اظهارات صریح کریمی درباره آخرین شرایط تیم تراکتور

فیروز کریمی ، سرمربی تیم فوتبال تراکتور در گفت و گویی صریح به بیان آخرین شرایط تیم تراکتور پرداخت.

درباره شرایط تیم تراکتور در فصل گذشته بگویید که هدایت تیم را در هفته‌های پایانی بر عهده گرفتید؟

 تیم تراکتور در سال گذشته، اول به شر و عاقبت به خیر شد. با تمامی فراز و نشیب‌هایی که داشتیم، تیم در پایان فصل به مقام چهارم رسید و به نوعی سهمیه آسیایی را به شکل مشروط به دست آورد. اگرچه قسمت نشد که تراکتور به لیگ قهرمانان آسیا راه یابد، اما بازیکنان تلاش خود را به کار گرفتند. از زمانی که هدایت تراکتور را بر عهده گرفته ام، تمرینات شکل منظمی به خود گرفتند و با دعای خیر مردم، بازی‌های خوبی انجام دادیم که مردم، مسئولان و هواداران از عملکرد تیم راضی بودند. روز به روز، به میزان آمادگی تیم اضافه شد و در آخرین مسابقه شاهد کسب یک پیروزی قاطع و شیرین بودیم که تراکتور را به رده چهارم نیز رساند. نگاه و امید ما به فصل جدید است تا بتوانیم وضعیت تیم را روز‌به‌روز بهتر کنیم.  

اظهارات صریح کریمی درباره آخرین شرایط تیم تراکتور

جایگاهی که در فصل گذشته به دست آمد، چه مقدار با معیار مد نظر شما تطابق داشت؟

در مقطعی که هدایت تیم را برعهده گرفتم، بازی‌های سنگینی در پیش داشتیم و باید به مصاف تیم‌های بالانشین جدول می‌رفتیم. تیم‌های استقلال و پرسپولیس که رقیب اصلی تراکتور در سال‌های گذشته بودند، در بیرون از خانه با کم‌ترین بضاعت بازی کردیم و با دست خالی به میدان رفتیم. بسیاری از بازیکنانمان در آن بازی غایب بودند، اما پایاپای بازی کردیم و در سایر دیدار‌ها توانستیم نتایج خوبی بگیریم. میانگین کسب ۲ امتیاز در هر بازی، برای هر تیمی نتیجه خوبی به حساب می‌آید؛ مخصوصاً اگر آن تیم به دنبال خروج از بحران هم باشد. به نظر من، فصل خوبی را پشت سر گذاشتیم.

امسال هم در آستانه دیدار مقابل النصر عربستان هدایت تیم را بر عهده گرفتید که تراکتور از هم پاشیده بود، اما شما سرمربی تراکتور شدید!

در بدترین زمان ممکن به دیدار آسیایی رفتیم. پس از پایان فصل گذشته با صلاحدید مسئولان در کنار تیم نبودم و زمانی که به تیم اضافه شدم، بیشتر از پنج جلسه تمرین نتوانستیم برگزار کنیم. پیش از این دیدار، گفتم که تراکتور از پیش بازنده نیست. مردم هم دیدند که حریف از دقیقه ۸۰ به بعد، اقدام به وقت‌کشی کرد. در روزی که هیچ کدام از مهاجمان اصلی را نداشتیم و بسیاری از بازیکنان دیگر را از دست داده بودیم، یک فوتبال قابل قبول به نمایش گذاشتیم.  با شرایط مناسبی از لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کردیم و امسال تلاش می‌کنیم تراکتور را بار دیگر به لیگ قهرمانان آسیا برسانیم و در این مسابقات نیز سرافزار باشیم.  

