آخرین وضعیت پرونده بازی جنجالی پرسپولیس- سپاهان و دربی 95

رضا جاودانی، عضو  کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره برگزاری جلسه امروز این کمیته با حضور مدیران  باشگاه‌های  پرسپولیس ، استقلال و سپاهان اظهار کرد: جلسه‌ای با حضور مدیران عامل ۳ باشگاه برگزار شد و طبق همین موضوع گزارشی را تهیه کردیم. صحبت‌هایی درباره مسائل انضباطی و اتفاقات رخ داده در لیگ برتر در این جلسه مطرح شد. به طور کلی جلسه امروز کلی بود و توقعات رکن قضایی فدراسیون از ۳ باشگاه بزرگ که در جدول هستند را مطرح کردیم. مسائلی در هفته‌های پایانی باید انجام شوند  و باشگاه‌ها  گلایه‌های درستی داشتند و ایده‌هایی نیز دادند.

او افزود: جلسه، خروجی خیلی خوبی هم داشت و قرار شد به همه باشگاه‌ها ابلاغ‌هایی شود و سخنگو داشته باشند تا موضع باشگاه را اعلام کند. اگر فرد دیگری از باشگاه‌ها صحبت کند، مسئولیتش با خود باشگاه است؛ زیرا طبق مقررات انضباطی، باشگاه مسئول برخی مشکلات حقوقی است که احتمال دارد به وجود بیایند. به همین دلیل گفتیم یک نفر را به عنوان سخنگو تعیین کنند تا موضع باشگاه را درباره موضوعی که پیش می‌آید، اعلام کند.

رئیس کمیته انضباطی، مکلف به صدور دستور موقت نیست 

عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره دلیل صادر نشدن دستور موقت بیان کرد: طبق ماده ۱۰۰ آیین نامه انضباطی  در صورتی که ضرر جبران ناپذیری وارد شود یا مسئله امنیتی باشد، رئیس کمیته انضباطی اختیار صدور دستور موقت دارد.

جاودانی درباره زمان صدور رای احکام بازی دربی و دیدار سپاهان و پرسپولیس گفت: احکام در این جلسه صادر نمی‌شوند.  جلسه‌ای با حضور خاطیان دربی، روز پنجشنبه  برگزار می‌شود و بعد از صحبت‌های آن‌ها به یک جمع بندی رسیده و نتیجه را اعلام می‌کنیم. درباره بازی سپاهان و پرسپولیس به یک نتیجه واحد رسیده‌ایم، اما کل مسائل روز پنجشنبه جمع‌بندی می‌شوند.

اگر شکل شکایت از عیسی آل کثیر درست باشد، به آن ورود می کنیم 

او درباره این که باشگاه استقلال بعد از دربی از فرشاد فرجی و عیسی آل کثیر شکایت کرده است، اظهار کرد: موظف هستیم هر شکایتی بیاید، ابتدا از لحاظ شکلی بررسی کنیم که آیا از مسیر درست مطرح شده است یا خیر. به طور مثال هزینه دادرسی پرداخت شده است یا نه. تمام این موارد را بررسی می‌کنیم و اگر از لحاظ شکلی درست بود، وارد ماهیت شکایت می‌شویم. امکان دارد وقتی  به  ماهیت ورود کردیم، متوجه شویم شکایت درست نیست. برای هر شکایتی لازم نیست دستور موقت صادر شود.

نماینده های غیر محسوس برای دیدارهای مهم می فرستیم 

عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره این که نحوه رصد اتفاقات هفته‌های پایانی لیگ برتر به چه صورت خواهد بود، گفت: به طور مثال کمیته انضباطی  فضای مجازی را رصد کرده و می‌بیند در این فضا چه مطالبی مطرح شده  یا این که در مسابقات چه اتفاقی رخ داده است. شاید در زمان شیوع کرونا مقداری این موضوع کمرنگ شده باشد، اما ما به طور معمول  برای دیدار‌های مهم نماینده غیرمحسوس می‌فرستادیم؛ یعنی از دوستان حقوقی که آشنا به امور فوتبال هستند، خواهش می‌کنم بروند و بازی را رصد کنند.

جاودانی درباره این که جلسه روز پنجشنبه با حضور بازیکنان ۲ تیم برگزار می‌شود، گفت: افرادی که خواسته بودیم از ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به جلسه بیایند.

نظر اکثریت اعضای کمیته انضباطی در صدور رای مهم است 

او درباره حکم احتمالی کمیته انضباطی درباره این ۲ مسابقه بیان کرد: اگر بخواهم صحبت کنم، نظر شخصی‌ام را گفته‌ام؛ زیرا ما ۵ عضو هستیم که هر کدام یک رای داریم. امکان دارد نظر من محرومیت و تبرئه باشد و دوستان دیگر چنین موضوعی را نپذیرند. به همین دلیل با توجه به اولویت بودن، نظر اکثریت ملاک است.

عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره رای احتمالی دیدار سپاهان و پرسپولیس گفت: باز هم می‌گویم تا زمانی که رای صادر نشود نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. من می‌توانم نظر شخصی‌ام را بگویم که نمی‌گویم. البته  اجازه بدهید به اجماع درباره تمام شرایط بررسی شده، فیلم‌های دیده شده و دفاعیات باشگاه‌ها برسیم. برخی گزارش‌ها آمده و با گزارش ناظر تطبیق داده شده اند و این موضوع باعث شده است از لحاظ علم و اطلاع به اجماع برسیم.

عضو کمیته فدراسیون فوتبال درباره اظهار نظرش مبنی بر این که پرونده دیدار سپاهان و پرسپولیس به جمع‌بندی رسیده است، گفت: تقریباً  درباره پرونده این بازی به جمع بندی رسیده ایم.  

بازیکن خاطی از تیم سپاهان دعوت نکرده ایم 

جاودانی درباره دلیل حاضر نشدن بازیکنان سپاهان در جلسه روز پنجشنبه کمیته انضباطی گفت: ما از تیم سپاهان بازیکن خاطی نخواستیم. من خودم کار رسانه‌ای کردم و خلاف آن چه در رسانه ها مطرح شد، مسئله بازی سپاهان و پرسپولیس حاد نبود. ناظر بازی در گزارش خود موضوع حادی را اعلام نکرده است. اتفاقاتی افتاد، دوربینی گرفته شد و سایر موارد! احتیاجی برای دعوت بازیکنان نبود، اما در دیدار شهرآورد اتفاقاتی افتاد که لازم بود بازیکنان احضار شوند.  

جاودانی درباره احتمال صدور آرا تا شنبه هفته آینده گفت: احتمال دارد همان پنجشنبه هم رای بدهیم.

او درباره این که آیا با افرادی که مجوز حضور در ورزشگاه را نداشته‌اند هم برخوردی صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: هیئت‌های فوتبال برگزار کننده مسابقات هستند. از آن‌ها سازمان لیگ و مسئولان مختلف خواسته‌ایم توضیح بدهند که آقای X به صورت مثال در آن جا بوده، سمتش چه بوده، چه کاری انجام داده و به چه دلیل در زمین حضور داشته است. برای دیدار سپاهان و پرسپولیس تمامی موارد آمده، اما برای دیدار استقلال و پرسپولیس هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.