم و بازیکنانش فرصت داد تا بتوانند ارزش‌های واقعی‌اش را نشان دهند. البته استقلال هنوز جا دارد تا به همان ایده‌آلی که همه می‌خواهند، برسد.

درباره تداوم همکاری استقلال با مدافع هافبک کروات این تیم چه نظری دارید؟ آیا میلیچ باید بماند؟

صددرصد. چون میلیچ واقعا بازیکن خوبی است. این بازیکن به‌همراه شیخ دیاباته و بازیکنان خارجی سال‌های اخیر استقلال همگی بازیکنان مثمرثمر بوده و خداراشکر در این چند سال اخیر بازیکنانی را گرفتیم که واقعا همگی در خور نام استقلال بودند. بنابراین معتقدم که باید صددرصد میلیچ حفظ شود.

به دربی دور رفت لیگ برتر نزدیک می‌شویم، در این خصوص و دیدار حساس هفته آینده چه صحبتی دارید؟

دربی همیشه برای دو تیم سخت است، هرچند این بازی، بازی بازیکنان است و نه بازی مربی و به همین دلیل شرایط و حساسیت‌های این بازی می‌تواند کار دو تیم و بازیکنان را در میدان سخت کند. شرایط قبل از بازی یا برتری روحی روانی و یا اینکه تیم‌ها از بازیکنان و مربیان دربی‌باز بهره می‌برند، هیچ ربطی به نتیجه این دیدار ندارد. به‌طور مثال سال‌هایی بود که می‌گفتند استقلال خیلی قوی‌تر است اما نتوانسته نتیجه بگیرد و یا برعکس. این بازی هیچ ربطی به قوی و ضعیف بودن، دربی‌باز بودن، جوان بودن یا باتجربه و بی‌تجربه بودن تیم‌ها ندارد.

درباره شرایط پرسپولیس چه صحبتی دارید؟

در این خصوص صحبتی ندارم و برای همه تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر آرزوی موفقیت می‌کنم.

پیش‌بینی شما از سرنوشت لیگ امسال چیست؟

لیگ امسال را نمی‌بینم، چون به‌خاطر مشکلات کرونا متاسفانه جذابیت و هیجان فوتبال هم از دست رفته است. بااین‌حال در لیگ امسال شاید ۴ گزینه را نتوان بیشتر برای قهرمانی معرفی کرد؛ تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تا حدی گل‌گهر می‌توانند جزء مدعیان باشند.

صحبت‌های امیر قلعه‌نویی در برنامه تلویزیونی را شنیدی. درمورد اظهارات سرمربی سابق خودت و استقلال چه صحبتی داری؟

من برای امیر قلعه‌نویی آرزوی موفقیت می‌کنم. درباره مربی موفق صحبتی نمی‌کنند بلکه باید از یک مربی موفق فقط الگوبرداری کرد و در مسیر مربیگری از آن استفاده کرد.

قلعه‌نویی را یک مربی موفق می‌دانید؟

بله، صددرصد. کسی که این همه موفقیت و قهرمانی با تیم‌های مختلف دارد حتما مربی موفقی به شمار می‌رود.

درباره حرف‌هایی که می‌گویند یک تیم خاص در فوتبال ایران وجود دارد، چه نظری دارید؟ پیروز قربانی با صحبت‌هایش در این خصوص حالا مورد انتقاد هواداران استقلال قرار گرفته است.

درمورد حرف‌های ایشان نظری ندارم و صحبت خاصی نمی‌کنم ولی به صراحت می‌گویم در اینکه کسانی بین مسئولان، پرسپولیس را دوست دارند، شکی نیست و آنها به مراتب بیشتر از استقلال به تیم حریف علاقه‌مند هستند. این اتفاقی است که ما به عینه می‌بینیم اما ترجیح می‌دهم بیشتر از این درباره‌اش صحبت نکنم.