همه‌چیز درباره انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا/ چیزی شبیه ریاست جمهوری

  انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا از لحاظ حاشیه و خبرسازی دست‌کمی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نداشت. تا آخر امشب برنده نهایی این کارزار از میان خوان لاپورتا، ویکتور فونت و فریشا مشخص می‌شود. آخرین مناظره انتخاباتی که پریشب انجام شد، به سود فریشا بود که تا پیش از این شانس کمتری نسبت به رقبا داشت. لاپورتا همان رئیسی است که دوران طلایی بارسا با او و مسی و گواردیولا رقم خورد. ۲جانشین او که به‌ترتیب ساندرو راسل و بارتومئو بودند راهی زندان شدند و باشگاه در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. لاپورتا فوتبال را به طمع حضور در سیاست در دولت کاتالونیا رها کرد اما به جایی نرسید. حالا عده‌ای از هواداران امیدوارند با او دوباره به اوج برگردند و عده‌ای نیز گمان می‌برند دوران وی تمام‌شده و انتخاب این گزینه بازگشت به عقب است

واجدان رأی

اخیرا تعداد اعضای رسمی باشگاه با کمی افزایش نسبت به ۱۴۰ هزار و ۷۵ عضوی در پایان ژوئن۲۰۲۰ به ۱۴۰ هزار و ۷۹۸ نفر رسیده است. اما از میان آنها تنها ۱۱۰ هزار و ۲۹۰ نفر حق رأی دارند که ۹۳ درصدشان در کاتالونیا زندگی می‌کنند. فقط حدود نیمی از این تعداد در خود شهر بارسلونا سکونت دارند؛ ۵۶ هزار و ۳۳۲ نفر. ۶۱ هزار نفر از رای‌دهندگان بالای ۵۰سال سن دارند و ۶ هزار و ۳۶۸ نفر بالای ۸۰ سال. در شهر خیرونا ۶هزار نفر می‌توانند در سرنوشت تیم شهر بارسلونا تعیین‌کننده باشند. بیش از ۲۶درصد رای‌دهندگان هم زن هستند. رای‌دهندگان خارج از اسپانیا به دلیل محدودیت‌های کرونایی نمی‌توانند در انتخابات این دوره رأی بدهند. تا دیروز صبح بیش از ۲۰هزار رأی از طریق پست واصل شده بود که گفته می‌شود فریشا نسبت به ۲نامزد دیگر رأی بیشتری داشت.

خوان لاپورتا

رئیس اسبق کارزار تبلیغاتی خود را با کری‌خوانی برای رئال مادرید آغاز کرد و حتی از کری‌های بچگانه هم دریغ نکرد اما به‌تدریج و با نزدیک شدن به زمان موعود آرام‌تر و عاقل‌تر شد؛«دیگر هرگز در فرودگاه شلوارم را درنمی‌آورم. شرایط تحریک‌آمیز در سال ۲۰۰۵ من را مجبور کرد که از عصبانیت، شلوار خود را در فرودگاه درآورم و با لباس زیر بمانم. در آینده آرام‌تر خواهم بود.» این نشان از آرام‌تر شدن او دارد. شعار او این است: «پیشنهادی به مسی می‌دهم که نه نیاورد... رئال مادرید در زمان ریاست من حتی یک‌بار هم قهرمان اروپا نشد!» لاپورتا نخستین رئیس تاریخ باشگاه بود که آرمی جز آرم باشگاه را روی پیراهن برد. او لوگوی یونیسف را روی لباس تیم قرار داد تا قبح اسپانسر از بین برود و باشگاه بتواند بعد از مدت کوتاهی برای روی پیراهن اسپانسر بگیرد. شعارهای او پوپولیستی هم هست. از دیوار مسی و ستاره‌های تیم و یوهان کرویف فقید و حتی گواردیولا بالا می‌رود. درباره گسترش ورزش زنان شعار می‌دهد. وعده خرید بزرگ داده اما نگفته پولش را از کجا می‌خواهد بیاورد. با برخی مدیران برنامه‌های ستاره‌هایی مثل هالند، امباپه و دیگران هم حرف زده و گفته می‌شود قصد دارد میشاییل زورک، مدیر ورزشی موفق دورتموند را به نوکمپ بیاورد. در سال ۲۰۰۳ با ۵۳، ۷۹ درصد آرا قاطع‌ترین پیروزی را در تاریخ باشگاه از آن خود کرد؛ بالاتر از نونیز ۵۰.۱ درصدی در سال ۱۹۸۹ با این تفاوت که نونیز سه دوره برنده شد و در سال۲۰۰۰ جای خود را به گاسپارت داد تا یک دوره پس از گاسپارت همین خوان لاپورتا ظهور کند. آرای راسل ۴۸، ۱۱درصد و بارتومئو ۴۳، ۱۲ درصد بود.

