انصاری فرد: از شکست فوتسال جهنم نسازیم

به گزارش افکار نیوز،محمد حسن انصاري فرد در گفتوگو با ايسنا ، درباره شكست تيم ملي فوتسال ايران و ناكامي در راه يافتن به فينال جام ملتهاي آسيا، گفت: دست كم گرفتن حريف، نداشتن تمركز لازم، برخي اشكالات فني، از پيش برنده دانستن خود و شناخت خوب تايلند از فوتسال ايران از جمله دلايلي بود كه منجر به ناكامي ما در رسيدن به فينال جام ملت هاي آسيا شد. در حالي كه فوتسال تايلند به هيچ عنوان در حد و اندازهاي نيست كه ما را اين گونه شكست دهد.

وی ادامه داد: ما نباید از این اتفاق یک جهنم برای خود درست کنیم، بلکه باید با کار کارشناسی و بررسی منطقی از این مساله درس بگیریم. من فکر می‌کنم که خیلی خوب شد که این اتفاق افتاد، چون باعثمی‌شود در جام جهانی با چشم بازتر و با قدرت بیشتر به میدان برویم.

سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال ایران در ادامه به شکست ایران برابر رومانی در رقابت‌های فوتسال ویتنام اشاره و خاطر نشان کرد: به عقیده من از زمان شکست برابر رومانی زنگ خطر برای فوتسال ما به صدا در آمده بود، چون رومانی نیز مانند تایلند تیمی نبود که در فوتسال دنیا با ایران قابل رقابت باشد. در بازی با تایلند می‌دیدیم که در برخی از صحنه‌ها بازیکنان ما حریف را رها می‌کنند و در فوتسال رها کردن یار حریف یا یک لحظه غفلت تعیین کننده است.

انصاری فرد ادامه داد: ما در برابر تایلند دو گل مشابه از نقطه کرنر دریافت کردیم که نشان می‌دهد که تمرکز لازم در تیم ما وجود نداشته است. ضمن این که پیروزی‌های پر گل در دور مقدماتی و جلو افتادن از تایلند در نیمه نخست باعثشد که بازیکنان ما خود را از پیش برنده بدانند و با دست کم گرفتن حریف اتفاقی که نباید بیفتد برای ما رخ دهد.

وی در ادامه با بیان این که بازیکنان بزرگ تیم ملی اکنون در شوک هستند، گفت: فوتسال ما و بازیکنان بزرگش قابل قیاس با تیم‌های مانند تایلند نیستند. من فکر نمی‌کنم که حتی کشورهای مدعی فوتسال در آسیا مانند ما لیگ داشته باشند. در دنیا بر روی فوتسال ما حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، اما حالا که در جام ملت‌ها ناکام شده‌ایم، نباید به دنبال تسویه حساب شخصی باشیم. اکنون خیلی‌ها به صانعی حمله می‌کنند، ولی به نظر من باید ابتدا به حرف‌های این مربی جوان گوش کنیم تا ببینیم چه حرف‌هایی دارد.

انصاری فرد در ادامه با انتقاد از عملکرد ژوراندیرو در کادر فنی تیم ملی، تصریح کرد: احساس می‌کنم که در کار کادر فنی تیم ملی دوگانگی و عدم همکاری وجود داشته است. ژوراندیرو هشت سال است که در فوتسال ایران حضور دارد، اما هیچ ثمری برای ما نداشته است. من شیوه مربیگری او را در بازی‌های ویتنام دیدم که چقدر ضعیف بود. او هر چند تمرین دهنده خوبی است، اما به اندازه مربیان معمولی فوتسال ایران در کار مربیگری تبحر ندارد. اگر می‌خواهیم در کادر فنی تیم ملی از مربی خارجی استفاده کنیم، باید از کسی مثل «هرمانتس» هلندی استفاده کنیم که در زمانی که در ایران بود، دیدم که چقدر در کارش توانمند است.

وی ادامه داد: دوگانگی در کادر فنی تیم ملی زمینه ساز عدم فرمانبرداری بازیکنان از مربیان می‌شود. به نظر من اگر قرار است که صانعی در تیم ملی بماند باید به او اختیار تام بدهیم و از یک مربی با تجربه ایرانی یا خارجی در کنار او استفاده کنیم که او را یاری کند. ما اکنون نباید چشم بسته به صانعی حمله کنیم. این حرف را به دلیل این که صانعی شاگردم بوده است، نمی گویم، بلکه هر کس دیگری جای من باشد، همین حرف را می‌زند.

انصاری فرد همچنین با اشاره به نزدیک بودن رقابت‌های جام جهانی فوتسال، به ایسنا گفت: اکنون باید برای جام جهانی با برنامه‌ریزی بهتر و چشم بازتر آماده شویم. اکنون بازیکنان، کادر فنی و کمیته‌ فوتسال فدراسیون فوتبال باید با جدیت بیشتری برای جبران ناکامی غافلگیر کننده در جام ملت‌های آسیا وارد عرصه جام جهانی شوند. باز هم می گویم که شکست برابر تایلند در نهایت به سود فوتسال ما تمام می‌شود. من عقیده دارم که اگر مانند گذشته به راحتی قهرمان آسیا می‌شدیم، در جام جهانی ناچار به تحمل ناکامی بزرگتری بودیم، ولی حالا به خودمان می‌آییم و در جام جهانی از این ناکامی پلی برای موفقیت می‌سازیم.

وی ادامه داد: اکنون باید ریشه یابی کنیم که چرا برخی از بازیکنان ما در برابر تایلند کارایی بیشتر خود را نداشتند، به عنوان نمونه مصطفی نظری که در جام جهانی یک تنه مقابل حریفان ایستاد و دنیا را به تحسین واداشت، در برابر تایلند، خودش نبود. هر چند اکنون نیز نباید به او حمله کنیم تا روحیه‌اش خراب شود، بلکه باید بررسی کنیم که چرا در برابر تایلند تمرکز لازم را نداشته است. متاسفانه در ایران و در چنین مواقعی که فوتسال یا فوتبالمان نتیجه‌ نمی گیرد همه به سراغ مسایل احساسی و تسویه حساب شخصی می‌روند. ما نباید زحمات زیادی که نظری برای ما کشیده است، فراموش کنیم.

سرمربي اسبق تيم ملي فوتسال همچنين گفت: من از زماني كه از فوتسال كنار رفتم بندرت درباره آن مصاحبه كردم، اما حالا كه در اين رابطه صحبت ميكنم، تاكيد ميكنم كه بايد منطقي باشيم و از تخريب مليپوشان و انتقادات شديد پرهيز كنيم. ما بايد به دنبال كار كارشناسي و برنامهريزي دقيق براي جام جهاني باشيم. اين خوب است كه هميشه از فوتسال بخواهيم بهترين باشد، اما روز بد هم جزئي از ورزش است. برخوردهاي ما نبايد تخريبي باشند تا فشار بر مليپوشان بيشتر شود، چون كه آنها به اندازه كافي ناراحت هستند.