از خبر قرارداد ۷ میلیاردی منصوریان خنده ام گرفت

جهانگیر کی‌شمس درباره قطعی شدن انتخاب علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال صنعت نفت آبادان اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده تصمیم گرفتیم منصوریان را به عنوان سرمربی انتخاب کنیم و وی فردا قراردادش را امضاء می‌کند.

البته درباره منابع مالی باشگاه تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است. منصوریان درخواست خاصی هم نداشت،برخی بحث‌های فنی بین ما بود که بین هر مربی و هیات مدیره ای وجود دارد. 

وی درباره اینکه ظاهرا یکی از شرط‌های اصلی منصوریان تمدید قرارداد با بازیکنانی مثل طالب ریکانی بوده است، پاسخ داد: امثال ریکانی، غبیشاوی، مطلق‌زاده و ... بازیکنان خوب خودمان هستند که چندین سال است کنار نفت آبادان حضور دارند. حتی اگر هر مربی دیگری جای منصوریان سرمربی ما می‌شد، باید قرارداد این بازیکنان بومی که از لحاظ فنی ایده‌آل هستند، تمدید می‌‌کردیم. هیچ مربی ای حاضر به از دست دادن چنین بازیکنانی نیست.

از خبر قرارداد ۷ میلیاردی منصوریان خنده ام گرفت

سرپرست باشگاه صنعت‌نفت آبادان درخصوص بازیکنان مدنظر این باشگاه توضیح داد: با توجه به وضعیت نقدینگی، بودجه باشگاه، نظرات سرمربی، پست‌هایی که نیاز به بازیکن داریم، رفع خلاء نفرات مصدوم و ... درباره جذب بازیکنان آزاد و جدید مشغول فعالیت هستیم. هر زمان منصوریان به آبادان آمد، بیشتر در ریز جریانات قرار می‌گیریم. متاسفانه قراردادهای نجومی تیم‌های بزرگ و پولدار کار را برای تیم‌هایی مانند نفت آبادان سخت کرده و انتظارات بازیکنان را بالا برده است. منصوریان استاد کار است و باید با وی مشورت کنیم. بعدها مشخص می شود می توانیم چه بازیکنانی جذب کنیم.

کی‌شمس درباره شایعه مطرح شده مبنی بر قرارداد 7 میلیاردی منصوریان با باشگاه نفت آبادان، عنوان کرد: با تمام احترامی که برای رسانه‌ها قائل هستم، برخی از خبرگزاری‌ها با گمانه‌زنی، شایعه و در شرایطی که از موضوعی اطلاع ندارند،  اخبار غیرموثقی را مطرح کرده و خودشان را بی‌اعتبار ‌می‌کنند. واقعا طرح این اخبار کذب زشت است و سبب می‌شود مخاطبان اعتماد خود را به اخبار چنین رسانه‌هایی از دست بدهند. دیدم خبری منتشر شده که گفته اند منصوریان 7 میلیارد خواسته درحالیکه چنین خبری درِپیتی و بی‌ارزش است که فقط سبب ایجاد ذهنیت می‌شود. 

وی ادامه داد: قرار نیست بگوییم منصوریان یک ریال یا ده ریال خواسته است و این بحث صحیح نیست. واقعا از مطرح شدن این مبلغ خنده‌ام گرفت. این اقدام ارزش مربی را پایین آورده و سبب حرف و حدیث می‌شود. رسانه‌ای که چنین خبری را منتشر کرده نه تنها رسالتی ندارد بلکه از بی‌خبری این کار را کرده و خبری منتشر کرده که منبع ندارد. حتی اگر به منصوریان هفت میلیارد بدهم، این موضوع به کسی ربطی ندارد. مگر باشگاهی که  به یک بازیکن 18 میلیارد می‌دهد، مواخذه می‌شود یا باشگاهی که بودجه‌اش 400 میلیاردی دارد گفته اند این پول را از کجا آورده است؟

