اقبالی: باید نگران تیم ملی باشیم!

 مسعود اقبالی درباره عملکرد تیم ملی ایران در دیدار با سوریه که با پیروزی 3 بر صفر شاگردان دراگان اسکوچیچ همراه بود، اظهار داشت: به نظر من این بازی خیلی بدی بود. تیم ملی ایران به ویژه در استفاده از بازیکنان لژیونر خوب کار نکرد. تیم ملی در خط دفاعی خیلی متزلزل بود و ارتباط خوبی بین خطوط مختلف دیده نمی‌شد. سوری‌ها چند فرصت خوب داشتند که یا بیرانوند به خوبی دفع کرد و یا با کمک تیر، دروازه ما باز نشد. بازیکن شماره 10 حریف خیلی تیم ما را اذیت کرد و هر کاری دلش می‌خواست انجام می‌داد و این نشان می‌دهد ما در خط میانی و دفاعی انسجام لازم را نداریم و این خیلی بد است.

در تیم ملی برخی از بازیکنان اصلاً نمی‌دوند

این کارشناس فوتبال تصریح کرد: تیم ملی باید مقابل عراق و بحرین بازی کند و اگر مقابل این تیم‌ها یک تساوی هم بدهیم کارمان تمام است، بعد ما می‌خواهیم در این بازی‌های دشوار این‌گونه بازی کنیم؟! تیم ملی از لحاظ تاکتیکی مشکلات زیادی دارد به طور مثال پرسینگ در زمین حریف اصولی دارد اما ما اصلاً این اصول را رعایت نمی‌کنیم. در تیم ملی برخی از بازیکنان اصلاً نمی‌دوند. طارمی در زمین راه می‌رفت و سردار موقعیت‌های صددرصدش را به راحتی از دست می‌داد، در حالی که در مقابل بحرین و عراق باید از تک موقعیت‌ها استفاده کنیم. خیلی نمی‌توان راحت از این موضوعات گذشت.

با این وضعیت نمی‌توانیم عراق و بحرین را شکست دهیم

اقبالی عنوان کرد: بچه‌ها باید در زمین تمرکز و همکاری بیشتر و بهتری داشته باشند. در یک صحنه 5 بازیکن ما در مقابل 2 بازیکن حریف بود ولی طارمی توپ را خودش زد، در صورتی که می‌توانست این فرصت را به بهترین شکل به هم‌بازیانش ارائه کند. اگر می‌خواهیم عراق و بحرین را بیرون از خانه شکست دهیم، به این شکل نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

نباید دل‌مان را به 3 گل مقابل سوریه خوش کنیم

وی با بیان اینکه «نباید دل‌مان را به این 3 گل مقابل سوریه خوش کنیم» یادآور شد: گل اول ما که زودهنگام به ثمر رسید و به نوعی تیم حریف غافلگیر شد، البته کنعانی‌زادگان به زیبایی ضربه سر زد. گل دوم نیز روی ضد حمله و حرکت خوب بیرانوند بود و گل سوم نیز کریم انصاری‌فرد روی خلاقیت انفرادی‌اش کار کرد. در نیمه دوم،‌ بازی از ما گرفته شد و این خیلی بد است، آنهم در حالی که چند بازیکن اصلی سوریه در این بازی غایب بودند.

فاصله و خلاء زیادی بین خطوط‌مان داشتیم

کارشناس فوتبال ایران اضافه کرد: وقتی تیمی با 4 دفاع بازی می‌کند، دفاع‌های کناری باید رونده باشند و بتوانند جلو بیایند اما در سمت چپ میلاد محمدی عملاً کاری نمی‌کرد و در راست نیز سلمانی نفوذ نداشت. میلاد محمدی در گذشته خیلی خوب جلو می‌آمد و موقعیت ایجاد می‌کرد اما در این بازی دفاع‌‌های کناری ما کجا بودند؟ تیم ملی بیشتر از کانال میانی حمله می‌کرد. الان در فوتبال روز دنیا فاصله بین خط دفاع و حمله 30 متر است اما ما فاصله و خلاء زیادی بین خطوط‌مان داشتیم.

