دست رد پرسپولیسی مشهور برای بازگشت

با آمدن وزیر ورزش جدید باشگاه پرسپولیس در آستانه تغییرات مدیریتی قرار گرفت. در اولین گام جعفر سمیعی مدیرعامل این باشگاه استعفا داد و صدری به عنوان سرپرست جدید پرسپولیس معرفی شد.

یکی از نفراتی که گفته شد ممکن است به عنوان عضو هیئت مدیره یا مدیرعامل به پرسپولیس برگردد حمید استیلی پیشکسوت خوش نام این باشگاه بود. موضوعی که با جواب منفی استیلی همراه شد و او پیشنهاد حضور در هیئت مدیره را رد کرد. با حمید استیلی که به تازگی بعد از یک عمل جراحی از بیمارستان مرخص شده در خصوص دلایل رد کردن پیشنهاد حضور در هیئت مدیره پرسپولیس، دیدار حساس مقابل الهلال ، تیم ملی و سایر مسائل مرتبط با فوتبال گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

از عمل جراحی که انجام دادید برایمان بگویید.

خب من رباط صلیبی هر دو پایم پاره بود و این اواخر خیلی مرا اذیت می‌کرد. به همین دلیل باید جراحی می‌کردم که خداراشکر عمل با موفقیت انجام شد. در حال حاضر هم مشغول استراحت هستم و چند ماه دیگر باید پای دیگرم را جراحی کنم. جا دارد از همین جا از همه دوستانی که جویای حالم بودند تشکر و قدردانی کنم.

چند روز قبل اعلام کردید که نمی‌توانید به هیئت مدیره پرسپولیس اضافه شوید. دلیلش چه بود؟

همه می‌دانند که چقدر پرسپولیس و هوادارانش را دوست دارم و این تیم چقدر برایم مهم است. واقعیت این است حس کردم در این مقطع نمی‌توانم‌ به پرسپولیس کمک بکنم و فکر می‌کنم افراد دیگری هستند که بتوانند در بخش مدیریتی کمک بیشتری نسبت به من انجام دهند. به همین دلیل تصمیم گرفتم این پیشنهاد را رد کنم. امیدوارم هر اتفاقی برای پرسپولیس رخ می‌دهد؛ به نفع تیم محبوبم باشد و بازهم شاهد موفقیت پرسپولیس باشیم.

مدت زیادی است که از فوتبال دور هستید. قصد بازگشت ندارید؟

اگر خدا بخواهد برای سال بعد قصد دارم دوباره به فوتبال برگردم. فعلا باید یکسری کارها را انجام دهم و از سال آینده می‌خواهم در فوتبال فعالیت کنم.

بازگشت شما به عنوان مربی خواهد بود؟

بله، خودم دوست دارم مربیگری کنم. کلا این کار را ترجیح می‌دهم. من در پرسپولیس همه نوع پستی داشتم. از پست مدیریتی گرفته تا سرمربی، دستیار، بازیکن و مدیر آکادمی. با این حال خیلی دلم می‌خواهد دوباره مربیگری کنم و به امید خدا این کار را انجام خواهد داد.

چندی قبل شما به عنوان مدیرفنی یک تیم دسته سومی‌در اسپانیا انتخاب شدید. در این مورد هم صحبت کنید.

واقعیت این است که مدیر تیم خوونتود در دسته سوم اسپانیا یک ایرانی و از دوستان من است. او از من خواست در کنارش باشم و در امور باشگاه به او کمک کنم. چند بازیکن جوان و مستعد ایرانی هم به این تیم معرفی کردم تا بتوانند خودشان را نشان دهند و پیشرفت کنند. امیدوارم این بازیکنان نماینده شایسته ای برای فوتبال ایران باشند وبه اهدافشان برسند. فکر کنم تا یک ماه آینده هم سفری به اسپانیا داشته باشم تا از این باشگاه و امکاناتش بازدید کنم.

