مسیر صعود تیم‌ها به جام جهانی فوتبال در تمام قاره ها

رقابت های انتخابی جام جهانی 2022 وارد مرحله حساسی شده است. سرنوشت خیلی از تیم ها در این هفته مشخص می شود و باید دید کدام ستاره ها می توانند تاثیر بالایی روی تیم خود داشته باشند.

اروپا  (EUFA)

تاکنون آلمان و دانمارک حضور خودشان را قطعی کرده‌اند تا رقابت برای سهمیه دیگر حساس شود. تیم های برتر گروه های ۱۰ گانه در اروپا مستقیم به جام جهانی می‌رسند و تیم‌های دوم راهی پلی آف می شوند.

آمریکای جنوبی (CONMEBOL)

کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی CONMEBOL چهار سهمیه ثابت برای جام جهانی دارد. ۱۰ تیم به صورت رفت و برگشت تا پایان مارس ۲۰۲۲ بازی خواهند کرد. قبل از سیزدهمین دور از ۱۸ بازی، برزیل با نیمار فوق ستاره خود، آرژانتین با لیونل مسی، اکوادور و کلمبیا در رده های اول تا چهارم هستند. تیم پنجم فعلا اروگوئه است که می تواند به احتمال زیاد در دیدار برابر نماینده اقیانوسیه پنجمین سهمیه این قاره را کسب کند.

آمریکای شمالی و مرکزی (CONCACAF)

اتحادیه های آمریکای شمالی و مرکزی که شامل کشورهای حوزه کارائیب نیز می شود، می توانند حداکثر چهار تیم را به جام جهانی قطر اعزام کنند. سومین دور از چهار دور در حال حاضر تا پایان مارس ۲۰۲۲ ادامه دارد که در آن هشت تیم سهمیه جام جهانی را کسب می کنند.  پس از ۶ بازی از ۱۴ بازی، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و کانادا ۳ تیم اول هستند. پاناما به عنوان مقام چهارم در حال حاضر، همچنان فرصت رزرو بلیت جام جهانی در پلی آف مقابل نماینده ای از آسیا را خواهد داشت.

مسیر صعود تیم‌ها به جام جهانی فوتبال در تمام قاره ها

آسیا (AFC)

قطر قبلاً به عنوان میزبان به این رقابت ها راه یافته است. سومین دور از مجموع چهار مرحله مقدماتی در آسیا تا پایان مارس ۲۰۲۲ برگزار می شود. در دور سوم ۱۲ تیم در دو گروه شرکت کرده‌اند. تیم های اول و دوم  مستقیماً به جام جهانی راه پیدا می کنند. با توجه به وضعیت فعلی، ایران و کره جنوبی از گروه A و همچنین عربستان سعودی و استرالیا که از سال ۲۰۰۵ به اتحادیه قاره آسیا تعلق دارد، از گروه B تیم های صعودکننده خواهند بود. تیم‌های سوم دو گروه که در حال حاضر لبنان و عمان هستند، امکان بیشتری برای حضور در بازی پلی آف مقابل نماینده آمریکای شمالی و مرکزی دارند.

آفریقا (CAF)

کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF) با پنج تیم در مسابقات قطر حضور خواهد داشت. تاکنون مراکش و سنگال با سادیو مانه از لیورپول به طور قطع صعود خود را به دور نهایی انتخابی جام جهانی قطعی کرده‌اند. هم تیمی باشگاهی مانه یعنی محمد صلاح نیز شرایط خوبی برای صعود به پلی آف با مصر در گروه F دارد.

اقیانوسیه (OFC)

تنها در سال ۲۰۱۰ بود که نیوزیلند توانست از این قاره به جام جهانی راه یابد. در این دوره نیز احتمال زیاد نیوزیلند بار دیگر نماینده این قاره برای بازی پلی آف برابر نماینده ای از آمریکای جنوبی خواهد بود.