الان وقت بدنسازی نیست

این مدرس فیفا ابراز داشت: بحرین فوتبال تیمی خوبی دارد و از بلوغ تاکتیکی خوب بهره‌مند است. عراق هم همینطور است و ما به این شکل مقابل این تیم‌ها به مشکل بر می‌خوریم. تا خرداد ماه که مسابقات انتخابی جام جهانی برگزار می‌شود مهلت داریم و سرمربی تیم ملی تیم ملی بیشتر باید روی مسائل تاکتیکی و فنی کار کند. الان وقت این نیست که روی بدنسازی کار شود. در این شرایط بازیکنی که از کوران مسابقات می‌آید،‌ نیاز آنچنانی به بدنسازی ندارد که سرمربی تیم ملی گلایه کرده که تیم مربی بدنساز ندارند. در این فرصت باید روی کار تیمی تمرکز باشد. سرمربی باید در فاز‌های دفاعی و میانی و حمله انسجام و هماهنگی ایجاد کند. 

مگر تیم ملی صاحب ندارد که سرمربی‌اش از اتوبوس جا می‌ماند؟

اقبالی با اشاره به اینکه بعد از بازی اتوبوس تیم ملی،‌ اسکوچیچ و حاج‌صفی را جا گذاشته و به هتل رفته است، گفت: مگر تیم ملی صاحب و سرپرست ندارد که این اتفاقات عجیب رخ می‌دهد؟ سوء‌مدیریت و سوء‌تشکیلات بی‌داد می‌کند. مگر می‌شود بعد از بازی کادر مربیگری را جا بگذاری و به هتل بروی؟ کی‌روش نکات منفی زیادی داشت اما نکته مثبتش این بود که بچه‌ها او را به عنوان سرمربی تیم ملی پذیرفته بودند و با هم ارتباط خوبی داشتند اما الان چه؟ ارتباط روانی و عاطفی بین کادر و بازیکنان خیلی اهمیت دارد. بحث فنی یک طرف و بحث روانی هم یک طرف.

عکس نظر اسکوچیچ باید نگران تیم ملی باشیم

وی درباره اینکه اسکوچیچ بعد از بازی با سوریه اعلام کرده بود برای آماده کردن تیم ملی نگران نباشید، عنوان کرد: عکس نظر اسکوچیچ معتقدم با این وضعیت خیلی باید نگران باشیم و این واقعیت است. وقتی تا پیش از آغاز مسابقات، تیم ملی نمی‌تواند دیگر اردوی تدارکاتی داشته باشد، باید این وضعیت به مشکل بر خواهد خورد. در هفته آخر که تمرینات برگزار می‌شود چه اتفاقاتی می‌تواند رخ بدهد؟ آنهم در حالی که تا آن زمان اتفاقاتی مثل کرونا و مصدومیت ممکن است گریبان بازیکنان را بگیرد.

بازیکنانی که از لحاظ بدنی آماده‌اند باید برای تیم ملی بازی کنند

کارشناس فوتبال ایران تاکید کرد: در این مدت به جای بدنسازی باید تمرکز‌ها روی کارهای فنی و تاکتیکی باشد. بازیکنان لژیونری باید برای تیم ملی بازی کنند در تیم‌های‌ باشگاهی‌شان بازی می‌کنند و از لحاظ بدنی آماده‌اند و مابقی بازیکنان نیز باید از تیم‌های داخلی انتخاب شوند که از وضعیت بدنی خوبی برخودار هستند تا دیگر به جای دغدغه بدنسازی، تمام تمرکز روی مسائل تاکتیکی باشد.

اقبالی با اشاره به لزوم دوری حاشیه از تیم ملی، گفت: در دنیای فوتبال حاشیه است و نمی‌توان از آن فرار کرد ولی بازیکن تیم ملی باید بداند کجا صحبت کند و کجا صحبت نکند تا حاشیه ایجاد نشود. در فوتبال کشور ما هر کسی کار خودش را می‌کند و ممکن است افرادی مشکلاتی را به وجود بیاورند.