یکی دیگر از دغدغه ها، آغاز دیرهنگام تمرینات آماده سازی تیم بود، نظر شما در این مورد چیست؟

چاره‌ای نداشتیم. زمانی که زنوزی با من صحبت کرد، قصد رفتن به یک مسافرت سه روزه را داشتم. تراکتور یک تیم محبوب است و همین علاقه من به این تیم، باعث شد حتی سه روز استراحت را هم نداشته باشم. حیف شد که تقریباً پنج هفته را از دست دادیم. شاید اگر من بودم، پنج هفته را از دست نمی‌دادیم و از جدایی برخی بازیکنان تاثیرگذار ممانعت به عمل می‌آوردم، شاید می‌توانستیم النصر را شکست بدهیم، به مراحل بعدی هم راه پیدا کنیم و تا فتح جام پیش برویم. سایر تیم‌ها در هفته‌های گذشته تمرینات خود را آغاز کرده‌اند، اما از بین ۱۵ بازیکن اصلی که در در فصل گذشته داشتیم، فقط یک یا دو نفر در تیم مانده‌اند. با این حال، تمرینات را با تمام قوا آغاز کردیم و سعی می‌کنیم شرایطی را مهیا کنیم که مورد قبول پرشور‌ها باشد.

با همدلی از  روز‌های سخت عبور می‌کنیم

طرفداران ما باید بدانند که روز‌های بسیار سخت و مشکلی در پیش داریم که کم برای تراکتور پیش آمده است. در این شرایط، همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این روز‌های سخت سربلند خارج شویم. من و اعضای کادر فنی به تنهایی نمی‌توانیم از این مشکلات تنهایی خارج شویم. همه باید دست به دست هم بدهیم و هواداران حمایت کنند تا همه به بهترین شکل تراکتور را هدایت کنیم. هر نتیجه‌ای که به دست بیاید، متعلق به همه ما است. اگر بتوانیم این روز‌های سخت را پشت سر بگذاریم، مطمئن باشید که طبق وعده خداوند متعال، روز‌های خوبی در پیش خواهیم داشت.  

خواسته مدیریت و هیئت مدیره باشگاه از شما چیست؟  

خواسته‌ها باید معقول و منطقی باشند. تیم‌های اصفهانی و کرمانی، فولاد و پرسپولیس و استقلال، رقیب‌های سرسختی برای ما هستند و حرف‌هایی برای گفتن خواهند داشت. سایر تیم‌ها نیز دست و پا بسته نخواهند بود. دعای خیر هواداران همیشه پشت تراکتور است که همیشه عاشقانه از تیمشان حمایت می‌کنند و خداوند نیز طرفدار عاشقان است و مطمئناً به ما کمک خواهد کرد. پرشورها، با شعور‌ها و مظلوم‌ها، لقب تراکتور و هوادارانش است.  باید عنوان باشعور و مظلوم را هم به پرشور اضافه کنیم. هر چقدر به این هواداران لطف و عنایت شود، کم است. آن‌ها نشان داده‌اند که صادقانه پشت تیم هستند. به خاطر هواداران تلاشمان را می‌کنیم و آن‌ها هم باید با وجود هر فردی، فقط تیم را حمایت کنند تا فاصله‌ای بین  طرفین ایجاد نشود.  

به تماس با مالک باشگاه اشاره کردید؛ این روز‌ها بحث مالکیت باشگاه نیز داغ است. در تماس با زنوزی، صحبتی در این ارتباط داشته اید؟  

من حدود ۱۵ سال با اشخاصی که به شکل خصوصی تیم داری می‌کنند همکاری داشته ام. خرج صد‌ها میلیارد تومان برای یک تیم، آن هم بدون عایدی کار سختی است. هواداران باید صبوری به خرج بدهند. ما در حال جبران مافات گذشته‌ای هستیم که برایمان به ارث مانده است. اکنون زنوزی از جیب خودش در حال پرداخت بدهی‌ها است تا پنجره تراکتور باز شود. رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی از رقمی در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای بدهی‌های تراکتور یاد کرده است که رقم کوچکی به حساب نمی‌آید. این شوخی بردار نیست که یک فرد از جیب خودش این پول را پرداخت کند. هواداران اشتباه نکنند و قدرشناس باشند.  