همه‌چیز درباره انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا

ویکتور فونت

از هر دو جمله‌اش یک جمله درباره ژاوی است. گویا ژاوی که هم‌اکنون در السد قطر مربیگری می‌کند به این نامزد برای همکاری چراغ سبز نشان داده. البته فونت زیاد سوتی می‌دهد و یک‌بار می‌گوید ژاوی سرمربی خواهد بود و مسی هم از او حمایت می‌کند؛ بار دیگر می‌گوید این بازیکن سابق تیم نقش مدیر را خواهد داشت و یک‌بار کومان را حتی با گرفتن سه‌گانه هم برای ادامه همکاری بدون شانس می‌داند و بار دیگر حرفش را پس می‌گیرد. او یک تاجر است و در مناظره خطاب به لاپورتا گفته که سه برابر او سابقه و تجربه تجارت دارد و می‌تواند اوضاع مالی خراب باشگاه را بهبود بخشد. در واکنش به حرف‌های لاپورتا گفته که این حرف‌ها بداهه است و برنامه‌ای وجود ندارد و برنامه‌های رئیس اسبق خیال‌پردازی و برای تحریک احساسات هواداران است. فونت در سال۲۰۱۵ به لاپورتا رأی داده بود! طرفدار کم کردن دستمزد بازیکنان است و می‌خواهد ۱۵۰میلیون از این طریق پس‌انداز کند که این با رفتن مسی، گریزمان و برخی ستاره‌های پابه‌سن‌گذاشته‌ای که دستمزد بالایی می‌گیرند میسر خواهد شد. شاید هواداران از گزینه خالی کردن تیم از ستارگان استقبال نکنند. او جدا از ژاوی قصد دارد جوردی کرویف، فرزند کرویف بزرگ را به‌عنوان مدیر ورزشی به بارسلونا بیاورد. البته جوردی هرگونه توافق را تکذیب کرد و گفت مثل پدرش با لاپورتا رابطه خوبی دارد.

تونی فریشا

این نامزد در کابینه راسل حضور داشت و مدعی است که وقتی باشگاه را در سال ۲۰۱۰ از لاپورتا تحویل گرفته، ویرانه‌ای بیش نبوده است و بدهی زیادی بر جای مانده بود که در آن زمان به ۴۷ میلیون یورو بالغ می‌شد که نسبت به زمان خودش رقم بالایی بود. بارسا با او و راسل دو بار لیگ قهرمانان و سه بار لالیگا را فتح کرد. فریشا اکنون از شرایط مشابه حرف می‌زند و ادعا می‌کند که می‌تواند ۵۵۰ میلیون یورو برای باشگاه درآمدزایی کند که این رقم ۵میلیون کمتر از دستمزد مسی در ۴ سال آخر است. می‌خواهد برای جبران بدهی‌ها نام ورزشگاه نوکمپ را به بانک گلدمن ساکس با ۸۱۰ میلیون یورو بفروشد. او معتقد است که ژاوی باید مربیگری در بارسا را از تیم دوم آغاز کند؛ درست مثل پپ و انریکه. او هم مثل ویکتور فونت از توییت‌های اکانت‌های فیک و تخریب و تمسخر در شبکه‌های اجتماعی که غیرمستقیم آن را به لاپورتا و هوادارانش نسبت می‌دهد، ناراضی است اما برخلاف فونت نسبت به‌احتمال تقلب ابراز نگرانی نکرده است. هواداران لاپورتا به او لقب بارتومئوی دوم داده‌اند. او درباره بازی داربی امروز مادرید آرزو کرده که اتلتیکو ببرد درحالی‌که کومان و بسیاری از هواداران دوست دارند رئال برنده بازی باشد تا فاصله با اتلتیکو در صدر جدول بیشتر و دست‌نیافتنی‌تر نشود. البته یک هوادار واقعی در هر شرایطی دوست دارد رقیب تیمش بازنده باشد. این را هواداران لاپورتا متوجه نمی‌شوند و از همین اظهارنظر برای تخریب این نامزد استفاده می‌کنند.