حمله شدید فتح‌الله‌زاده به روحانی و وزیر ورزش / رئیسی به داد استقلال برسد

پیرو تغییرات چندباره طی سال‌های اخیر در هیئت مدیره باشگاه استقلال با یکی از مدیران اسبق این مجموعه که در سالهای پس از انقلاب، پر افتخارترین مدیر باشگاه استقلال بوده صحبت کردیم.

علی فتح‌الله‌زاده ، درباره انتصاب‎های جدید در هیئت مدیره باشگاه استقلال، وضعیت بغرنج مدیریت در این مجموعه، آینده باشگاه، دولت رو به پایان حسن روحانی و انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جدید دولت بعد حرف زد. متن این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

آقای فتح‌الله‌زاده، باز هم برای چندمین بار طی سالهای اخیر شاهد تغییر چند باره در جمع اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال بودیم. این روال تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

واقعیت این است وقتی می‌گفتند آقای وزیر می‌خواهد استقلال را نابود کند، به مخیله کسی نمی‌گنجید که واقعاً چنین باشد! که وزیر یک مملکت اینقدر سطح فکری پایین داشته باشد تا برای موفقیت تیم محبوبش، رقیب آن را تخریب کند! این شیوه یکی از سطح پایین ترین روش‎ها در بحث هواداری است که حتی در پایین‌ترین رده ، یعنی آنهایی که برای طرفداران تیم رقیب شان کری می‌خوانند هم راضی نمی‌شوند با ناجوانمردی، رفتارهایی را در قبال تیم رقیب شان انجام بدهند که منجر به تخریب آن می‌شود.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

رفتارهایی که از سوی وزارت ورزش طی این سال‌ها در قبال باشگاه استقلال انجام شده در تاریخ ورزش کشور ما بی نظیر است. تا به حال دیده نشده و تا ابد هم دیده نخواهد شد. دلیلش هم هویداست! چطور ممکن است ظرف شش، هفت سال ۶۰، ۷۰ نفر در این باشگاه پست بگیرند و از آن برکنار شده یا خودشان کناره گیری کنند؟ این یعنی ما هیچ تخصصی در زمینه انتخاب مدیر نداریم و این قدر افراد را جابجا می‎ کنیم تا در نهایت به فرد درست برسیم! ولی من می‌گویم این راهش نیست.

چرا این مسائل از طریق دولت پیگیری نشد؟

لابد می‌گویند من خبر نداشتم! اگر این مسائل را به آقای روحانی بگویید با این که پنج سال است هوادار ما ضجه می‌زند که یک نفر به داد تیمش برسد، حتما باز هم می‌گوید من چیزی در این باره نشنیدم! این موضوع درباره آقای روحانی مسبوق به سابقه است. مثل آن روزی که صبح بیدار شده بود و فهمید بنزین گران شده! بعد پشت میکروفون رفت و گفت: من خبر نداشتم و امروز شنیدم! آخر مگر می‌شود کسی وزیر ورزش را در قبال این همه رفتارهای یکسویه سین جیم نکند؟

در این سالها این شائبه همواره مطرح بود که افرادی در بدنه دولت علاقمند به تیم پرسپولیس هستند. نمونه‌اش هم آذری جهرمی‌وزیر ارتباطات بود!

اشکالی ندارد! شما اگر دوست دارید تیم محبوبتان بالا برود مهم نیست اما حق ندارید برای بالا رفتن تیم محبوبتان تیم رقیب را تخریب کنید. چوب لای چرخش بگذارید و سنگ جلوی پایش بیندازید.

مهدی عبدیان از اعضای هیئت مدیره با انتشار متنی در صفحه شخصی‌اش به برخی مسائل اشاره کرده که...؟

... بله! ما باید بدانیم پشت پرده چه معاملاتی انجام می‌‎شود؟ چه پرونده‌هایی وجود دارد؟ این همه بده و بستان برای چیست؟ آیا استقلال تیمی‌است که به خاطر معاملات شخصی درباره‌اش تصمیم گیری شود؟ این مسائل باید افشا شوند. یک مسئول حق ندارد از جایگاهش سوء استفاده کند. مأخوذ به حیایی هواداران هم حدی دارد.

