نظر فرزاد آشوبی درباره بازی تیم ملی با بحرین

در فاصله یک روز مانده تا یکی از مهم‌ترین بازی‌های طول تاریخ فوتبال ایران ، با فرزاد آشوبی هافبک خوش‌فکر سال‌های نه‌چندان دور دو تیم پرسپولیس و استقلال گفتگویی را انجام دادیم تا نقطه نظرات او را درخصوص تیم ملی ایران با توجه به عملکرد این تیم در دیدار مقابل هنگ‌کنگ و بازی فردا مقابل بحرین جویا شویم، که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

*آقای آشوبی با توجه به نمایش تیم ملی ایران و علی‌رغم برتری مقابل هنگ‌کنگ، به نظر می‌رسد تیم ملی هنوز به آن شرایط آرمانی نزدیک نشده است، لطفاً ارزیابی خودتان را از عملکرد تیم ملی ایران در بازی اول بفرمایید.

آشوبی: ما باید در درجه اول واقع‌بین باشیم و این را در نظر بگیریم که تیم ملی مدت زیادی است که در شرایط رقابتی و فضای مسابقه‌ای قرار نگرفته و اینکه اگر به‌محض شروع مسابقات انتظار داشته باشیم که بهترین کیفیت را ارائه دهیم تا حد زیادی سخت‌گیرانه است. باید به تیم ملی فرصت بدهیم و با صبر و اعتماد بیشتری روند این تیم را دنبال کنیم و درعین‌حال امیدوار باشیم که در بازی مقابل بحرین و بازی‌های آینده بتوانیم به ماکسیمم عملکرد تیمی و فردی نزدیک شویم.

* پس با این حساب تصور می‌شود که بازی تدارکاتی می‌توانست پیش از حضور در تورنمنت برای تیم ملی مفید باشد.

آشوبی: خب به‌طور طبیعی اگر با انجام بازی‌های دوستانه وارد این رقابت‌ها می‌شدیم شرایط بهتری را به لحاظ فنی شاهد بودیم، منتها این مسئله را هم در نظر بگیریم که فشردگی مسابقات لیگ‌های سراسر دنیا فرصت برگزاری بازی‌های دوستانه را به ما نمی‌داد و هماهنگی این موضوع خیلی سخت بود و من فکر می‌کنم باید یک مقدار در رابطه با این کمبود اغماض داشته باشیم. فقط امیدوارم بازیکنانمان هر چه زودتر به آن درک تیمی لازم برسند، چراکه وضعیت بحرین با تیم ملی ایران متفاوت بوده و آن‌ها توانستند فارغ از درگیری‌های لیگ داخلی، دو بازی تدارکاتی خیلی خوبی داشته باشند که احتمالاً به این تیم کمک شایانی خواهد کرد. این در حالی است که تیم ملی ایران به لحاظ فردی از تمام رقبایش در این گروه وضعیت به‌مراتب بهتری دارد.

*بسیاری از اهالی فوتبال و هواداران تیم ملی از دو مهاجم نوک ایران انتظارات زیادی داشتند، که با تماشای بازی به‌نوعی انتظاراتشان برآورده نشد. در صورت تائید این مطلب، اشکال کار را در کجا می‌بینید؟

آشوبی: خب همان‌طور که گفتم، هیچ‌کسی نمی‌تواند منکر کیفیت برتر بازیکنان تیم ملی ایران به نسبت سایر بازیکنان این گروه شود، منتها برای اینکه این کیفیت فردی نمود داشته باشد و بتواند خودش را نشان دهد، نیاز به یک سری فاکتورهای دیگری دارد از قبیل روش‌های متفاوت بازی و دستورات تاکتیکی و از همه مهم‌تر یک درک تاکتیکی متقابل بازیکنان از همدیگر، که این موارد ذکرشده قادر است، این سیستم و چینش را به شکلی جلو ببرد که بازیکنان بتوانند به حداکثر کیفیت خودشان نزدیک شوند.

