نیمکت لرزان مربیان لیگ برتر

به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، از بين اين هشت تيمي كه در طول فصل روي نيمكت خود تغييراتي نداشتند، پنج تيم جزو بالانشين هاي جدول رده بندي هستند. دراين ميان تراكتورسازي و استقلال جزو مدعيان قهرماني هستند، صبا و نفت پديده هاي ليگ يازدهم بوده اند كه براي رسيدن به آسيا تلاش مي كنند و ذوب آهن هم تا همين هفته پيش براي گرفتن سهميه پلي آف آسيا انگيزه زيادي داشت.

بر اساس این گزارش: با توجه به نتایجی که امیر قلعه نوعی، پرویز مظلومی، عبداله ویسی، حسین فرکی و منصور ابراهیم زاده در این فصل گرفته اند، دلیلی برای تغییر و تحول نبوده و به همین دلیل مدیران باشگاه ها با آنها فصل را تمام می کنند.

بر این اساس فولاد خوزسان هم تا همین چند هفته پیش جزو تیم های بالای جدول بود و نیم نگاهی به آسیایی شدن داشت اما نتایج ضعیف چند هفته اخیر، تیم جلالی را به میانه جدول رساند، از وضعیت این شش تیم که بگذریم، به تیمهای ملوان و راه آهن می رسیم که آنها با وجود قعرنشین بودن مربیان خود را حفظ کرده اند این دو تیم که از همان ابتدای فصل برای بقا می جنگیدند، در چند مقطع نتایج فوق العاده ضعیفی گرفتند و تا آستانه سقوط کردن پیش رفتند اما مدیران این دو باشگاه از پورغلامی و دایی حمایت کردند و جالب اینکه نتیجه این اعتمادشان را هم گرفتند و تیمشان در لیگ ماندنی شد.

*تغییرات عجیب

در همه جای دنیا وقتی تیمی نتیجه نمی گیرد و وضعیت بحرانی دارد، مدیران سراغ تغییر وتحولی روی نیمکت می روند اما در فوتبال ما قضیه کمی فرق می کند در فوتبال ما خیلی از مواقع پیش می آید که مدیران مربیان موفق خود را بر کنار می کنند که در نوع خود واقعاً جالب است، در لیگ یازدهم هم از این نوع اتفاقات کم نداشتیم.

در مقاطعی از لیگ یازدهم چند باشگاه در حالی که وضعیت خوبی داشتند با تغییر و تحول روبه رو شدند تا خیلی ها از این بابت تجعب کنند. اولین تغییر عجیب فصل در بوشهر باشگاه شاهین رخ داد. حمیددرخشان فصل را با شاهین خوب شروع کرد و این تیم را در جایگاه ششم جدول رساند. در حالی که شاهینی ها به دنبال آسیایی شدن بودند. خیلی ناگهانی و بدون هیچ دلیل مشخصی مدیران شاهین با درخشان قطع همکاری کردند و سراغ فیروز کریمی رفتند.

شایان ذکر است: بعد از شاهین، نوبت مدیران شهرداری تبریز رسید تا یسیچه که تیمش را در میانه فقط کرده بود، از کار بر کار کنند و سراغ مدیر روستایی بروند که فصل گذشته پاس را لیگ یکی کرده بود. این تغییرات عجیب در شاهین و شهرداری نتایج منفی داشت و در نهایت منجر به سقوط این دو تیم به لیگ یک شد.

یکی دیگر از اتفاقات عجیب این فصل در سایپا رخ داد. مجیدصالح که در اولین فصل مربیگری اش با سایپا نتایج قابل قبولی گرفته بود، بعد از سفر به آمریکا از سمتش اخراج شد تا تقوی کارشناس جای او را بگیرد اخراج بلاژویچ از مس کرمان هم یکی دیگر از عجایب لیگ یازدهم بود.

چیرو با تجربه در روزی که تراکتورسازی صدرنشین را شکست داده بود از مسئولان باشگاه مسی حکم، اخراج گرفت و جایش را به قاسمپور داد تغییرات عجیب در سایپا و مس کرمان نتایج منفی به همراه نداشت اما اوضاع را نسبت به قبل بهتر هم نکرد.

*تغییراتی مثبت در برخی از تیمها

تغییرات لیگ یازدهم همیشه هم با نتایج منفی همراه نبوده است در فصلی که گذشت چند تغییر هم داشتم که بابت آنها باید به مدیران باشگاه تبریک گفت. بهترین تغییر این فصل بدون هیچ تردیدی در سپاهان اتفاق افتاد و باعثمدعی شدن زردپوشان اصفهانی برای سومین سال متوالی شد. جایگزین کردن کرانچار کرواف به جای بوناچیچ و کریم قنبری در بهترین زمان ممکن انجام شد. سپاهانی که به قهرمانی فکر هم نمی کرد حالا در فاصله یک هفته مانده به پایان رقابت ها شانس بسیاری برای گرفتن جام را دارد.

دیگر تغییراتی که در لیگ یازدهم رخ داد مربوط به تیم های قعرنشین می شود داماش با آوردن تارتار در لیگ ماند، مقاومت با جایگزینی یاوری به جای کلانتری به لیگ یک بازگشت و نفت هم با آوردن کاستا به جای شاغلام از قعر جدول به میان جدول رسید.