مددی به تازگی اعلام کرد گرفتاری‌های مالی اش به خاطر بدهی‌های قبلی بوده است. شنیدید؟

این حرف تکراری بود! این چه بهانه‌هایی است که شما به مدیران منصوب تان یاد داده‌اید که هی بیایند و بگویند ما مشغول پرداختن بدهی‌های ۱۰ سال گذشته بودیم؟ آخر مگر مدیران ۱۰ سال پیش هم مثل شما با سرمایه بیت المال چنین کارهایی کردند؟ آیا چنین نتایجی گرفتند که این را اینقدر تکرار می‌کنید؟ حرف دیگری یادتان نداده اند؟ بهانه ای بهتراز این ندارید؟ به خدا گوش هوادار از این بهانه‌ها تکراری پر است! در همین ۱۰ سال، هزار میلیارد تومان پول به باشگاه استقلال آمده ولی آقایان چند جام برای هواداران آوردند؟ ما با ۶۰ میلیارد تومان ۱۰ جام برای باشگاه استقلال آوردیم اما شما با این هزار میلیارد فقط یک جام آوردید که آن هم سهم سیدرضا افتخاری بود.

چه کسی باید به این مسائل رسیدگی کند؟

من این را از شما می‌پرسم که اصحاب رسانه! آیا در مملکت ما کسی نیست این افراد را سین جیم کند؟ از آنها جواب بخواهد؟ حساب بخواهد، کتاب بخواهد؟ قطعا هستند افرادی که این مسایل را به درستی می‌بینند. ولی چرا کسی به فکر نیست؟ این همان پشت پرده‌هایی است که عبدیان هم درباره اش گفته. مردم باید این مسایل را بدانند. من از امروز ایستاده‌ام. پای کار هستم. حتی اگر به زندان بروم. این باشگاه حاصل تلاش میلیونها انسان طی ۷۶ سال است که زحمت کشیده‌اند تا برندی به نام استقلال را بسازند آن وقت شما می‌آیید مربی را می‌زنید، پیشکسوت را می‎زنید، هوادار را می‌زنید... برای چه؟ به چه دلیل؟ مگر چه چیزی بیشتر از موفقیت تیم استقلال از سوی این‎ها خواسته شده است؟ استقلال چون زحمت کشیده و توانسته دو ستاره آسیایی بگیرد و دو بار قهرمان آسیا شود، گناه کرده؟ اینکه شما نمی‌توانید قهرمان آسیا شوید، تقصیر هوادار استقلال چیست؟ تقصیر بازیکنان استقلال چیست؟ شما به خاطر منیّت‎ها بین طرفداران دو باشگاه تفرقه انداخته اید.

چطور؟

شاهد هستیم در این چند سال اخیر کری خوانی بین هواداران سرخابی از شکل و شمایل کری خوانی‌های دهه‌های قبل به وضعیت بدی تغییر پیدا کرده است. بزرگان این دو باشگاه هرگز با هم عناد نداشتند. هرگز بین استقلالی و پرسپولیسی جنگ نبود. دو دوست استقلالی و پرسپولیسی روی یک موتور برای تماشای دربی به استادیوم می‌رفتند. شما امروز چه کرده‌اید که این همه تفرقه بین طرفداران دو تیم به وجود آمده؟ به خدا قسم باید توبه کنید. این هوادار سر پل صراط یقه تان را می‎گیرد.

در پایان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی با آرای بیش از ۱۸ میلیون نفر به این عنوان انتخاب شد. شما به عنوان یکی از مسئولان موفق پیشین در باشگاه استقلال با توجه به شرایط امروز این مجموعه طی این سالها چه تقاضایی از رئیس جمهور منتخب و رئیس دولت آینده دارید؟

اولاً جا دارد این انتخاب را به آقای رئیسی تبریک بگویم. یکی از دلایلی که مردم رویکرد مثبتی نسبت به ایشان پیدا کردند به خاطر حرف شنوی، فساد ستیزی و عدالت محوری ایشان بوده است. مردم این را در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضاییه دیدند. دیدند که چطور به نحو مطلوبی آن را نشان داد و مقابل خلافکار و فساد ایستاد.

حالا چه توقعی از رئیس جمهور جدید می‎ رود؟

آقای رئیسی درد مردم را می‌شنود و قطعاً خودشان و اطرافیانش از مصائب و مسائلی که در این سالها بر باشگاه استقلال و هوادارانش گذشته مطلع هستند. این توقع می‌رود که آقای رئیسی با حضور بر مسند ریاست جمهوری به فریاد این هوادار رسیدگی کند.

حرف آخر؟

جالب است آقای روحانی در تازه‌ترین صحبت‌هایش گفت "چرا کسی از ما تشکر نکرده است؟" تشکر؟ کدام تشکر؟ برای کدام کارتان باید از شما تشکر کنیم؟ چه گلی به سر این مردم زدید؟ اینکه دلار ۲۰۰۰ تومانی را ۲۵ هزار تومان کردید، تشکر دارد؟ کسی می‌توانست چنین کاری را ظرف ۳، ۴ سال انجام دهد؟ اگر این اقدامات تشکر دارد، بنده شخصاً از شما تشکر می‌کنم. متشکرم قیمت دلار را به ۲۵ هزار تومان افزایش دادید.