سرپرست باشگاه صنعت‌نفت آبادان تصریح کرد: خبر قرارداد هفت میلیارد تومانی منصوریان با نفت آبادان کذب  است. منصوریان با ما سر پول بحث زیادی نکرد و بخشی از دلیل حضورش در صنعت‌نفت دلی است. به دلیل مشکلات نفت آبادان به ما کمک کرده و ای کاش روحیه وی را خیلی ‌های دیگر هم داشتند. با منصوریان درباره وضعیت بودجه‌مان برای جذب بازیکن و مربی خارجی بحث داشتیم. ضمن اینکه طبق حقی که برای خود در راستای بررسی بیشتر روی مربیان قائل هستیم، فقط سراغ وی نرفتیم و گزینه‌های دیگری هم داشتیم. همچنین دنبال این بودیم سریع تر وضعیت بازیکنان خودمان که تیم‌های دیگر دنبال‌شان هستند مشخص کنیم. درست نبود وقتی بازیکن نداشتیم، مربی بیاوریم. 

کی‌شمس تصریح کرد: باید در چند جهبه مثل زمان شروع تمرینات، مشخص شدن تکلیف بودجه، رسیدگی به تمدید قرارداد بازیکنان و انتخاب سرمربی کار می‌کردم. از منصوریان خواستیم اجازه بدهد ابتدا بررسی‌های خود را انجام بدهیم و وی با این موضوع کنار آمد. شاید اصلا در دقیقه 90 سراغ مربی دیگری می‌رفتیم. متاسفانه برخی اخبار ارزش خبری ندارد و به رسانه‌هایی که چنین مطالبی می‌نویسند، پیشنهاد می‌کنم ارزش خود را با اخبار کذب از دست ندهند زیرا سبب کم‌ شدن اعتماد مردم به خودشان می‌شوند. همچنین قرار نیست اخباری مثل اینکه در حال حاضر مدیرعامل نفت آبادان در فلان جا در حال غذا خوردن است، منتشر شود.

وی اضافه کرد: جای این کارها بیاییم و مصیبتی که فوتبال ایران به آن دچار شده را به چالش بکشیم و از وزارت ورزش و سازمان لیگ درباره قانون جذب بازیکن خارجی پرسشگری کنیم. شاید بتوانم بهترین بازیکن خارجی را با دو میلیارد تومان به ایران بیاورم نه اینکه مجبور شوم به بازیکنی که قیمت خیلی پایین‌تری دارد، 18 میلیارد پول بدهم، این مسائل دست یک باشگاه را می‌بندد. روز به روز کارشناسان فدراسیون فوتبال دستورالعمل‌هایی را بدون در نظر گرفتن عواقب آن صادر می‌کنند و به هیچ وجه قانون در فوتبال رعایت نمی‌شود.

سرپرست باشگاه صنعت ‌نفت آبادان افزود: طبق بند ج ماده 94 می‌گویند پالایشگاه آبادان اجازه ندارد یک آب معدنی برای تیم صنعت‌نفت بخرد اما مجلس تصویب می‌کند به تیم‌هایی مثل سپاهان، پرسپولیس، استقلال، ذوب آهن و ... فلان مقدار پول بدهید. چرا باید قانون در تهران و آبادان تا این اندازه تفاوت داشته باشد.  نام باشگاهی دیگر خصولتی است اما تمام فعالیت هایش زیرنظر وزارت صنعت‌ و معدن است و سالی 400 میلیارد بودجه دارد. چنین تیمی با بهترین بازیکن و مربی مثلا از 50 روز قبل به اردو رفته اما ما هنوز درگیر این هستیم که آیا می‌توانیم به اردو برویم و مربی یا بازیکن بگیریم یا خیر؟

کی‌شمس افزود: اگر قرار است فقط دکوراسیون لیگ درست شود و آقایان در فدراسیون فوتبال از برگزاری لیگ برتر خوشحال باشند، در این رقابت‌ها شرکت نکنیم بهتر است. همین الان با ناعدالتی موجود تیم‌های اول تا نهم لیگ مشخص هستند. آیا این زیبایی در فوتبال است؟ مدام برای ما چالش درست می‌‌کنند. مثل یکی از شرکت‌های خودروساز که مردم را به خرید خودروی داخلی مجبور می‌کنند و قیمت خودروی پرشیا را به 290 میلیون تومان می‌رسانند. در حالیکه با این قیمت می توانستیم اتومبیل باکیفیت سوار شده و از لحاظ مالی و جانی ام هم به سودمان بود. متاسفانه فدراسیون فوتبال هم مواردی تصویب می‌کند که فقط ما ضرر می‌بینیم و شاید 10 تیم در این حالت خم به ابروی‌شان نیاید.