* مورد عجیب پرسپولیس

یکی از تغییرات منحصر به فرد لیگ یازدهم در پرسپولیس رخ داد. پرسپولیس درنیم فصل با استیلی نتایج ضعیفی گرفت و جام جذفی را هم با شکست مقابل استقلال از دست داد. فشار هواداران و رسانه ها، مسئولان این باشگاه را به این نتیجه رسان که چاره ای خبر بر کناری استیلی ندارند.
در هفته های پایانی نیم فصل اول بود که استیلی از پرسپولیس اخراج شد تا برای نیم فصل دوم دنیزلی به این تیم بیاید. هواداران امید زیادی داشتند تا دنیزلی پرسپولیس را متحول کند اما نه تنها اوضاع از قبل بهتر نشد بلکه تیم دنیزلی تا آستانه سقوط به لیگ یک هم پیش رفت.
مدیران پرسپولیس دلایل منطقی زیادی برای اخراج استیلی داشتدلر همین رو در حال حاضر نمی توان به آنها انتقاد کرد.

*رکورددارها

برای پاسخ به این سوال که کدام مربی رکورد دار ثبات درچند فصل اخیر لیگ فوتبال ایران است، نیازی به جست وجو و بالا و پایین کردن آمار نیست. منصور ابراهیم زاده که تابستان ۸۷ جای بیژن ذوالفقار نسب را گرفت تا پایان لیگ یازدهم حرفه ای یعنی اردیبهشت ۹۱ در تیم دوم اصفهان باقی ماند و با این تیم فراتر از حد انتظار ظاهر شد.

در این ۴ فصل ذوب آهن که یک تیم درجه ۲ در فوتبال ایران بود به یک مدعی تبدیل شد و تا آستانه قهرمانی آسیا هم پیش رفت. هرچند در این فصل مشکلات مالی ومدیریتی کمر این تیم موفق را هم شکست و مانع از تکرار موفقیت های ۳ سال قبل شد.

پس از ابراهیم زاده، مجید جلالی هم از پاییز ۸۷ سرمربی فولاد اهواز است و فقط چند ماه از نکته ابراهیم زاده سابقه ماندن در یک تیم را دارد.
البته بر عکس ابراهیم زاده جلالی هیچ مقامی با فولاد کسب نکرده و تنها در لیگ هشتم با شکست ذوب آهن باعثقهرمانی استقلال شد.
پس از این دو مربی چهره هایی که در فهرست رکورد دار ها قرار دارند که دو فصل مربی یک تیم بودند. مثل قلعه نویی که دو سال در سپاهان ماند با فرکی و مظلومی و پور غلامی که در نفت، استقلال وملوان بیش از یک فصل دوام آورده اند.

از بین ۱۸ تیمی که در لیگ برتر یازدهم حاضر بودند تنها پنج تیم با مربی فصل خود یا به گردونه مسابقات گذاشتند و به همان مربی تا پایان فصل ادامه دادند به جز ذوب آهن و فولاد که ابراهیم زاده و جلالی را به رغم تغییرات مدیران باشگاه حفظ کردند، سه تیم ملوان، استقلال و نفت تهران هم در هر دو لیگ و هم و یازدهم مربیان ثابتی داشتند.

در این میان تصمیم مدیران استقلال ذوب آهن و وفولاد باتوجه به قرار گرفتن این تیم در رده های بالای جدول در پایان لیگ دهم عجیب نبوده اما عملکرد صبایی ها و نفتی ها قابل ستایش بوده و البته هر دو تیم پاسخ اعتمادشان را در لیگ یازدهم گرفتند.

ویسی و فرکی که تیم هایشان در پایان لیگ دهم درمکان های دهم و سیزدهم جدول قرار گرفته بود در لیگ یازدهم موفق شدند در فاصله یک هفته مانده به پایان، چهارم و پنجم جدول باشند و برای کسب سهمیه آسیایی تلاش کنند.

* پیش بینی در مورد آینده مربیان لیگ

با اینکه مسابقات این فصل هنوز تمام نشده شایعات در مورد آینده تیم ها خیلی زود داغ شده و بیشتر تیم ها پیش از بازیکنان درحال مشخص کردن وضعیت نیمکت خود هستند.

شنیده می شود در پایان فصل ویس از صبا به فولاد می رود جلالی در صورتی که کرانچار از سپاهان برود به این تیم می پیوندد. استقلال، کرانچار را می خواهد ابراهیم زاده به مس می رود و قاسمپور هم به صبای قم می پیوندد.

اگر بخواهیم این حرف و حدیثها را جدی بگیریم باید بگوییم از بین هشت تیمی که در لیگ یازدهم به یک مربی وفادار ماندند شاید فقط تراکتورسازی راه آهن و ملوان باشند که در لیگ دوازدهم مربی فصل قبل خود را حفظ کردند.

گفتني است از ميان ۱۸ تيم فوتبال ليگ امسال، ۱۰ تيم در ميان فصل مربيان خود را عوض كردند نه يك بار بلكه ۳ بار!