به گزارش افکار نیوز،دكتر لاله حاكمي در گفتوگو با ايسنا، تصريح كرد: اگر چه طي ساليان اخير كارهاي ارزشمندي پيرامون ورزش همگاني انجام شده، اما ايدهآل نيست، چون بر اساس مطالعهاي كه در اين زمينه داشتيم. در بروز بيماريها قلبي ـ عروقي عوامل پرخطري همچون سيگار، فشار خون و چربي خون بالا و بيتحركي فيزيكي نقش بسزايي داشتند كه مهمترين دليل آنها فقر حركتي است. مشكلي كه گريبانگير درصد زيادي از مردم جامعه است.



وی افزود: ورزش همگانی در بین خانم‌ها نه تنها در ایران، بلکه در اکثر دنیا اهمیت کمتری دارد و در حقیقت هنوز فرهنگ ورزش همگانی به معنای واقعی در خانواده‌ها جایگاه خود را پیدا نکرده است، خانم‌ها که خود سکاندار خانواده هستند نسبت به سلامتی بی‌توجه هستند، نباید انتظار داشته باشیم کودکان ما که هیچ الگویی در این زمینه ندارند به سمت ورزش گرایش پیدا کنند.

حاکمی فعالیت‌هایی که موجب افزایش قدرت عضلانی، استقامتی، قلبی عروقی و انعطاف پذیری می‌شود را جزو فاکتورهای مهم در ارتقای آمادگی جسمانی برشمرد و یادآور شد: بعضی خانم‌ها به غلط تصور می‌کنند، فعالیت‌های روزمره یا فعالیت‌هایی که در طول روز در خانه انجام می‌دهند، جزو فعالیت‌های ورزشی هستند، در حالی که فعالیت‌های ورزشی همچون دوچرخه‌سواری، دو، ایروبیک و شنا که حداقل سه روز در هفته‌ و بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه انجام شود از جمله فعالیت‌هایی هستند که سبب افزایش توان قلبی عروقی شده و بالطبع نقش بسزایی در سلامت افراد ایفا می‌کنند.



نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی خاطر نشان کرد: تراکم استخوان همانند دفترچه پس اندازی است که تا سن ۲۵ و ۳۰ سالگی باید آن را پرکرده و در خرج کردن آن مراقبت کنیم. هر چقدر کمتر از این پس انداز استفاده کنیم به سن میانسالی که می‌رسیم از تراکم استخوان خوبی برخوردار خواهیم بود، اما اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم و بیش از اندازه خرج کنیم، احتمال شکستگی و پوکی استخوان زیاد است.


بنابراین شنا و دوچرخه‌سواری جزو ورزش‌هایی هستند که در بهبود تراکم استخوان تاثیرگذار نیستند و بهتر است دختران در تمام رده‌های سنی به انجام فعالیت‌هایی همچون پیاده روی، تنیس و آیروبیک که در کاهش پوکی استخوان و ارتقا تراکم استخوان موثرند بپردازند.

حاکمی در پایان توصیه کرد با توجه به شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت که بیماری خاموش در میان زنان است، فعالیت‌های فیزیکی و ورزش در قالب نسخه ورزش کنار درمان دارویی لحاظ شود تا در آینده بتوانیم بر بیماری‌ همچون دیابت که هم اکنون قشر عظیمی از جامعه را در بر گرفته است، غلبه کنیم.