وی خاطرنشان کرد: از وزیر ورزش، شهاب عزیز‌ی‌خادم و تمام مسؤولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می‌خواهم همه‌ جانبه شرایط را بررسی کنند. قانونی گذاشتند که تبلیغات روی پیراهن نباید 5 مورد باشد. این بحث هدفدار است و نوک پیکان را با این قانون به سمت آبادان در نظر گرفته‌اند و می‌خواهند بیشتر از همه تیم‌ها، ما را نابود کنند. با این حالت اصلا بهتر است در لیگ برتر شرکت نکنیم. وزیر ورزش، رئیس فدارسیون فوتبال و سایر مسئولان جواب بدهند چگونه تیم همسایه ما بودجه 300 میلیارد تومانی دارد اما در شرایطی که همه می‌گویند به صنعت نفت فلان مقدار پول می‌دهیم تا کنون یک ریال به ما نداده‌اند.

سرپرست باشگاه صنعت نفت آبادان اضافه کرد: مجموع بودجه‌ باشگاه صنعت نفت 25 میلیارد تومان است. با این مبلغ باید به جنگ تیمی برویم که بودجه 500، 600 میلیاردی دارد و با این وضعیت از همین الان محکوم به شکست هستیم. خبرگزاری‌ها باید این مسائل را شفاف کرده تا مشخص شود این ناعدالتی تا کجا ادامه دارد. جای اینکه یک شوی تبلیغاتی نمایش بدهند و مردم را سر کار بگذارند، تیم اول تا دهم را مشخص کنند و سایر تیم‌ها اصلا بازی نکنند. یا اینکه می‌توانند یک مسابقه گل کوچک برگزار کرده و تیم‌ها به هم پنالتی بزنند تا این شوی تبلیغاتی آقایان انجام شود.

کی‌شمس افزود: وزیر ورزش گفته قرار است به  تیم‌های نفتی خوزستان کمک کنم اما این کمک چه زمانی محقق می‌شود؟ آیا می‌خواهند در آذر، دی یا اسفند به ما پول بدهند؟ 27 مهر باید لیگ را شروع کنیم اما مبلغ کمک و زمان پرداخت آن مشخص نیست. اگر سه روز دیگر نتوانم پول جور کنم نمی‌توانم تیم را به اردو بفرستم، خلاء 6 بازیکن مصدوم را پر کرده، بدهی بازیکنان را پرداخت کنم و با بازیکن جدید قرارداد ببندم. همین الان باید 10 میلیارد تومان بدهی باشگاه به بازیکنان را پرداخت کرده و 30 میلیارد برای قراردادهای جدید پرداخت کنیم که مجموعش 40 میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: هیچکس نمی‌داند چه زمانی قرار است  25 میلیارد تومان پرداخت شود. انتظارات مردم هم این است که پس از مدت‌ها نتایج خوبی کسب کنیم اما شرایط سختی داریم. خدا را شکر گویا وضعیت نفت مسجدسلیمان بهتر از ما است اما نمی‌دانم در شرایطی که دو تیم 100 درصد به هم شبیه هستند و در یک کشتی نشسته‌اند برخلاف ما از چه منابعی و چگونه به  نفت مسجد سلیمان کمک شده است. 

سرپرست باشگاه صنعت نفت آبادان عنوان کرد:‌ به نقطه صفر مرزی و مهد فوتبال ایران ظلم می‌شود. دوستان بهتر است  این مسائل را به چالش بکشند تا مشخص شود تا چه زمانی باید تا این حد مظلوم واقع شویم؟ انتظار مردم آبادان نگاهی ویژه به صنعت نفت است. در شرایطی که فولاد وضعیت خوبی دارد، شرایط نفت مسجدسلیمان بهتر شده و تیم‌های دیگر هم به این شکل هزینه می‌کنند، اگر بخشی از بودجه آنها را به ما بدهند  مشخص می‌شود چند مرده حلاج هستیم.

