نتایج کشتی آزاد را بزرگ نکنید

اکبر فلاح در مورد عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ و عنوان سومی این تیم اظهار داشت: توقع داریم وقتی تیم‌مان خارج از کشور می‌رود، نتیجه خوب بگیرد. این اولین توقع ما است، تیم ما نتیجه قابل قبولی گرفته و جزو سه تیم برتر شده، به لحاظ انفرادی هم چندین مدال گرفتند. این موفقیت است و کسی نمی‌تواند بگوید اتفاقی بوده است. هر اسمی روی آن بگذاریم، این نتیجه موفقیت است و باید به همه، از فدراسیون و مربیان گرفته تا خانواده کشتی و مردم تبریک گفت. مردم کشتی را دوست دارند و از این موفقیت شاد شده‌اند.

وی افزود: همه ما از این نتیجه شاد شدیم، من هم جزیی از خانواده کشتی هستم و همانطور که وقتی تیم می‌بازد، من را هم مورد انتقاد قرار می‌دهند؛ وقتی تیم می‌برد، به من هم تبریک می‌گویند. هر چند در هیچ کدام از دو تیم من نقشی نداشته و زحمتی نکشیده‌ام. این حس خوبی هست که مردم اینقدر کشتی را دوست دارند و تیم‌مان حرف اول را بزند. حالا تیم‌مان از اولی افتاد اما چیزی از ارزش این تیم کم نشد، آنها نشان دادند خیلی خوب هستند و در آینده خیلی بهتر هم خواهند شد.

فلاح با تاکید بر اینکه در برخی اوزان نفرات برتر المپیک به مسابقات قهرمانی جهان نیامده بودند، عنوان کرد: باید در مورد عملکرد کشتی گیران کارشناسی صحبت کرد. اینطور نبود که در همه اوزان ستاره‌ها آمده باشند. مثلا در ۶۵ کیلو، هیچ کدام از نفرات برتر المپیک جزو ۴ نفر برتر جهانی نیستند. وقتی ۴ نفر برتر یک وزن نباشند، کیفیت خیلی پایین می‌آید و این باعث می‌شود جوان ما در گروهی قرار بگیرد که همه هم تیپ و نزدیک به او بودند. البته او هم همه حریفانش را زمین زد، یعنی اینکه کشتی گیر ما به هیچ کشتی گیری که پایین‌تر از خودش بوده، نباخته و این خوب است. در سایر اوزان هم ما به از خودمان ضعیف‌تر نباختیم، اگر باختی بود، به کشتی گیری بهتر از خودمان بود. در ۹۲ کیلو حریف آمریکایی همیشه ما را برده، ولی کامران قاسم‌پور چقدر قشنگ کشتی گرفت و کاکس را برد.

سرمربی پیشین تیم ملی جوانان ادامه داد: المپیک ۲ ماه پیش برگزار شد و به واسطه آن فشار روی فدراسیون، مربی و ورزشکار زیاد بود. خیلی‌ها بعد از المپیک خانه تکانی می‌کنند مثل ۷۴ کیلوگرم که دو نفر برتر نتوانستند خودشان را جمع کرده و به نروژ بیایند. ۵۰-۶۰ درصد مدال‌داران به مسابقات جهانی نیامدند. با این حال کار قشنگ را هم باید ببینیم، اینکه دو مدال آور المپیک ما با وجود فشاری که در توکیو به آنها وارد شد، اما در جهانی شرکت کردند، خوب ریکاوری شدند و نقره و برنز آنها در اسلو طلا شد. خیلی‌ها به خاطر فشار المپیک، به جهانی نیامدند. ما هم البته به ۸ تن از پشتوانه‌های جوان‌مان فرصت دادیم و چند نفرشان توانستند مدال بگیرند و این باعث شد که بیشتر به جوان‌ترها اعتماد کنیم.

فلاح درخصوص عملکرد طلایی‌های ایران تاکید کرد: درباره حسن یزدانی و دیوید تیلور وقتی می‌گویند نقشه کشیدیم که حسن تیلور را ببرد آدم منتظر نقشه است که آنها چه طرحی داشته‌اند. از دور اول تا آخر همان حسن سابق بود و هیچ فرقی با گذشته نداشت. همچنان دست زیر کتف را اجرا می‌کرد. مقابل تیلور این بار حریف نتوانست زیر را بگیرد، در حالی که قبلا این کار را انجام می‌داد و حسن یزدانی را خسته می‌کرد. یزدانی باید مدل خودش کشتی بگیرد. درست است که یزدانی کشتی بلد و نابغه است اما امیرحسین زارع هم خیلی شجاع است. درست است که نفر اول المپیک نبود و دو حریفش هم بالای ۳۰ سال هستند، اما آنها هیچ کدام در حد زارع نبودند و این از شجاعت کشتی گیر ما بود که روی تشک پا عقب نگذاشت. شجاعت او به حسن یزدانی رفته است. از نظر من کامران قاسم‌پور از همه اینها بهتر و کشتی بلدتر است.

