این ورزش در قلب مردم ایران است

محمدرضا داورزنی در نشست سه ساعته کمیته فنی فدراسیون والیبال در سال 1400 که امروز (دوشنبه) با موضوع بررسی عملکرد والیبال ایران در سال جاری و برنامه‌ریزی برای رویدادهای مهم سال آینده برگزار شد، افزود: فرآیند تصمیم‌گیری برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران در کمیته فنی انجام شد و در نهایت منجر به انتخاب آلکنو شد، اما این سرمربی انتظارات را برآورد نکرد.

وی با تاکید بر این‌که با هر درخواستی که ازسوی کادر فنی تیم ملی بزرگسالان برای حضور شایسته در لیگ ملت‌ها و بازی‌های المپیک مطرح شد، موافقت کردیم، گفت: به خاطر شرایط کرونا تنها بازی‌های تدارکاتی برای این تیم انجام نشد.

این ورزش در قلب مردم ایران است

رئیس فدراسیون والیبال با بیان این‌که به دلیل نتایج به دست آمده در این دو رویداد از مردم عذرخواهی کردیم، افزود: بعد از نتیجه نگرفتن تیم ملی در این مسابقات اظهاراتی مطرح شد که عدالت کامل در آن رعایت نشده بود. رفتن به المپیک خود یک موفقیت در والیبال محسوب می‌شود، اما قبول داریم که نتایج به دست آمده در المپیک توکیو و لیگ ملت‌ها به دور از انتظار بود.

وی ادامه داد: همه از فرآیند المپیک درس گرفتیم که در آینده و در اینگونه نشست‌ها از این تجارب باید استفاده کنیم تا در نهایت والیبال ایران حضور شایسته‌ای در رویدادهای مهم جهان داشته باشد.

داورزنی با یادآوری این‌که درباره نفرات شرکت کننده تیم ایران در بازی‌های المپیک و قهرمانی مردان آسیا نیز در مشورت با کادر فنی تیم ملی و کمیته فنی، به این نتیجه رسیدیم که در قهرمانی مردان آسیا با ترکیب تیم جوانی شرکت کنیم و خوشبختانه در جام ملت‌ها با کادر کاملا ایرانی قهرمان شدیم تا ناکامی‌های المپیک و لیگ ملت‌ها جبران شود.

وی تاکید کرد: به عقیده اکثر کارشناسان والیبال، تیم ملی ایران در قهرمانی مردان آسیا عملکرد بسیار خوبی داشت. ژاپن در قهرمانی مردان آسیا با تمام توان به میدان آمد و برای قهرمانی آماده شده بود که با شکست برابر ایران به این هدف نرسید.

رئیس فدراسیون والیبال تصریح کرد: برای قهرمانی جوانان جهان نیز برنامه‌ریزی کردیم، اما نتایج بر اساس پیش بینی‌ها پیش نرفت. یکی از مشکلات این مسیر به موقع حاضر نشدن بردیا سعادت در تیم جوانان ایران بود. در این زمینه تمامی مکاتبات وجود دارد و متاسفانه طرف کره‌ای اطلاعات مربوط به مشکلات جسمانی این بازیکن را به موقع به ایران اعلام نکرد. موضوعی که به تیم آسیب زد و تعادل تیم را برهم زد.

وی با بیان این‌که بازی نخست تیم جوانان ایران با بلژیک بود و بردیا باید به این مسابقه می‌رسید که اینگونه نشد، گفت: اگر بردیا سعادت لیگ ملت‌ها، به موقع و سالم به مسابقات جهانی ایتالیا میرسید، حتما نتایج به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. البته این تجربه را هم به دست آمد که نباید روی یک بازیکن حساب زیادی باز کنیم.

داورزنی درباره برخی اظهارات مطرح شده در رسانه‌ها، گفت: اگر فردی در نشست‌های کمیته فنی اظهار نظری می‌کند و پای آن بایستد، مشکلی نیست. اما اگر با موضوعی موافقت کرده است و بعد در گفت وگو با رسانه‌ها منکر این موضوع شود، کار پسندیده‌ای نیست.

داورزنی تاکید کرد: فدراسیون مدعی نیست که کارش نقص نداشته، اما اگر تصمیمی بر اساس مشورت و خرد جمعی گرفته شده، باید از آن دفاع کنیم. در سال آینده رویدادهای نزدیک به‌هم و همزمان داریم که باید از اکنون برای حضور شایسته در آن برنامه‌ریزی کنیم. به عنوان مثال بازی‌های آسیایی سه روز قبل از شروع قهرمانی مردان جهان آغاز خواهد شد و باید برای حضور شایسته در دو رویداد از هم اکنون برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر لیگ ملت‌ها به روش جدید برگزار خواهد شد که تا دوم مردادماه پیگیری می‌شود و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای این رقابت‌ها داشته باشیم که نظرات اعضای کمیته فنی در این زمینه بسیار سازنده خواهد بود و در مجموع همانند امسال بر اساس تصمیم‌گیری این کمیته عمل خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون والیبال گفت: باید برای هر رویداد چند برنامه مختلف با توجه به آرمان والیبال ایران مدنظر داشته باشیم که با هر نوع تغییراتی بتوانیم به‌روز عمل کنیم. بنابر این موضوع اصلی کمیته فنی در نشست‌های آینده برنامه‌ریزی برای تیم‌های ملی است به گونه‌ای که به آرمان‌های تدوین شده دست یابیم.

وی به اظهارات کارشناسان شرکت کننده در این نشست اشاره کرد و گفت: قرار نیست همه اظهارنظرها یک شکل باشد، بلکه باید هر کسی ارزیابی خودش را داشته باشد، اما در نهایت به یک تصمیم جمعی برسیم و در آینده نیز از آن دفاع کنیم. همیشه تاکید کردم که فدراسیون والیبال از انتقادات سازنده استقبال می‌کند و این روند نیز ادامه خواهد داشت. در این مدت حتی به مخالفین فدراسیون نیز میدان دادیم تا بیایند برای پیشرفت والیبال با مجموعه همکاری کنند.

داورزنی با بیان این‌که در تلاش هستیم تا استاندارها را در والیبال افزایش دهیم، گفت: باید همه برای رشد و شکوفایی والیبال تلاش کنیم. والیبال در قلب مردم قرار گرفته است و در حال حاضر همه مردم در هر صنفی که باشند، چهره‌های والیبال ایران را می‌شناسند و به آن‌ها علاقمند هستند. والیبال به مردم احساس غرور داده و اگر در میدانی نتیجه نگیرد، این ناکامی در جامعه کاملا احساس می‌شود. بنابر این وظیفه سنگینی برعهده فدراسیون است و مسئولین فدراسیون در این مسیر نیاز مبرم به مشورت و همفکری کارشناسان و خانواده بزرگ والیبال دارند تا در اینگونه نشست‌ها، درباره موضوعات مهم تصمیم‌گیری شود.

وی در پایان تاکید کرد: والیبال تنها رشته‌ای است که بیشترین حضور بخش خصوصی را دارد. در لیگ برتر اکثریت باشگاه‌ها از بخش خصوصی است و در لیگ دسته یک نیز این روند رشد بسیار خوبی دارد.