کلاهبرداری استوکس از پرسپولیس و تراکتور؟

جمشید نورشرق رییس کمیته تعیین وضعیت  فدراسیون فوتبال  با حضور در برنامه سلام صبح بخیر در خصوص شکایت  آنتونی استوکس  از پرسپولیس و تراکتور و اینکه گفته می‌شود او از باشگاه‌های ایرانی کلاهبرداری می‌کند، گفت: البته من این لفظ را نمی‌پسندم، اما معتقدم که اگر یک بازیکن خارجی به فوتبال ایران آمده و در موارد متعدد نوع رفتار نامعقولی را با باشگاه‌های ما پیشه کرده باید موضع بهتری گرفت.

*زمانی که تجربه بیشتری در پرونده‌های سابق یک بازیکن خارجی بوده و یا اینکه در نوع بستن قرارداد‌های این بازیکن به گونه‌ای رفتار شده که حقوق مالی بازیکن تأمین شده و دست باشگاه خالی مانده، اقتضا این است که ما موضع خودمان را بیشتر و محکم‌تر بدانیم.

*اعتقاد دارم که باید ما قراردادهای بهتری ببندیم و به اجرای دقیق شرایط قراردادی اهتمام ورزیم. در واقع باید بگویم که ما باید کلاهمان را محکم و دو دستی بچسبیم تا اینگونه اتفاقات رخ ندهد. در همه زمینه‌ها اینگونه است که طرف قرارداد به دنبال منافع خودش است. باید در موازنه قراردادی به گونه‌ای رفتار کرد که منافع و مصالح باشگاه تأمین شود.

*پنجره اکثر باشگاه‌های لیگ برتر بسته است

*موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که تعداد قابل توجهی از تیم‌های ما در لیگ برتر یا دسته‌های پایین تر، دارای بدهی و دیون انباشته شده هستند. البته تلاش ما در کمیته تعیین وضعیت و مجموعه فدراسیون فوتبال همیشه به این سمت بوده که این بار را کمتر و کمتر کنیم.

*ایده آل ما این است که به شرایطی برسیم که شرط ضروری و الزامی شرکت در مسابقات، داشتن مفاصا حساب و نداشتن بدهی یا تعیین تکلیف قطعی دیون باشد. این هدف ایده آل ماست. اینکه چقدر در این زمینه موفق باشیم، به عوامل متعددی بستگی دارد. واقعا سختگیری و انضباط مالی لازم است.

*باید به منابع درآمدی باشگاه‌ها توجه کرد. باشگاه‌های ما یک سری منابع درآمدی قابل انتظار دارند که بخش عمده آن یا به طور کامل یا به طور ناقص محقق نمی‌شود و باید به این مسئله نیز توجه کرد. یعنی شما نمی‌توانید این بخش را نادیده بگیرید. زمانی که ما قصد تصمیم گیری داریم، مجموعه عوامل را در نظر می‌گیریم.

*وی درباره اینکه ممکن است این موضوع باعث شود سخت گیری‌ها کمتر شود، گفت: نه به طور خاص بخاطر این موضوع بلکه بخاطر تلاشی که در طول فصل گذشته باشگاه و مدیریت آن برای تسویه دیونش و جلب رضایت طلبکاران گرفته، حتما می‌تواند مدنظر قرار بگیرد.

*در لیگ برتر به جز تعداد محدودی از باشگاه‌ها که دارای بدهی نیستند، اغلب آن‌ها بدهکارند که به سازمان لیگ اعلام می‌شود ثبت قرارداد‌های جدید آن‌ها منوط به مراجعه به کمیته تعیین وضعیت و گرفتن گواهی تسویه حساب است.