علیرضا بیرانوند: به مردم قول می دهم جبران کنیم

شبکه تلویزیونی الکاس قطر ساعاتی پس از ورود تیم ملی فوتبال ایران به منامه ضمن پخش مستند کوتاهی از داستان زندگی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران گفت‌وگوی تصویری زنده‌ای با علیرضا بیرانوند انجام داد.

بیرانوند در این گفت‌وگو به سؤالات مجری تلویزیون الکاس پیرامون حضور در جام جهانی قطر، صعود از گروه سوم مسابقات مقدماتی، مهار پنالتی رونالدو و ارتباط خودش با بشار رسن و بازی حساس ایران مقابل عراق پاسخ داد که در زیر می‌خوانید.

* تیم ملی ایران به‌تازگی به بحرین رسید و برای حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی آماده می‌شود، شرایط این اردو برای شما چگونه است؟

به‌تازگی وارد بحرین شدیم و فعلاً در قرنطینه هستیم تا زمانی که نتیجه آزمایشات برسد و امیدواریم بتوانیم تمرینات خودمان را آغاز کنیم.

* در ابتدای این بخش گزارشی از زندگی شخصی و پس از آن رسیدن علیرضا بیرانوند به این سطح از فوتبال حرفه‌ای پخش کردیم، می‌خواهیم بپرسیم که چگونه به این جایگاه رسیدی و چطور می‌توانی برای بسیاری از جوانان و علاقمندان به فوتبال الهام‌بخش باشی به‌عنوان شخصیتی که به آرزوهای خودش رسید و آن آرزوی بزرگ برای تو فوتبال بود.

داشتم تصاویر این گزارش مستند را می‌دیدم  که تحت تأثیر قرار گرفتم و بغض کردم. برای من هم جالب بود که این تصاویر را از کجا پیدا کردید و چگونه به دست شما رسید. در ایران فیلمی از زندگی من ساخته خواهد شد که می‌تواند اتفاق جالبی باشد خصوصاً برای جوانانی که رؤیاپردازی می‌کنند و این داستان برای آنها الهام‌بخش است که می‌توانند به رؤیاهایشان دست یابند.

* به همه رؤیاهای خودت رسیدی و یا هنوز اهدافی باقی مانده است که به آنها دست نیافتی؟

همیشه گفتم  شرایط  بسیار سختی داشتم و برای رسیدن به رؤیاهای خودم تلاش کردم. باید بگویم آرزوهای من سقفی ندارد و تا جایی که بتوانم می‌خواهم پیشرفت کنم و باعث خوشحالی مردم کشورم و هواداران فوتبال باشم.

* اگر بخواهیم خاطرات جام جهانی گذشته را مرور کنیم یکی از مهمترین اتفاقات برای تو مهار ضربه رونالدو یکی از بهترین بازیکنان جهان یا به‌عبارتی دومین بازیکن برتر جهان بعد از لیونل مسی بود، در این صحنه چه احساسی داشتی خصوصاً با توجه به اینکه این اتفاق تو را به شهرت جهانی رساند؟

قبل از صعود به جام جهانی که یکی از بزرگترین رویدادهای فوتبال جهان است و هر چهار سال برگزار می‌شود ما به یک رکورد مهم دست یافته بودیم و در 12 بازی گل نخوردیم، این یک رکورد قابل توجه برای تیم ملی ثبت شد و برای ما اهمیت زیادی داشت. خدا را شکر افتخار بزرگی بود همچنین رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا به‌همراه پرسپولیس و دو سال انتخاب به‌عنوان بهترین دروازه‌بان و حضور بین کاندیداهای بهترین بازیکن سال آسیا.

برای رسیدن به جام جهانی تلاش زیادی کرده بودیم و بازی مقابل پرتغال هم برای ما اهمیت زیادی داشت. شما می‌گویید رونالدو دومین بازیکن جهان بعد از مسی است و این البته از نظر شماست، چون احتمالاً طرفدار مسی هستید اما رونالدو از نظر من یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال جهان و هم‌سطح با مسی است که 5 بار توپ طلا را دریافت کرده است. من هم در آن صحنه تلاش کردم به تیمم کمک کنم و بهترین باشم. فقط به خوشحالی مردم کشورم فکر می‌کردم. شاید بسیاری از مردم جهان که من را اصلاً نمی‌شناختند تصور می‌کردند این توپ گل می‌شود. پنالتی‌های رونالدو را دیده بودم و تصمیم گرفتم به آن سمت بروم که خدا هم کمک کرد و توانستم توپ را مهار کنم و این اتفاق بسیار مهمی بود.

