ربیعی: شاید باید در مورد داوری صحبت کنیم

محمد ربیعی در نشست خبری پس از دیدار مس رفسنجان مقابل آلومینیوم اراک اظهار داشت: این پیروزی را به آلومینیوم اراک،‌ علیرضا منصوریان و دیگر عوامل این تیم تبریک می‌گویم.

اصلاً از عملکرد تیمم راضی نیستم. جزو معدود بازی‌های این فصل ما بود که از مدار برنامه خارج شدیم. هنوز 120 دقیقه فشاری که مقابل سپاهان داشتیم در تیم مشهود بود،‌ دستمان امروز خالی بود اما این دلیل نمی‌شود روزی که خوب باشیم می‌گوییم خوبیم و روزی که بد بازی کنیم جریمه‌اش این است که تنبیه شویم. در بازی‌ای که می‌توانستیم برنده باشیم نتیجه را از دست دادیم.

سرمربی مس رفسنجان تصریح کرد: ابتدای بازی یک گل خوردیم. تیم از نظر روانی تحت فشار قرار گرفت. بعد از این گل آلومینیوم اراک کاملا عقب‌نشینی سنگینی داشت. در نیمه دوم هم با روش 1-4-5 بازی کردند. 9 نفر نزدیک به دروازه‌شان فشرده دفاع می‌کردند. در بازی‌های به این شکل موقعیت کم گیر حریف می‌آید. 5-4 موقعیت داشتیم، اما در زدن ضربات آخر دقت لازم را نداشتیم. قرار نیست وقتی تیمی با نفرات زیاد دفاع می‌کند برای شما موقعیت‌های متعددی ایجاد شود. یا تعلل بیجا کردیم یا در زدن ضربات آخر بی‌دقت کردیم، چند توپ را از دهانه دروازه برگشت دادند.

ربیعی با اشاره به عملکرد دروازه بان تیمش و اشتباهی که او انجام داد، گفت: داود نوشی صوفیانی روزهای بسیار خوب هم برای ما داشته و این اجتناب‌ناپذیر است؛ حالا اشتباهی هم داشته باشد. بچه‌های تیم خیلی تلاش کردند که بتوانند این اشتباه را برگردانند و به گل برسیم، ولی روز خوبمان هم نبود. هیچ وقت در تمام فصل تیم را از لحاظ بدنی اینقدر خسته ندیده بودم. معلوم بود اثرات جام حذفی با ما هست.

وی در خصوص داوری این مسابقه اظهار داشت: من به داوری زیاد کاری ندارم. فقط دو سؤال برایم پیش می‌آید؛ یکی این که حرکت عقیل کعبی در بازی با سپاهان که داور کارت زرد دوم را به او داد و در دقیقه 110 تیم ما را 10 نفره کرد، بازیکن ما حرکت درستی نکرد و از کوره در رفت و به تبع آن تصمیم داور هم 10 نفره شدیم و هم بازیکنمان محروم شد. امروز 4-3 حالت همین طور برای تیم حریف پیش آمد، آیا سلیقه داوران است یا اجرای قانون.

سرمربی مس رفسنجان اظهار داشت: سؤال دوم من هم؛ وقتی در یک بازی حریف فشرده بازی می‌کند و موقعیت کم گیر می‌آید، چطور خطای هند محرز را برای ما پنالتی نمی‌گیرند؟ 18 مسابقه در لیگ و یک مسابقه هم در جام حذفی انجام دادیم. تا به حال یک پنالتی برای ما گرفته نشده، توجیهی برای شکست نداریم. بعد از بازی سپاهان هم در مورد داوری صحبت نکردم الان هم صحبت نمی‌کنم، اشتباه کرده و پیش می‌آید. در وقت تلف شده هم بازی خیلی توقف داشت. 4 دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد اما در بازی‌هایی که نصف این هم توقف ندارند داوران 6-5 دقیقه وقت تلف شده می‌گیرند.

ربیعی گفت: اصلاً کلا ایرادی ندارد و دست داور درد نکند، اما واقعا از داوران عزیز خواهش می‌کنم با نزدیک بودن به صحنه‌ها و تمرکز کافی بدانند هر تصمیم‌شان می‌تواند سرنوشت یک بازی و در نهایت سرنوشت یک تیم را تحت‌الشعاع قرار بدهد. نمی‌دانم شاید باید از داوری خیلی گله کنیم! شاید به این صورت با دقت و سعه صدر و حساسیت بیشتری برای ما سوت بزنند. بعد از بازی با سپاهان مورد آماج پیام‌های هوادارانمان قرار گرفتم که چرا درباره داوری صحبت نکردید. ما می‌خواهیم بگوییم داوری یک بخش مجزا از بازی است. من باید کار خودم را انجام بدهم و داوری هم کار خودش را، اما واقعا نمی‌دانم الان باید درباره داور صحبت کنم یا نه، چون تصمیمات او تأثیر مستقیم در بازی داشت.

