محمود فکری در برنامه فوتبال برتر: علیه ما سناریو می چینند

محمود فکری با حضور در برنامه فوتبال برتر گفت: جا دارد به اتاق فکری که سناریوهایی را علیه ما می‌چیند و خیلی خوب در فضای ورزشی رواج می‌دهد تبریک بگویم که متأسفانه با دست یا با لگد استقلالی‌ها به ما زده می‌شود! فضایی را به وجود می‌آورند که تمام مشکلاتی که از هفته‌های اول داشتیم کنار می‌رود و از تیم فکری از هفته اول یک بازی روان و خوب و برد می‌خواهند. در حالی که برای این کار نیاز به زمان و ابزار وجود دارد. زمانی که من مسئولیت فنی را بر عهده گرفتم استقلال مشکلات زیادی داشت. ما ۲۵ روز تیم را تحویل گرفتیم و اصلاً کار بدنی و تاکتیکی نمی‌شد انجام داد. از طرفی رقیب سنتی چهار سال قهرمان شده و دو بار به فینال آسیا رسیده است. این فشار هم روی بازیکنان ما بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: مشکلات دیگری از لباس گرفته تا ... را داشتیم. اختلافاتی که بین کادر پزشکی و همچنین قراردادهایی که با بازیکنان بسته شده بود از سوی مدیر قبلی مطرح بود. به هر حال ما تیم را تحویل گرفتیم. خدا را شکر شروع خوبی داشتیم. در بازی دوم اتفاقاتی افتاد و خدا را شکر بعداً ماهیت آن کادر فنی مشخص شد. ما اولین باخت را در هفته دوم (مقابل فولاد) داشتیم  و فشارها از آن موقع شروع شد.

سرمربی تیم فوتبال استقلال همچنین تصریح کرد: از یک طرف هواداران حق دارند، چون تیم چند سال است نتیجه نگرفته. هوادار دوست دارد تیمش قهرمان شود، ولی دیگر نگاه نمی‌کنند ما چه مشکلاتی داریم. حق و حقوق بچه‌های ما هنوز پرداخت نشده است. یک تعدادی از بچه‌ها فقط پنج درصد دریافتی داشتند. فضا و اتاق فکری است که کسانی که مخالف استقلال هستند در آن حضور دارند. یک روزی تا صحبت از بازگشت امیر قلعه‌نویی که بیشترین افتخارات را داشته می‌شود، می‌گویند رئیس مافیاست و دستش را در بازی با استقلال مشت کرده است. آن یکی مربی را می‌گویند زود قهر می‌کند. راهی که الان ما می‌رویم کاملاً درست است و بدخواه‌های استقلال خیلی خوب فهیمدند که استقلال راهش را پیدا کرده است. در فضای انتقادی تیم را می‌کوبند که کادر ضعیفی دارد. روزی که ما داشتیم می‌آمدیم می‌گفتند بهترین کادر را دارد. یا می‌گویند تیم ما تاکتیک ندارد. تیم‌های دیگر دقیقه ۹۳ گل می‌زنند می‌گویند روی تاکتیک است، ولی به ما می‌گویند روی خلاقیت فردی. همه تیم‌ها مربیان با دانش دارند ولی استقلال نه.

فکری در ادامه گفت: اول اینکه استقلالی‌ها از این فضا خسته شدند و حق دارند. از طرف دیگر به خاطر همین عصبانیت آن دوستان برنامه‌ریزی‌های خودش را می‌کنند. قشنگ سناریو چیده شده و از بازی پرسپولیس به بعد هم این را می‌گویند که استقلال هیچ برنامه و تاکتیکی ندارد.

وی در واکنش به این پرسش که آیا از عملکرد تیمش راضی است یا خیر، عنوان کرد: شما باید نگاه کنید شرایط تیم چه بوده است. استراماچونی وقتی تیم را تحویل گرفت دو ماه وقت داشت. تیمی که من تحویل گرفتم، بازیکنانش هم از نظر جسمی خسته بودند و هم از نظر روحی. همینطور نیست که همه چیز درست شود. اینطور نیست که بگویند همه ایران ایراد استقلال را می‌دانند ولی فکری نمی‌داند!

سرمربی استقلال در مورد دلیل نیمکت‌نشینی رشید مظاهری در دیدار با نفت مسجد سلیمان تصریح کرد: در سه بازی متوالی رشید مظاهری گل خورد. حسینی در بازی با فولاد که گل خورد مقصر نبود. به اعتقاد ما هم رشید دروازه‌بان خوبی است و هم حسینی. دقیقاً همان فضایی که دوستان به وجود می‌آورند باعث می‌شود که همه به ما حمله کنند. ما باید دو دروازه‌بان آماده داشته باشیم.

وی در واکنش به شایعاتی که مبنی بر اعتراض رشید مظاهری و مسعود ریگی به کادر فنی استقلال مطرح شده است، گفت: واقعاً برای چنین دروغ‌های متأسفم. بعضی‌ها نان دروغ گفتند را می‌خورند. آه یک ملتی دنبال آدم‌هایی است که این فضا را به وجود می‌آورند. اینکه رشید مظاهری یا ریگی اعتراض کرد اصلا چنین فضایی نبوده است، ولی استقلالی‌ها به دلیل اینکه به خاطر اتفاقات چند سال گذشته ناراحت هستند خیلی زود این دروغ‌ها را باور می‌کنند. اگر قرار است به ما اعتماد نکنند پس چرا ما آمدیم؟ اینکه هفته سیزدهم تیم صدر جدول است نمی‌تواند اتفاقی باشد. آنهم با مشکلاتی که ما داشتیم. چرا موقعیت‌های ما دیمی است ولی موقعیت‌های تیم‌های دیگر کهکشانی است؟ الان فکری را بردارند قلعه‌نویی را بیاورند، یک عده می‌گویند مافیاست و مشتش را برای استقلال گره کرده است. بعد از آن فرهاد مجیدی را بیاورد می‌گویند این قهر می‌کند. اینکه پرسپولیس چهار سال قهرمان ایران شده و دو بار به فینال آسیا رفته مقصر منم!

