برگزاری یادبود میناوند و انصاریان، اما به چه قیمتی؟

در حالیکه هنوز اهالی فوتبال و خانواده‌های علی انصاریان و مهرداد میناوند داغدار عزیزانشان هستند، در زمانی که هنوز به چهلم این دو عزیز از دست رفته نرسیده‌ایم، در روزهایی که برخی مدعی‌اند عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک برنامه تلویزیونی اینترنتی موجب فقدان این دو پیشکسوت شده، ناگهان خبر می‌رسد که قرار است تیم ملی 1998 مقابل پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال بازی دوستانه و یادبودی برگزار کنند.

اینکه مردان فوتبال ایران و جمعی از محبو‌ب‌ترین و خوش‌نام‌ترین فوتبالیست‌های قدیمی می‌خواهند نشان بدهند که به یاد رفیق خود هستند، اقدامی پسندیده است که دلالت بر زنده بودن ارزشهای اخلاقی و انسانی ندارد؛ اما در این روزهای کرونایی و در حالیکه هنوز داغ این دو عزیز تازه است، برگزاری این دیدار ضرورت و فوریتی دارد؟ در تصاویر و ویدئو‌هایی که از مراسم گردهمایی این فوتبالیست‌های سابق منتشر، شده کاملا مشخص است که پروتکل‌های بهداشتی حتی در ابتدایی ترین سطح آن رعایت نشده است. 

در ویدئوی منتشر شده مشاهده می‌کنیم خداداد عزیزی، کریم باقری، بهنام ابوالقاسم پور و سیروس دین محمدی دور هم نشسته و از انصاریان و میناوند می‌گویند؛ بدون آنکه حتی ماسکی بر صورت داشته باشند! انگار یادمان رفته مهرداد میناوند و علی انصاریان کمتر از 30 روز پیش، به احتمال فراوان، با همین شیوه به کرونا مبتلا شدند و دار فانی را وداع گفتند. هنوز صدای گریه‌های مادر علی انصاریان در روز مادر در گوش‌مان می‌پیچد؛ هنوز ویدئو حرف‌های میناوند که می‌گفت اگر کرونا بگیرد جان سالم به در نمی‌برد، در تلفن‌های همراه دست به دست می‌شود اما انگار برگزار کنندگان این مسابقه، همه این‌ها را فراموش کرده‌اند.

در روزهایی که حتی بخاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری مراسم ختم هم برای این دو عزیز نداشتیم، چطور برخی مجوز برگزاری مسابقه با حضور پیشکسوتان گرفته‌اند؛ آن‌هم پیشکسوتانی که برخی از آنها نزدیک به 60 سال دارند و جز گروه پرخطر برای ابتلا به کرونا؟ اگر مسابقات لیگ برتر، لیگ یک، لیگ دو و... با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، در میدان جوانانی زیر 30 سال حضور دارند؛ نه مردان پا به سن گذاشته‌ای که ممکن است به بیماری زمینه‌ای هم دچار و مقابل ویروس کرونا آسیب پذیرتر از بقیه افراد باشند.

برگزاری یادبود به نام انصاریان و میناوند امری پسندیده است؛ به شرطی که در روزهای پسا کرونا باشد؛ نه در روزهایی که همه از ترس این ویروس مجبور به تغییر زندگی عادی خود شده‌اند. برگزاری دیدار یادبود معمولا با عناوین خیریه انجام می شود اما اکنون که بخاطر کرونا ورزشگاه‌ها خالی از تماشاگر است و برگزاری این مسابقه درآمدی ندارد، انجام چنین رقابتی بیشتر به کام کروناست تا یاد انصاریان و میناوند عزیز! کاش نهادهایی که مجوز برگزاری چنین مسابقه‌ای را دادند، دلایل خود را اعلام کنند.

اگر قصد زنده نگه داشتن یاد و خاطره انصاریان و میناوند است که باید بگوییم دو هفته از لیگ برتر بیستم به نام این دو عزیز بود. پرسپولیس هنوز سیاهپوش انصاریان و میناوند است و عکس‌ها و بنرهای یادبود این دو عزیز هنوز در برخی ورزشگاه‌ها از شمال تا جنوب کشور خودنمایی می‌کند اما چنین رویدادی، مبادا که تبعاتی جبران ناپذیر در پی داشته باشد.