تفکیک پسماند از مبدا موضوعی فرهنگی است

براساس اعلام روز جمعه روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در حاشیه بازدید ۱۰ ساعته اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند و مجتمع آرادکوه اظهار کرد: سازمان پسماند باید در زمینه ارتباطات اجتماعی با شهروندان و آموزش‌های فرهنگی تلاش بیشتری داشته باشد و با دعوت از نخبگان، معاونان فرهنگی مناطق، ائمه جماعات و انتخاب جامعه هدف مناسب، شهروندان را در جریان اقدامات انجام شده و همچنین اهمیت تفکیک از مبدا برای حفظ محیط زیست قرار دهد.

وی ادامه داد: از افراد دغدغه‌مند در این حوزه، فعالان فرهنگی و اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد، نهاد‌هایی که مسئولیت‌های اجتماعی دارند و صاحبان صنایع تقاضا داریم به مسئولیت خود در قبال حوزه شهری عمل کنند تا این کار‌ها موجب بهبود وضعیت شهر شود.

به گفته وی، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در زمینه جمع آوری پسماند اقدامات خوبی انجام داده و نمره خوبی دریافت می‌کنند.

پیرهادی با بیان این مطلب که اقدامات این سازمان کلان نگر و موثر بوده است، گفت: البته تا رسیدن به نقطه ایده آل مسیر در پیش رو داریم و باید نگاه موجود در حوزه پسماند تقویت شده و توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در این حوزه بحث زباله‌های بیمارستانی و دفن آن‌ها است که وزارت بهداشت باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تا دفن این زباله‌ها با دستورالعمل‌ها و شرایط مورد توافق انجام شود.

پیرهادی اضافه کرد: با توجه به حساسیت‌ها، دولت نیز باید کمک کند تا بتوانیم فضای لازم را برای بهبود مسائل و مشکلات در این بخش ایجاد کنیم.

وی همچنین گفت: اقدامات سازمان مدیریت پسماند کلان نگر و موثر بوده که باید توسعه پیدا کند و ما در این دوره با هماهنگی با دولت و مجلس قدم‌های موثر را به نفع شهروندان و شهر بر می‌داریم.

پیرهادی ادامه داد: اولین دیدار ما از مجموعه ام آر اف (ایستگاه‌های میانی) که این کارخانه‌ها از بُعد محیط زیستی، هزینه‌ای و نظافت شهری کیفیت کار را ارتقاء می‌دهد و در سلامت شهر بسیار موثر است.

وی افزود: با توجه به پیشرفت فیزیکی، ایستگاه میانی کوهک به زودی افتتاح می‌شود.

پیرهادی با بیان این مطلب که در بحث ایستگاه‌های میانی موضوع تفکیک از مبدا بسیار حائز اهمیت است، گفت: اگر شهروندان این مساله را به خوبی انجام دهند میزان زباله کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: اگر شهروندان نسبت به انتقال زباله‌ها در ساعت‌های مقرر اقدام کنند، بسیاری از هزینه‌های شهر کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه دومین مرکزی که مورد بازدید قرار گرفت، بخش مربوط به پسماند حجیم بود، گفت: یکی از اقدامات خوب صورت گرفته در مدیریت پسماند ایجاد مرکزی برای پسماند حجیم بود.

وی توضیح داد: پیش از این بخشی از زباله‌های حجیم به آرادکوه منتقل و دفن می‌شد، اما امروز به صورت کود‌های آلی فرآوری می‌شود که این مجموعه‌ها باید توسعه پیدا کند و زباله‌های حجیم که مخاطرات جدی برای محیط زیست ایجاد می‌کند از طریق فراوری ساماندهی شود.

پیرهادی با اشاره به بازدید از مرکز دفع آرادکوه و مانیتورینگ سازمان مدیریت پسماند گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید، هوشمندسازی حوزه خدمات شهری است که در این دوره به صورت جدی ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در مدیریت پسماند مقدمات خوبی در این زمینه فراهم شده است، گفت: با این حال با نقطه نظراتی که در کمیسیون داریم کار‌های جدی در این حوزه از مدیران مطالبه خواهیم کرد.

پیر هادی تاکید کرد: همچنین از جوانان، استارت آپ ها، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این حوزه دعوت می‌کنیم تا به مدیریت شهری کمک کنند.

پیرهادی همچنین با بیان اینکه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده و نمره خوبی دریافت می‌کند، گفت: از رییس کمیسیون بهداشت مجلس و معاون رییس جمهور در حوزه محیط زیست تقاضا می‌کنیم که از این اقدامات بازدید کنند تا شاهد این زحمات باشند.

مهدی پیرهادی

وی اضافه کرد: از رییس صدا و سیما نیز تقاضا داریم ضمن بازدید از مجموعه آرادکوه به نقش صدا و سیما در موضوع آموزش‌های شهروندی در حوزه پسماند توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

در این بازدید مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ضمن همراهی اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، درباره اقدامات صورت گرفته در این سازمان توضیحاتی ارائه دادند.

بازدید اعضای کمیسیون سلامت از ایستگاه میانی (ام. آر. اف) کوهک واقع در منطقه ۲۲ آغاز شد و در ادامه مهدی پیرهادی، مهدی بابایی و سوده نجفی از مرکز پسماند حجیم، مرکز شهید بهشتی، مجمع دفع آرادکوه، سایت بیمارستانی، دستگاه زباله سوز و مرکز مانیتورینگ سازمان مدیریت پسماند بازدید کردند.