آمار عملکرد پرسپولیس در مقایسه با لیگ قبل+ عکس

شکست در دیدار برابر آلومینیوم اراک باعث شد تا پرسپولیس از حضور در صدر جدول رده بندی لیگ برتر ایران ناکام بماند اما حتی اگر پرسپولیس می‌توانست از تک فرصت خود استفاده کند و با بسته نگه داشتن دروازه، آلومینیوم را هم شکست دهد، بازهم مشکلات این تیم بارز و آشکار بودند.

پرسپولیس _همانطور که مربیانش بارها اشاره کرده‌اند_ همیشه به فوتبال مالکانه با پاسهای کوتاه و دیکته کردن نمایش خود بر حریف، به دنبال پیروزی بوده است. آنها حتی در مقابل الهلال نیز با این استراتژی وارد زمین شدند و البته در پیروزی مقابل حریف قدرتمند سعودی ناکام ماندند.

اما اوضاع در لیگ برتر هم چندان مطلوب نبوده و پرسپولیس در مقایسه با آمار فصل گذشته، افت محسوسی را تجربه کرده است. اگرچه برای تحلیل فوتبال، اعداد و ارقام نمی‌توانند همه نکات را بازگو کنند اما بررسی عملکرد پرسپولیس در 5 فاکتور مختلف، نکات جالبی را نشان می‌دهد.

لیگ بیستم در سه بازی نخست، میانگین 67.3% مالکیت توپ را برای پرسپولیس ثبت کرد. به عبارتی قرمزها مقابل سایپا، صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان در بیشتر از یک سوم زمان بازی توپ را در اختیار داشتند. آنها در بازی با سایپا 446 پاس رد و بدل کردند اما در دو بازی دیگر آمار بیش از 600 پاس را نشان می‌دهد.

در دقت پاس نیز سرخپوشان میانگین 83.8% را در مجموع از خود به جای گذاشتند و با متوسط 3.6 شوت در چارچوب، سه هفته نخست را به پایان رساندند.

آمار عملکرد پرسپولیس در مقایسه با لیگ قبل+ عکس

اما حالا پرسپولیس در حالی به هفته چهارم رسیده که در سه بازی نخست موفق نشد مالکیت 60 درصدی را ثبت کند و همچنین میانگین پاس و پاس صحیح نیز روی عدد 417 و 326 قرار دارد. نکته ناامیدکننده، دقت پاس بازیکنان پرسپولیس است که باتوجه به نمایش ضعیف برابر آلومینیوم، به کمتر از 80% رسیده است.

باتوجه به جدایی احمد نوراللهی به عنوان ستاره خط هافبک این تیم، شاید تیم یحیی گل‌محمدی به زمان بیشتری برای آداپته شدن با شرایط جدید احتیاج داشته و شاید حتی باتوجه به فقدان ابزار لازم، مجبور به تغییر شیوه بازی شود. هرچند که بازگشت مهره ای نظیر مهدی ترابی به دوران اوج، می‌تواند اوضاع را به نفع این تیم تغییر دهد.

متغیر دیگر این معادله که باید به آن اشاره کرد این است که پرسپولیس فصل گذشته برابر سایپا، صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان به میدان رفت که همگی فصل را در نیمه پایین جدول به پایان رساندند اما شاید این اتفاق برای سه حریف این فصل رخ ندهد؛ به عبارتی احتمالا قدرت سه تیمی که در این فصل در ابتدای لیگ به مصاف پرسپولیس رفتند، بیشتر از فصل گذشته باشد. هرچند که نمایش پرسپولیس در لیگ بیستم برابر تیمهای بالانشین هم بهتر از این بود.

در این بین نباید فراموش کرد که فصل گذشته سرخپوشان پایتخت در سه بازی نخست 5 امتیاز کسب کردند و این فصل 6 امتیاز دارند که این خود به وضوح نشان می‌دهد باوجود نمایش به مراتب ضعیفتر، نتایج پرسپولیس بهتر شده است.