وی افزود: هفته پیش هم همین طور بود. کعبی که از بازیکنان خوب ما است محروم شد و نورمحمدی را هم نداشتیم قائد اسلامی‌خواه هم نبود. به هر حال امروز کلا 18-17 نفر بودیم اما این توجیه شکست نیست. نمی‌خواستم در مورد داوری صحبت کنم اما آنقدر از من خواسته شد که این را اعلام کردم. به هر حال روز خوب ما نبود. تیم اراک زحمت کشید، از گلش دفاع کرد و توانست برنده شود. به آنها تبریک می‌گویم. بیشتر تمرین می‌کنیم تا نقاط ضعف‌مان را بپوشانیم. تیم روند خوبی دارد و این باخت چیزی از ارزش‌های بچه‌های ما کمک نمی‌کند. تیم می‌تواند روز بد هم داشته باشد.

سرمربی مس رفسنجان در پاسخ به این سوال که مس رفسنجان بعد از هفته هشتم طوری تغییر و تحول داشته که در روزی که می‌بازد تیم برتر زمین است و دلیل این دگرگونی مس رفسنجان چیست، عنوان کرد: با این مطلب موافق نیستم. تیم به نظرم روند خودش را به خوبی طی می‌کرد. ما در هفته ششم اولین برد را مقابل نفت مسجدسلیمان به دست آوردیم. هفته هفتم مقابل نساجی در قائم شهر پیروز شدیم. در همین زمین هفته چهارم مقابل تراکتور بازی خوبی کردیم و حق‌مان پیروزی بود. هفته سوم مقابل همین آلومینیوم بازی خیلی خوبی انجام دادیم و یک امتیاز بیرون از خانه گرفتیم. هفته پنجم هم مقابل سایپا در تهران یک مساوی ارزشمند گرفتیم.

ربیعی افزود: هفته اول و دوم هم مقابل استقلال و گل گهر که از تیم ما جلوتر بودند، بازی خوبی انجام دادیم. تیمی که از دسته می‌آید به زمان نیاز دارد تا با شرایط انطباق پیدا کند. شما بیایید نتایج 5 هفته اول تیم هایی که در پنج سال اخیر به لیگ برتر صعود کرده‌اند را ببینید. مثلاً سال گذشته 5 هفته اول گل گهر و شاهین بوشهر را ببینید. قبل از آن نتایج مسجدسلیمان و نساجی را ببینید، یا قبل‌تر از آن سپیدرود رشت را ببینید. این اجتناب‌ناپذیر است اما کیفیت ما در بازی سوم مقابل آلومینیوم اراک و بازی چهارم مقابل تراکتور طوری بود که مورد تحسین همه قرار گرفتیم. منصوریان هم آن زمان هدایت تراکتور را برعهده داشت و بارها این نکته را گفت. او گفت آنها 5 گل آوردند و گل نشد، ما یک توپ را گل کردیم و بردیم. امروز هم یک توپ در اول بازی گل شد و سیستم بازی عوض شد. آنها عقب نشستند و دل به ضد حمله بستند و این طبیعی است. ما هم مبجوریم با تعداد نفرات بالا حمله کنیم و یک جایی هم ضدحمله می‌خوریم. برای بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا هم این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: به نظر من مس رفسنجان را باید کلی دید؛ یعنی این تیم به عنوان یک تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر توانسته در هجده هفته از مسابقات با هدف بقا در لیگ برتر خودش را در رتبه تک رقمی نگه دارد. به نظرم این اتفاق بزرگی است اما در مورد تیم هایی که از لیگ یک به لیگ برتر می‌آیند استثنایی هم بوده،‌ یادم هست که پارس جم در  سال اولش نتایج خوبی  گرفت، ولی قریب به اتفاق تیم‌هایی که از لیگ دسته یک به لیگ برتر می‌آیند تا روزهای آخر دست و پا می‌زنند تا سقوط نکنند. من سعی کردم این فضا و شخصیت را از مس رفسنجان دور کنم و به جای آن یک شخصیت واحدتر و با ثبات بیشتر به همراه همکارانم و همگی بچه‌ها ایجاد کنم.