* با توجه به اینکه پیش از این بارها به قطر سفر و مقابل تیم‌های قطری در لیگ قهرمانان بازی کردی مسابقات جام جهانی 2022 قطر را چگونه می‌بینی؟

ابتدا تبریک می‌گویم به کشور قطر که میزبانی جام جهانی را کسب کرده است و خوشحالم که این میزبانی به آسیا رسیده است. اطمینان دارم که اتفاقات خوبی در این کشور و در این دوره رخ  خواهد داد. در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بارها در قطر بازی کردم و مقابل تیم‌های قطری قرار گرفتیم. اطمینان دارم قطر میزبانی بسیار خوبی خواهد داشت و این دوره از مسابقات تا سال‌ها در ذهن مردم خواهد ماند. خیالمان راحت است که قطر بهترین میزبانی را از جام جهانی خواهد داشت.

* شانس تیم ملی ایران را برای صعود چطور می‌بینید خصوصاً در شرایطی که برای نخستین بار است ایران را در جایگاه غیرمنتظره و موقعیت سختی می‌بینیم، جایگاه سوم گروه و در موقعیتی که باید در همه بازی‌ها پیروز شوید، چه وعده‌ای به فوتبال‌دوستان ایرانی می‌دهید؟

درست است، متأسفانه در شرایط بسیار سختی قرار داریم و بحرین میزبان این چهار مسابقه شده است در حالی که دوست داشتیم ایران میزبان بازی‌ها باشد، این تصمیمی است که گرفته شده در حالی که در لیگ قهرمانان آسیا هم هیچ میزبانی‌ای به تیم‌های ایرانی ندادند. همان‌طور که گفتید تیم سوم گروه هستیم و البته یک بازی کمتر داریم اما به مردم قول می‌دهیم جبران کنیم خصوصاً با توجه به اینکه در دو بازی امتیازات زیادی از دست دادیم. حریفان ما تیم‌های خوبی هستند که بازی‌های دوستانه زیادی داشتند. ما هم بازیکنان بسیار خوب و باکیفیتی داریم که بسیاری از آنها در مسابقات اروپایی حضور داشتند و تیم ما کاملاً آماده است. مردم هم به این تیم باور دارند که می‌توانیم به‌عنوان تیم اول یا دوم از این گروه صعود کنیم.

* شاید سخت‌ترین مسابقه شما دربی معروف آسیا باشد که همیشه ایران و عراق برابر هم برگزار کرده‌اند و شرایط استثنایی دارد. بیرانوند چگونه با دوست خودش در پرسپولیس بشار رسن روبه‌رو می‌شود و چه پیامی برای بشار و هواداران تیم ملی عراق داری؟

بشار یکی از دوستان عزیز من است و سه سال هم کنار هم بازی، زندگی و کنار هم قهرمانی‌های لیگ و جام حذفی را تجربه کردیم. عراق همیشه حریف قدرتمندی برای ما بوده است و بازی‌های حساسی داشتیم که در آخرین دیدار آنها پیروز شدند. هواداران عراقی هم دوست دارند تیمشان در این مسابقه موفق باشد اما ما می‌دانیم ایران یکی از بهترین تیم‌ها و قدرت‌های فوتبال آسیاست. به هر صورت بازی بسیار سختی خواهد بود و همه تلاش خودمان را می‌کنیم در این بازی پیروز شویم. سعی می‌کنیم با تلاش زیاد از موقعیت‌ها استفاده کنیم و امیدوارم بتوانیم پیروز شویم و مردم را خوشحال کنیم.

* به‌نظرت ایران هنوز می‌تواند از این گروه صعود کند و این عملیات برای شما غیرممکن نیست؟

بدون تردید می‌توانیم صعود کنیم. احساس کردم شما با استرس و نگرانی این سؤال را پرسیدید چون ایران با این بازیکنان شایسته باید در جام جهانی باشد. قول می‌دهم تیم ملی ایران یکی از تیم‌های صعودکننده خواهد بود، همان‌طور که در جام جهانی روسیه به‌عنوان دومین تیم صعود کردیم باز هم به جام جهانی راه خواهیم یافت.