هم مهدی طارمی و هم سردار آزمون و هم سایر بازیکنان تیم ملی لِوِل بالایی دارند، ولیکن همانطورکه اشاره کردم میسر نشد تا بازی‌های دوستانه داشته باشیم، اما امیدوارم قدرت تمرکز و هوش هیجانی بالای بازیکنانمان به کمک ما بیاید تا این نقیصه هرچه زودتر در کوران این رقابت‌ها برطرف شود.

*بعد از بازی اول شاهد یک فضای دوقطبی بین هواداران تیم‌های باشگاهی هستیم که این مسئله باعث می‌شود بازیکنان تیم ملی آن انرژی لازم را از فضای حاکم در فوتبال ایران دریافت نکنند. نظرتان دراین‌باره چیست؟

آشوبی: ببینید اینکه ما به گذشته برگردیم و دست به قیاس بزنیم کار بسیار ساده‌ای است، اما به‌واقع هیچ کمکی به وضعیت امروز فوتبال ملی نخواهد کرد. حالا به هر دلیلی آقای کی روش دیگر در تیم ملی ما حضور ندارد، هرچند ایراداتی نیز به سیستم و سبک و روش بازی ایشان نیز وارد بود، اما فراموش نکنیم و این مطلب را هم در نظر بگیریم که کی روش حدوداً 8 سال سرمربی تیم ملی ایران بود. کی روش یک‌زمان بسیار طولانی و بزرگ در اختیار داشت که بالطبع نتیجه آن را هم دیدیم. یعنی یک انتخاب درست وقتی باثبات همراه می‌شود می‌تواند چه اثرات مثبتی را در تیم ملی به همراه داشته باشد. اینکه ما بخواهیم اسکوچیچ را با این مسائل قضاوت کنیم مرتکب اشتباه مهلکی شدیم. ما باید نسبت به عملکرد اسکوچیچ صبور باشیم. من حتی معتقدم اگر نتایج دلخواهمان نیز حاصل نشد باید یک تصمیم خوب و بلندمدت اتخاذ کنیم. این را هم بدانید که نتایج، تابعی از تصمیمات و برنامه‌ریزی است که امیدواریم در آینده شاهد آن در تیم ملی ایران باشیم.

*آیا سطح توقعات مردم از تیم ملی در این برهه پایین آمده است.؟

آشوبی: باید بگویم متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که بازهم احساس بر منطق غلبه کرده است. در این چند روز گذشته بازهم از دامن زدن به غیرت بازیکنان ایرانی و این دست مسائل را می‌شنویم که در دنیای فوتبال حرفه‌ای دیگر آن‌چنان جایگاه خاصی ندارد و درواقع نمی‌شود به این شکل انتظار داشت یک گروه به موفقیت برسد. برای اینکه به حداکثر بازدهی فردی و تیمی برسیم، اولویت باید یک برنامه‌ریزی درست و تهیه یک نقشه راه مناسب باشد، آن‌هم بر اساس زمان مناسبی که در اختیار یک گروه قرار داده می‌شود، اما برخلاف این موارد، حالا شرایط جوری رقم خورده که خیلی توقعاتمان بالا رفته است که در حقیقت برای این سطح از توقع، حتی زمان کافی در اختیار نداشتیم تا تیم مهیای این رقابت‌ها شود.

 

*یعنی منظورتان همان جمله‌ای است کی روش بارها از آن دم می‌زد: در فوتبال معجزه وجود ندارد.

آشوبی: دقیقاً، اما این را هم باید بدانیم که ممکن است در یک بازی خاصی شاهد بروز یک معجزه باشیم اما این امر نمی‌تواند دائمی باشد و مدام تکرار شود. مطلوب این است که فدراسیون بر طبق یک پلن از قبل طراحی‌شده و با صبر و تحمل جلو برود که در این صورت ما دیگر وابسته به احتمالات و اتفاقات نیستیم و به‌این‌ترتیب می‌شود آینده بهتری را برای فوتبالمان متصور بود.

 *به‌عنوان سؤال پایانی، آیا فدراسیون درایت طراحی این نقشه را دارد؟

آشوبی: خب باید راجع به عملکرد مسئولان فدراسیون نیز صبورتر باشیم چراکه با گذر زمان بهتر می‌توان متوجه شد که این فدراسیون چه برنامه‌ای را برای اعتلای فوتبال ایران در سر دارد.