برویم سراغ پرسپولیس. دیدار مقابل استقلال تاجیکستان را چطور دیدید؟

به نظرم سخت‌ترین بازی ما در مرحله حذفی برابر استقلال تاجیکستان بود چون شناخت خوبی از این تیم نداشتیم و از طرفی بازی در ورزشگاهی برگزار می‌شد که چمن آن مصنوعی بود. البته پیش از این بازی هم تیم، بازی رسمی‌انجام نداده بود و به همین خاطر کار بسیار سخت بود. با این حال دیدیم که پرسپولیس چطور عملکرد خوبی داشت و با پیروزی به این مرحله رسید. تجربه بین المللی پرسپولیس باعث شد از این دیدار سخت عبور کنیم. من فکر می‌کنم دیدار با الهلال به مراتب راحت تر از بازی مقابل استقلال تاجیکستان خواهد بود چون پرسپولیس شناخت بیشتری از الهلال دارد.

ولی بازی در عربستان ممکن است مشکلاتی را برای پرسپولیس ایجاد کند.

بله قبول دارم. به هرحال میزبانی بسیار فاکتور مهمی‌است ولی پرسپولیس نشان داده که در شرایط سخت بهتر بازی خواهد کرد و من فکر می‌کنم این توانایی در تیم ما وجود دارد که الهلال را شکست دهد.

الهلال را در مقابل استقلال چطور دیدید؟

خب الهلال همیشه جزو قدرت‌های آسیا بوده و هزینه زیادی انجام می‌دهد. با این حال بازی این تیم مقابل استقلال طوری نبود که حاکم مطلق زمین باشد. استقلال موقعیت‌های خوبی در این دیدار داشت و چه بسا اگر بازیکنان این تیم دقت بیشتری می‌کردند نتیجه دیگری رقم می‌خورد. من فکر می‌کنم بزرگترین مشکل پرسپولیس مقابل الهلال نداشتن بازی رسمی‌و نبودن بازیکنان در شرایط مسابقه است. به هرحال لیگ ما تعطیل است ولی الهلال در لیگ عربستان هر هفته به میدان می‌رود. من یک پیشنهاد برای یحیی دارم که اگر انجام شود شاید به پرسپولیس کمک کند.

چه پیشنهادی؟

به نظرم کادرفنی پرسپولیس و در راس آن یحیی گل محمدی باید تلاش کنند تا در این فرصت باقی مانده یک تورنمنت ۴،۵ جانبه برگزار کنند. فضای تورنمنت با دیدارهای دوستانه کمی‌متفاوت است. هم بازی‌ها رنگ و بوی جدی به خودشان می‌گیرند و هم هر ۳،۴ روز پرسپولیس می‌تواند بازی کند. اگر چند تیم خوب لیگ برتری را بتوانند راضی به برگزاری تورنمنت کنند؛ فکر می‌کنم اوضاع پرسپولیس بهتر شود. با این حال تصمیم گیرنده نهایی یحیی گل محمدی است.

به نظر شما پرسپولیس توانایی رسیدن به فینال و البته قهرمانی را دارد؟

در توانایی پرسپولیس شک نکنید. این تیم پتانسیل زیادی دارد و من به فینالیست شدن پرسپولیس امیدوارم. ضمن اینکه به نظرم آسیا یک جام قهرمانی به پرسپولیس بدهکار است و اگر تیم ما دچار بدشانسی نشود قطعا می‌تواند دوباره به فینال برسد و حتی قهرمان شود.

دست رد پرسپولیسی مشهور برای بازگشت

می‌دانیم شما ارتباط خوبی با حبیب کاشانی دارید. این روزها شایعه حضور دوباره کاشانی به عنوان مدیرعامل پرسپولیس به گوش می‌رسد. نظر شما در این خصوص چیست؟

من هم شنیدم با حاج حبیب صحبت‌هایی انجام شده است ولی اینکه او مدیرعامل خواهد شد یا خیر را نمی‌دانم. به هرحال باید یکسری شرایط برای مدیریت فراهم باشد تا بشود کار کرد. حبیب کاشانی مدیر لایقی است و توانایی‌های خودش را نشان داده است. به نظرم گزینه خوبی است.