زنوزی حسب اعتماد به کادر فنی بازیکنان گران قیمت جذب کرد 

زنوزی نباشد، هیچ شخصی حتی ۵ میلیارد تومان هم برای تراکتور هزینه نخواهد کرد، چه برسد به ۳۵۰ میلیارد تومان. این خیلی سخت است که زنوزی از جیب خودش برای تراکتور هزینه کند و ناسزا هم بشنود. هواداران ما بسیار باشعور هستند و باید با این موضوع نیز منطقی برخورد کنند. این بدهی‌ها از نظر من به خاطر ندانم کاری کادر فنی حادث شده است. در سال‌های گذشته با زنوزی کار کرده ام. او اصلاً دخالتی در مسائل فنی ندارد و بر حسب خواسته کادر فنی، مبلغی را در اختیار باشگاه و کادر فنی قرار می‌دهد تا بر اساس آن اقدام به جذب بازیکن کند. زنوزی چه می‌داند استوکس چه کسی است؟ به خاطر اعتمادی که به مربیان سابق کرده، این بازیکنان را آورده و ماحصل آن نیز باعث ایجاد بدهی‌های سنگین شده است.  

این بدهی به هر حال باید پرداخت شود، اما باید عزت تراکتور را هم حفظ کنیم. فوتبال، جایگاه مناسب و صرفه جویی خوب در جبران بدهی‌ها حاصل شود و تراکتور به جایگاه اصلی خود برگردد. امسال بودجه ما محدود است؛ البته نه به شکلی که نتوانیم با هیچ بازیکنی وارد مذاکره شویم، اما نمی‌توانیم ده‌ها میلیارد تومان به یک بازیکن پیشنهاد بدهیم.  

در یک مقطع زنوزی بهترین بازیکنان را برای تراکتور به خدمت گرفت و در این روز‌ها که امکان صرف چنین بودجه‌هایی وجود ندارد، از ما خواسته است صرفه‌جویی کنیم. ما هم باید این کار را انجام بدهیم، چون زنوزی در روز‌هایی که امکانش بوده، بیشترین هزینه را برای تراکتور انجام داده است. باید تیمی بسازیم که برای فصل آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.  

بازیکنانی که امسال جذب کردیم، بازیکنان بسیار با کیفیتی هستند. عده‌ای بین طرفداران ما رخنه کرده اند که این بازیکنان دسته یکی هستند، اما مطمئن باشید که به کیفیت بازیکنان بسیار حساس هستم. بازیکنان جوانی را به تراکتور می‌آوریم که در پایان فصل ده‌ها میلیارد تومان قیمتشان باشد و جایگاه مناسبی برای تراکتور به دست آورند.

باهوش باشیم تا فرصت طلبان بین هواداران رخنه نکنند 

امیدوارم حمایت هواداران نیز فرصت سازندگی به باشگاه بدهد. مطمئن باشید که این نفرات با حساب و کتاب جذب تراکتور شده‌اند. بازیکنان جوانی که در تیم حضور دارند، نیازمند حمایت هستند. اگر این اتفاق بیفتد، تیمی منسجم در دست خواهیم داشت. اگر کسی بین هواداران رخنه کند و مشکل به وجود بیاورد، این تیم سخت به حالت اولیه خود برمی‌گردد. از هواداران می‌خواهم که صبور  و باهوش باشند.  

در فضای مجازی می‌گویند که یک بازیکن در راه تراکتور است که خیلی وقت پیش فوتبالش به اتمام رسیده است. در حالی که نه با چنین بازیکنی صحبت کردیم و نه از این قضیه خبر داریم. این همان رخنه‌ای است که از آن صحبت می‌کنم. هواداران با دامن زدن به این حواشی بازیکنی را به ما تحمیل نکنند.  

 آماده تعامل با هواداران هستم

طرفداران باید حواسشان باشد. اگر قرار باشد اتفاقی رخ بدهد، آن را از زبان من بشنوند. حاضرم با هواداران در ارتباط باشم و مخلص آن‌ها هم هستم. تنها خواهشی که از آن‌ها دارم، این است که اجازه شکستن دل هیچ کسی را ندهند. ما به خاطر گرمی دل هواداران تلاش می‌کنیم. پیشنهاد داشتم و دارم، اما اگر به این جا آمدم، به خاطر عزت، شعور، مظلومیت و پشت گرمی به هواداران است. هواداران هم نگذارند که این پشت گرمی از بین برود.