وی ادامه داد: آرزوی من این بود که سرمربی استقلال شوم، ولی تا الان از سرمربیگری لذت نبردم. از هفته اول صدر بودیم ولی همه آن شانسی بوده؟! چه اشکالی دارد استقلال ۱۰ سال بدون تاکتیک قهرمان شود. اشکالی دارد؟ مربیانی که چند سال است بیرون بوده می‌گویند با دانش، مربی ما را می‌گویند بی دانش! همه ایران الان فوتبال می‌فهمند و کارشناس هستند، الی محمود فکری و کادرفنی‌اش!

سرمربی استقلال در ادامه با اشاره به بازی دربی گفت: ما که روی پرس و نقطه کور در دربی کار کرده بودیم، اما گل‌های ما می‌شود بی تاکتیک، توپی که زیر توپ می‌زنند می‌شود تاکتیک. خواهش من از هواداران این است که باهوش باشند. بدخواهان نمی‌خواهند استقلال قهرمان شود و برنامه‌ریزی می‌کنند، ولی ما سیلی و لگد را از هواداران می‌خوریم! من از کسانی که در بدنه استقلال هستند می‌شنوم که می‌گویند استقلال برنامه ندارد. مگر حریفان ما از فضا توپ می‌آورند؟

فکری درباره آخرین وضعیت هرویه میلیچ نیز توضیح داد: میلیچ سال گذشته بازیکن تأثیرگذاری بوده و بازی‌های خیلی خوبی انجام داده است. ما هم از او استقبال کردیم، ولی از زمانی که آمده نمی‌دانم چه موضوعی تمرکزش را بهم زده و شرایط فنی را نداشته است. ما عدم نیاز به باشگاه ندادیم و او هم جزو بازیکنان ماست. ما نزدیک ۳۰ بازیکن داریم و نمی‌توانیم از همه در یک بازی استفاده کنیم. میلیچ هر وقت آماده بود ما از او استفاده کردیم. بحث ما فنی است و از طرفی هم پولش از سوی باشگاه پرداخت نشده که به همین دلیل از ایران رفت. از طرفی هم بهانه او این بوده که من او را نمی‌خواهم. الان میلیچ فقط یکی، دو بازی برای ما بازی کرده است. ما آنقدر پول می‌دهیم که از بازیکن استفاده کنیم.

وی در ادامه درباره حضور یک هوادار غیرمرتبط با باشگاه استقلال در این تیم گفت: همین دوستان سال‌های قبل می‌آمدند و در باشگاه‌های دیگر هم شبیه آنها می‌روند، ولی آنجا می‌شوند پوریای ولی، تختی و .... هواداران هر روز جلوی در استادیوم می‌آیند و نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. به هر حال این دوستان هم با یکی از پیشکسوتان ما دوست بودند. داستان همان اتاق فکری است که هر اتفایی می‌افتد ما را می‌زنند. من تأیید نمی‌کنم ولی اگر این اتفاق جای دیگر می‌افتاد چه می‌شد؟

سرمربی استقلال در ادامه بازهم با اشاره به کسانی که از نظر او برای ناکامی استقلال اتاق فکر تشکیل داده‌اند، بیان کرد: من می‌گویم با بولدزر از روی ما رد شوید، ولی یک روز دامن شما و خانواده‌های‌تان را می‌گیرد. موردی که در بازی با فولاد اتفاق افتاد و هجمه‌ای که روی من شد را گذر زمان نشان داد. واقعاً باید به مربیان و کسانی که غیراخلاقی کار می‌کنند، پرداخته شود. اینها فضای فوتبال ما را خراب می‌کند. من روز اول گفتم همه را به رقابت جوانمردانه دعوت می‌کنم، ولی الان این دیده نمی‌شود. یک نفر سر تمرین ما می‌آید سرپرست ما را می‌خواهند اخراج کنند و هزار اتفاق می‌افتد، ولی به کاری که توسط مربیان دیگر با برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود چرا نباید پرداخته شود؟ فردا هم کمیته اخلاق یقه ما را می‌گیرد.

فکری در پایان با اشاره به صحبت‌های چند وقت قبل ابراهیم شکوری مبنی بر اینکه برخی تیم‌ها به دلیل حضور پرسپولیس در فینال آسیا جواز حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان را گرفته‌اند، گفت: این واقعیت است که از پرسپولیس حمایت می‌شود. پرسپولیس تمام برنامه لیگ را به هم ریخته است، اما هفت روز یک بار بازی می‌کند و ما هر پنج روز بازی می‌کنیم! شکوری می‌گوید برخی تیم‌ها به خاطر حضور پرسپولیس توانستند به آسیا صعود کنند، ولی زمانی که استقلال ستاره آسیایی گرفت شکوری و پرسپولیس کجا بودند؟ من اینجا کری بخوانم زشت است. زمانی که من ۲۰ سال پیش آسیا بودم و فینال بازی کردم شکوری و پرسپولیس کجا بودند؟