سرمربی مس رفسنجان اظهار داشت: در این مسأله وقتی رفته رفته جلو می‌رویم می‌توانیم نواقصمان را برطرف کنیم. بازی‌های این چنینی هم پیش می‌آید و بزرگ‌ترین تیم های دنیا هم این شرایط را دارد، ولی تبعات جام حذفی و تبعات بازی با سپاهان در این بازی هم تأثیرگذار بود. ما می‌توانستیم در جام حذفی برنده باشیم و می‌توانستیم برنده هم نباشیم که نشدیم، اما تبعات آن، خستگی بازی 120 دقیقه‌ای مقابل سپاهان در اصفهان خیلی تأثیرگذار بود. ما تمام این مدت ریکاوری کردیم اما فرق‌مان این است که باید به اصفهان برویم و دوباره با پرواز برگردیم. بیاییم در چمن مصنوعی تمرین کنیم که باری برای تیم‌مان می‌آورد و ریکاوری انجام نمی‌شود.

ربیعی گفت: در بازی‌های این چنینی بازی به نفع حریف است چون شرایط خاص خودش را دارد. امیدوارم هر چه سریع‌تر در رفسنجان شاهد چمن طبیعی باشیم.

وی در خصوص این که دلیل اصرارش برای حضور محمد انصاری در مس رفسنجان ضعف خط دفاعی تیم است یا کیفیت فنی و اخلاقی این بازیکن، گفت: ما پریشب متوجه شدیم محمد انصاری قصد جدایی از پرسپولیس را دارد. دیروز متوجه شدیم او جدا شد و دیدیم 3-2 تیم هم خواهانش هستند. من هم به باشگاه اعلام کردم اگر فسخ قرارداد انصاری با پرسپولیس انجام شده، وارد مذاکره شوند.

سرمربی مس رفسنجان تصریح کرد: فکر می‌کنم علی علیزاده به صورت تلفنی دیروز با او صحبت کرد و بعد شرایطی را مهیا کردند که انصاری برای مذاکره چون روز آخر نقل و انتقالات است امروز صبح به رفسنجان بیاید. او آمد اما هنوز به من نگفته‌اند با محمد به توافق رسیده‌اند یا نه، بله! من تشخیص دادم در بخش چپ دفاعی نیازمند ترمیم هستیم، همین طور که در بخش راست دفاعی با حسن جعفری توافق کردیم. او به دلیل این که مصدومیت داشت از اول یا دوم فروردین می‌تواند تمرینات تیمی را انجام بدهد.

سرمربی مس رفسنجان اضافه کرد: یعنی انصاری را برای دفاع چپ و حسن جعفری را برای دفاع راست انتخاب کردیم با علم بر این که می‌دانیم انصاری توانایی بازی در دفاع مرکزی را هم دارد. محمد انصاری جزو بازیکنان باشخصیت و با ادب است و با سابقه بین المللی به تیم ما اضافه خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: تا قبل از این که برای بازی بیاییم به من گفتند توافقات ضمنی انجام شده ولی قرار است الان زین‌دینی و علیزاده جواب قطعی را به من بدهند. چون امروز زمان آخر نقل و انتقالات است، باشگاه تلاش کرد با ضرب‌الاجل خیلی خوب روی این مسأله اقدام کند و از آنها تشکر می‌کنم. قطعا برای برنامه آینده‌ای که برای باشگاه مس رفسنجان برای دومین سال تدوین کردیم سعی می‌کنم از الان پایه‌ها و ریشه‌های قسمتی از آینده را بگذارم.

وی افزود: برای مردم عزیز ایران و سرزمین پهناورم از خدای متعال آرزوی نعمت سلامتی می‌کنم. امیدوارم در سال جدید همه از شر این ویروس منحوس در امان باشند و رنگ عافیت را بر تن بیمارانی ببینم که در بیمارستان‌ها هستند. امیدوارم هیچ خانواده‌ای داغدار عزیزی نشود، چون غم بسیار سنگینی است. این سال جدید را به تمام مردم کشور تبریک می‌گویم و تبریک ویژه‌ام را به مردم شریف و محجوب شهر رفسنجان و شرکت مس از صمیم قلبم تقدیم می‌کنم. امیدوارم سال جدید سالی پر از خیر و برکت و شادی باشد.