گران قیمت‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران تا به امروز

طی سالیان اخیر فوتبال ایران، نقل و انتقالات پر سر و صدایی داشته است. به بهانه انتقال مهدی قایدی به شباب الاهلی با مبلغ ۱ میلیون ۸۰۰ هزار یورو، در زیر به گران‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران می‌پردازیم.

۱- مهدی مهدوی کیا

در صدر این لیست، مهدی مهدوی کیا بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس و هامبورگ قرار دارد. سال ۱۳۸۰ بود که پرسپولیس مهدوی‌کیا را به هامبورگ فروخت. سرخ‌های پایتخت سود فوق العاده‌ای از فروش او کردند و ۳.۵ میلیون یورو به جیب زدند. رقمی که تا بیشتر از یک دهه جابجا نشد و مهدوی‌کیا گران‌ترین انتقال بین بازیکنان ایرانی باقی مانده است. او دو بار در فصل‌های ۲۰۰۳–۲۰۰۲ و ۲۰۰۴–۲۰۰۳ از سوی هواداران هامبورگ به عنوان بهترین بازیکن این تیم انتخاب شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک را داده بودند. او یک بار هم از سوی نشریه کیکر عنوان بهترین بال راست بوندسلیگا را به دست آورد. مهدی کیا در ۲۰۸ بازی که برای هامبورگ به میدان رفت، موفق شد ۲۶ گل به ثمر برساند.

گران قیمت‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران تا به امروز

۲- علی کریمی

کریمی در سال ۱۳۸۰ از پرسپولیس با ۲.۵ میلیون یورو به الاهلی فروخته شد. او دومین لژیونر گران قیمت فوتبال ایران است. کریمی در این باشگاه، نمایشی فوق العاده داشت. او در اولین حضورش در الاهلی توانست در فینال جام حذفی یکی از ۳ گل الاهلی را به ثمر برساند. کریمی در فصل ۲۰۰۲ نیز به عنوان بهترین بازیکن لیگ امارات انتخاب شد. او در سال ۲۰۰۴ توانست ۱۴ گل برای تیمش به ثمر برساند. او ۶۹ بازی برای الاهلی انجام داد و موفق شد ۴۵ گل به ثمر برساند.

گران قیمت‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران تا به امروز

۳- مهدی قایدی

مهدی قایدی مهاجم ریز نقش و تکنیکی سابق تیم فوتبال استقلال، نفر دوم این لیست است. او در انتقالی جنجالی راهی شباب الاهلی شد و همه هواداران آبی پوش را به شوک فرو برد. در رسانه‌ها گمانه زنی‌های زیادی مبنی بر هزینه انتقال او به این تیم گفته شد، اما او با ۱ میلیون و ۸۰۰ میلیون یورو، به سومین لژیونر فوتبال ایران تبدیل شد. او ۸۰ بازی با پیراهن استقلال انجام داد و موفق شد ۲۰ گل برای تیمش به ثمر برساند.

گران قیمت‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران تا به امروز

۴- علیرضا بیرانوند

نفر سوم این لیست، علیرضا بیرانوند دروازه بان سابق تیم فوتبال پرسپولیس است. او در ۲۱ تیر ۱۳۹۹، با مبلغی به ارزش ۷۰۰ هزار دلار از پرسپولیس راهی آنتورپ بلژیک شد. بیرانوند به مدت چهار فصل از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ بهترین دروازه‌بان لیگ برتر ایران لقب گرفت. او همچنین در فصل ۹۸ - ۱۳۹۷ مرد سال فوتبال ایران شد. بیرانوند بهترین دروازه بان لیگ شانزدهم لقب گرفت. بیرانوند توانست بیشترین کلین شیت را درون دروازه پرسپولیس به نام ثبت کرد.

گران قیمت‌ترین نقل و انتقالات فوتبال ایران تا به امروز