تیم ملی موفق شد ۶ امتیاز از دو بازی اولش کسب کند. ادامه مسیر تیم ملی را چطور می‌بینید؟

تیم ملی فوق العاده خوبی داریم که یک نسل بسیار خوب را در خدمت خود دارد. تا به حال ما در تیم ملی این تعداد بازیکن لژیونر وجود نداشت که این بسیار برای تیم ملی خوب است. همه بازیکنان تیم ملی بسیار خوب و با کیفیت هستند و هر مربی آرزو دارد با این بازیکنان کار کند. بعد از اینکه کارمان در مرحله قبل گره خورد؛ در این مرحله اوضاع بهتر است و خیلی امیدواریم تا این تیم به جام جهانی برود. مقابل عراق خوشبختانه در خط دفاعی شرایط خوبی داشتیم و خط‌هافبک و حمله تیم ملی هم که همیشه در بهترین وضعیت ممکن قرار  دارد. شما نگاه کنید مثلا تیم ما در خط حمله آنقدر مهره تاثیرگذار دارد که به ستاره‌هایی مثل ترابی و قایدی کمتر فرصت بازی می‌رسد. امیدوارم تیم ملی همین روند خوبش را حفظ کند و به جام جهانی صعود کنیم.

بعضی‌ها معتقدند بازیکنان باعث گرفتن نتایج خوب هستند و نقش اسکوچیچ کمرنگ است. نظر شما چیست؟

قطعاً نمی‌توان نقش مربی را نادیده گرفت و آقای اسکوچیچ در نتایج تیم ملی تأثیرگذار بوده است. ما البته بازیکنان خوبی هم داریم و تمام مربیان آرزو دارند که بازیکنان تیم ملی ایران را در اختیار داشته باشند و با چنین نفرات باکیفیتی کار کنند. ولی اینکه بگویند اسکوچیچ در نتایج تیم ملی بی تاثیر است؛ بی انصافی در حق این مربی و دستیارانش خواهد بود. شاید اسکوچیچ هم قرارداد چند میلیون دلاری داشت الان همه از او تعریف می‌کردند و دیگر این صحبت‌ها وجود نداشت.

در مورد حضور کریم باقری در تیم ملی چه نظری دارید؟

آمدن کریم باقری به اردوی تیم ملی یک اتفاق بسیار خوب بود چون او قطعا می‌تواند به تیم ملی کمک کند. کریم باقری خصوصیاتی دارد که در رابطه با نظم و انضباط و دور کردن حاشیه از تیم می‌تواند کمک کند. ما در این بازی‌ها دیگر فرصت اشتباه نداریم. باید تیم بهترین عملکردش را داشته باشد تا برابر رقبا نتیجه بگیریم. در مجموع حضور افرادی مثل باقری وهاشمیان خیلی به نفع تیم ملی خواهد بود.

بعد از یکسال دوباره ورود بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ما آزاد شد. نظر شما در این رابطه چیست؟

ببینید هیچکس مخالف خارجی‌های با کیفیت نیست ولی مشکل اینجاست با توجه به مشکلات مالی تیم‌های ما امکان خرید بازیکنان و مربیان خارجی سطح بالا و با کیفیت وجود ندارد. واقعیت این است که با این بودجه‌های محدود خارجی خوب به ایران نمی‌آید. در کنار این، ما مربیان خوب ایرانی داریم که خیلی می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند. مگر همین یحیی گل محمدی تا حالا بد کار کرده است؟ مثلا همین چند روز قبل دیدم تیم ملی والیبال ما با بهروز عطایی که یک مربی ایرانی است بدون اینکه حتی یک ست به ژاپن میزبان بدهد؛ موفق شد قهرمان آسیا شود که جا دارد به او تبریک بگویم.