کی‌شمس تصریح کرد: اگر 150 میلیارد تومان به صنعت نفت بدهند خواهید دید سهمیه آسیا را می‌گیریم یا خیر؟ چهار بازیکن تیم‌های دیگر روی هم قراردادی 150 میلیاردی دارند و این مسائل روی روحیه بازیکنان آبادانی تأثیر نامناسبی می‌گذارد. با خودشان می‌گویند از سایر فوتبالیست‌ها چه چیزی کم دارم که باید قرارداد من یک میلیارد تومان باشد اما بازیکن یک تیم صنعتی 8 میلیارد دریافت کند؟ به جای پرداختن به خبر کذب قرارداد 7 میلیاردی منصوریان با باشگاه صنعت نفت به چنین مسائلی توجه شود. تأکید می‌کنم مبلغ قرارداد منصوریان خیلی کمتر از این حرفها است.

وی توضیح داد: از منصوریان حمایت کاملی داشته و به وی خیر مقدم می‌گویم. ای کاش سایر اهالی فوتبال هم ادای عاشقی را در نیاورند و مثل منصوریان باشند. از مسؤولان فدراسیون، وزیر ورزش و سایر افراد می‌پرسم آیا چنین اجحاف‌هایی را نمی‌بینند  و در این وضعیت بد آب و هوایی آبادان که تنها امید مردم شهر تیم صنعت نفت است، نمی‌خواهند پاسخگوی شرایط فعلی باشند؟ مردم آبادان به آب و هوا،‌خاک، بیکاری و ... هیچ امیدی ندارند و تنها دلخوشی‌شان همین تیم است. البته گویا صنعت نفت هم روزهای آخرش را پشت سر می‌گذارد. چندین بار سکته کرده و با چنگ و دندان آن را حفظ کردیم.

سرپرست باشگاه صنعت‌نفت آبادان افزود:‌ با 10، 15 میلیارد تومان تیم دست سومی هم نمی‌توان حفظ کرد. تیم فوتبال که هیچ بلکه تیم پینگ‌پنگ هم که دو نفر هستند با این بودجه کم نمی‌توان نگه داشت. نمی‌دانم آقایان چه زمانی می‌خواهند به هوش آمده و به گوش شوند. نباید فقط وعده بدهند. امروز همه تیم‌ها سرمربی و بازیکنشان آماده است و اردوهای خود را هم رفته‌اند اما هنوز نمی‌دانم آیا وعده‌ها برای پرداخت مالی به نفت آبادان آذر تحقق پیدا می‌کند یا دی و اسفند؟

کی‌شمس ادامه داد: فدراسیونی که چنین نسخه‌هایی می‌پیچد به ما اجازه می‌دهد با رفع مشکلات فعلی، سه ماه دیگر و از هفته دوازدهم وارد لیگ برتر شویم یا فقط می‌خواهد نسخه‌های غیرکارشناسی بپیچد؟ بزرگ‌ترین اشتباه آقایان ممنوع کردن جذب بازیکن خارجی بود زیرا سبب شد قیمت برخی بازیکنان به 17،‌18 میلیارد تومان برسد. با تداوم این روند در سال‌های آینده 4، 5 تیم بیشتر نمی‌توانند فعالیت کنند. یا به تیم‌هایی مثل صنعت نفت اجازه نفس کشیدن بدهید یا تیم ما را هم وارد بودجه‌های سرسام‌آور کنید تا رقابت بر اساس غیرت و جنگندگی بازیکن مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان بنز و پورشه را یک طرف گذاشت و پراید مدل 84 که چهار چرخش هم پنچر شده طرف دیگر و گفت با هم کورس بگذارید. در این حالت نمی‌توان گفت چرا نفت آبادان اول نشد یا سهمیه آسیا نگرفت زیرا مساوات رعایت نشده است. نمی‌دانم کدام مسؤول می‌خواهد جوابگوی مردم آبادان که مهد فوتبال کشور است باشد. به تیمی که تازه متولد شده و همه شرایطش خوب است، 400 میلیارد تومان بودجه می‌دهند اما من به عنوان سرپرست یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های کشور هنوز وضعیتم را نمی‌دانم. منصوریان با آمدن به صنعت نفت ریسک می‌کند زیرا زمان تمرینات و نفراتی که می‌خواهد جذب کند مشخص نیست.