[کشتی ,]

وی افزود: وقتی زیر حریف را می‌گیری و او خیمه می‌زند باید کشتی بلد باشی که اینجا خودت را نجات بدهی. این را شاید آدم معمولی متوجه نشود، باید کشتی گیر باشی و این بلا سرت آمده باشد که بدانی کامران قاسم‌پور آن لحظه چقدر کار بزرگی انجام داده که همان زیر و خیمه حریف را به خاک تبدیل کرد. قاسم‌پور همین طور پیش برود، می تواند تا المپیک مدال بیاورد.

فلاح در مورد انتقاداتی که پیش از مسابقات جهانی در مورد انتخاب پژمان درستکار از سوی علیرضا دبیر وجود داشت، خاطرنشان کرد: اگر درستکار سرمربی تیم ملی شده، به خاطر ریاست دبیر است و اگر دبیر نبود او هیچ وقت سرمربی نمی‌شد. همه گفتند سرمربیگری تیم ملی نباید به درستکار برسد، چون صفی هست که قهرمانان کشتی در آن قرار می‌گیرند که به نوبت سرمربی تیم ملی شوند، حالا یکی خارج از نوبت، با پارتی بازی و رفیق بازی می‌شود سرمربی تیم ملی و طبیعتا انتقاد خاص خودش را دارد اما این آدم اینجا توانسته بچه‌ها را خوب جمع و جور کند و با کمک مربیان و رئیس فدراسیون تیم را خوب آماده کرده و این کار قشنگ است. از مربی خوب همین انتظار می‌رود اما حرف من این است که نباید نتایج را خیلی بزرگ کرد، نه باید تیم را خیلی بزرگ و نه کوچک کنیم.

این مربی سازنده کشتی تهران اضافه کرد: بدبختی ما همین است یکی که خوب نتیجه می‌گیرد او را به سقف آسمان می‌زنیم و بعد که ناکام می‌شود، به کف زمین می‌کوبیم. آنقدر این نتیجه را بزرگ نکینم که اگر سال بعد نتیجه نگرفت، از هم پاشیده شود. باید درست حمایت و تشویق کنیم. باید به پژمان درستکار فرصت دهیم و ببینم دوباره می‌تواند همین مدال‌ها و نتایج را بگیرد. مربی روسیه اگر ۲۰ سال است سرمربیگری می‌کند، برای این است که در این ۲۰ سال، شاید یکی یا دوبار فرصت را از دست داده و در سایر موارد نتیجه گرفته است و این نشان می‌دهد که کارش شانسی نیست.

فلاح در مورد اینکه سرمربی روسیه هم مثل درستکار عنوان جهانی و المپیک ندارد گفت: هر دو مثل هم هستند، جامبولات تدیف قهرمان اروپا شده و پژمان درستکار هم قهرمان آسیا. اعتراض همه به آن صفی بود که در موردش صحبت کردم، نه اینکه درستکار عنوان ندارد. نمی‌شود کسی خارج از صف بیاید و این یعنی بی‌قانونی آن فدراسیون، او بهتر بود با تیم ملی جوانان کارش را شروع می‌کرد، خودش را نشان می‌داد و بعد به تیم ملی بزرگسالان می‌رسید. همانطور که یکی رئیس جمهور می‌شود باید علم این کار را داشته باشد، رده‌ها را طی کند و بعد به ریاست جمهوری برسد. یک‌شبه نمی‌شود به چنین جایگاهی رسید، هر چیزی قانونی دارد. باید به پژمان درستکار فرصت داد و تا المپیک ۲۰۲۴ برای اوست.

قهرمان مسابقات جهانی ۱۹۹۳ تورنتو با اشاره به کشتی گیرانی که مدال گرفته‌اند، عنوان کرد: مثلا اگر در وزن ۶۵ کیلو دوباره مدعیان برگردند و شلوغ شود، دیگر مدال نمی‌گیریم. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، باید زحمت‌مان را باید بیشتر و ایراد فنی‌مان را برطرف کنیم. امیرمحمد یزدانی با یک فن ۱۰ امتیاز داد، حریفان همین یک کشتی را ببینند پرونده او را می‌بندند. باید این ایرادها از بین برود و راحت امتیاز ندهیم. مگر به این راحتی کسی می‌تواند از کامران قاسم‌پور یا حسن یزدانی امتیاز بگیرد؟ وقتی ۸ نمره بدهیم یعنی خیلی ضعیف کشتی گرفته‌ایم، حتی اگر به فینال آمده باشیم. خیلی‌ها تک مداله شدند و با نقره و برنز کارشان در کشتی تمام شد. باید خیلی زحمت بکشند تا سال‌های بعد هم مدال را تکرار کنند.

فلاح گفت: آخرین حرف من این است که در مسابقات جهانی شاهد فقر فنی کشتی دنیا بودیم، از جمله کشور خودمان. توقع داریم کشتی گیران‌مان فنی‌تر کار کنند و همه امتیازها با هل دادن حریف به بیرون از تشک نباشد. کشتی گیر برای زیرگیری برود و سروگردن حریف را بگیرد و فن اجرا کند. باید کشتی گیران‌مان را برای سال بعد پخته‌تر کنیم.