سرپرست باشگاه نفت آبادان ادامه داد: با هر بازیکنی هم وارد مذاکره می‌شویم باید 5، 6 ساعت برایش روضه بخوانیم. هر چند مشکلات ما را می‌پذیرد اما به وی حق بدهیم وقتی می‌بیند بازیکن هم‌رده‌اش در فلان تیم 8، 9 میلیارد قرارداد بسته دلسرد شود. این بازیکن با باشگاه ما قرارداد هم ببندد تا چه زمانی می‌تواند پای تعهدش بماند و دلی به خاطر فوتبال آبادان بازی کند؟ گناه این امر بر عهده مسؤولان ورزشی است که بدون توجه به شرایط کلی تصمیم‌گیری می‌کنند.

کی‌شمس افزود: هر روز که از خواب بیدار می‌شویم خبر تأسف‌باری می‌شنویم و هیچکس به آخرین نقطه مرزی ایران نگاه نمی‌کند. بازیکنان تمام تیم‌ها در هوای خوب تمرین می‌کنند اما در شرایطی که دمای هوای آبادان 53 و رطوبت نزدیک به 90 درجه است باید ساعت 9 شب تمرین کنیم. حتی هوا هم با ما سازگاری ندارد. آن وقت انتظار دارند بدنسازی بچه‌های ما با تیم‌های دیگر یکسان باشد. مهمترین دلیل مصدومیت بازیکنان نفت آبادان در فصل قبل نداشتن زمان مناسب برای بدنسازی بود. باید گناه کنار رفتن یک بازیکن از صحنه فوتبالی را هم کنار گردن بگیریم. تیم‌های دیگر در شرایط آب و هوایی خوب روزانه 7-6 ساعت تمرین  و آنالیز انجام داده و بازی دوستانه برگزار می‌کنند اما تیم ما  فقط می‌تواند ساعت 8 تا 9 شب تمرین کند. 

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که منابع مالی وعده داده شده فردا یا سه روز دیگر به دست من برسد فایده دارد اما اگر قرار است 26 مهر و یک روز قبل از آغاز رقابت‌ها هزار میلیارد تومان هم به نفت آبادان بدهند، سودی برای ما ندارد. هرچند با 25 میلیارد تومان نمی‌توان یک تیم دسته سومی را هم چرخاند اما اگر همین مبلغ را امروز به من بدهند ارزش دارد زیرا  قبل از شروع مسابقات نمی‌توانم بازیکن جذب کنم. 

سرپرست باشگاه صنعت نفت آبادان ادامه داد: از طرفی آقایان باید کلاهشان را قاضی کنند که آیا یک تیم می‌تواند با بودجه 25 میلیاردی با تیمی که بودجه 400 میلیاردی رقابت کند؟ زمین، زمان، توپ و داور بازی یکی است اما آیا رقابت با تیم‌هایی که بهترین امکانات را دارند برای تیم ما 40 روز تمریناتش را دیر شروع کرده و 6 مصدوم دارد، امکان پذیر است؟ پیشنهاد دیگر من این است برخی تیم‌ها را جابه‌جا کنند. تیم‌هایی که مدعی قهرمانی هستند با همین بودجه‌شان تمرین خود را به آبادان بیاورند تا مشخص شود با تمرین کردن در گرمای 50 درجه و رطوبت هوای 90 درجه‌ای می توانند بازهم مدعی باشند.

کی‌شمس  درباره وضعیت دستیاران علیرضا منصوریان پاسخ داد: هر چه منصوریان صلاح بداند انجام خواهد شد زیرا به عنوان همه کاره تیم هر تصمیمی بگیرد قابل احترام است.