کلید حل مشکل پرسپولیس و استقلال از زبان کفاشیان

فوتبال ایران ۴۸ ساعت تا حذف دو نماینده خود از لیگ قهرمانان آسیا فاصله دارد و این در حالی است که بسیاری از اهالی فوتبال هنوز این خبر را باور ندارند و منتظر یک معجزه برای تغییر تصمیم ای اف سی هستند.

در چنین شرایطی، علی کفاشیان رییس سابق فدراسیون فوتبال که سالهای سال بر مسند مدیریت فوتبال قرار داشت، در گفتگویی رادیویی به این مسئله پرداخته و راه حل را در دست دولت و مجلس دیده و آن را خارج از اختیار مدیران عامل دو باشگاه قلمداد کرده است.

* باشگاه حرفه‌ای یعنی بدون کمک از دولت

او در ابتدای صحبت هایش گفت: بحث دروغ گفتن نیست. بحث این است AFC یک شرایطی را تدوین و تصویب می‌کند برای اینکه باشگاه ها حرفه ای شوند. اصول هم همین است که باشگاه ها حرفه ای شوند و برای حرفه ای شدن باشگاه ها موارد زیادی لازم است که توسط مدیریت باشگاه ها و توسط فدراسیون انجام شود. وقتی ما به این سمت جلو می‌رویم، اگر ما هر دفعه به نحوی از سر خودمان باز کنیم و عقب بیندازیم، آنهایی که طرف ما هستند هم متوجه می‌شوند.

وی در مورد علت ماجرا توضیح داد: برخوردی انجام نشده است و همه چیز همانطور باقی مانده است. یکی از دلایل هم تغییر مدیریت های مختلفی که صورت گرفته است. هر مدیری در ابتدا باشد بدهی ها و گرفتاری ها را حل کند و به مسائل مسلط نیست و بعد از آن هم دوباره مدیر عوض می‌شود و مدیر دیگری می‌آید. مدیران به برنامه ریزی بلند مدت فکر نمی‌کنند. یک سازمان یا دستگاهی باید مسائل را پیگیری کند و محکم بایستد. اخیرا سازمان لیگ که می‌خواهد متولی کار برای تبلیغات شود، دو تا مدیر می‌گویند باید طور دیگری باشد و این نظم را به هم می‌زند و همه اینها باعث می‌شود باشگاه نتواند از نظر مدیریتی شکل بگیرد.

کلید حل مشکل پرسپولیس و استقلال از زبان کفاشیان

کفاشیان درباره چگونگی تغییر عنوان کرد: در مواردی باید قوانین اصلاح شود و تغییرات پیدا کند و بحث هایی است که باید در نظر گرفته شود. وقتی می‌گویند حرفه ای یعنی چی؟ یعنی باشگاه خودش درآمدزایی کند و از دولت پول نگیرد. وقتی حق پخش درست نیست و خیلی مسائل قانونی آن حل نمی‌شود، اینها همه ایرادهایی است که مدیر باشگاه نمی‌تواند حل کند.

* طبیعی است؛ باید لابی کنند

وی درباره تلاش های گذشته برای حل مشکل اظهار داشت: ما تلاش های زیادی کردیم و به مدیران گفتیم و جلسه گذاشتیم. مدیر تا می‌خواست شرایط را درست کند عوض می‌شد و دوباره یک مدیر دیگر می‌آمد. وظیفه این کار با پیگیری و جدیت سازمان لیگ و فدراسیون هم هست که فشار بگذارد ولی وقتی باشگاه ها مسائل حاشیه ای دارند و از طرف بالا از آنها حمایت می‌شود زور آنها هم کمتر می‌شود.

علی کفاشیان راجع به نگرانی حذف پرسپولیس و استقلال توضیح داد: ما الان نباید نگران باشیم که فشاری به باشگاه می‌آید. ما هیچوقت دنبال مسائلی نمی‌رویم مگر اینکه زور بالای سرمان باشد. زور که آمد ناچار می‌شویم که قوانینی درست کنیم و با مسائلی که آنها می‌خواهند خودمان را تطبیق بدهیم. اگر قوانین ما مغایر است قوانین را اصلاح کنیم یا با آنها بحث کنیم و بگوییم به این شکل است. این مسائل فقط برای ایران نیست و کشورهای دیگری هم هستند. باید لابی های مختلف کنند. اینطور نیست که بگوییم باشگاه های عربی کامل هستند.

او در مورد وضعیت فدراسیون گفت: ما در فدراسیون بودیم مشکلاتی داشتیم که قوانین به ما اجازه نمی‌داد و مجبور بودیم طور دیگری انجام بدهیم و کار را پیش ببریم. کار فدراسیون فوتبال است و باید جلو برود. ۱۴ سال پیش که من به فدراسیون فوتبال آمدم گفتم فدراسیون یک نهاد مستقل غیردولتی است. هنوز ما داریم دعوا می‌کنیم. یک جا می‌گویند دولتی است و یک جا می‌گویند مستقل است و وقتی می‌خواهیم قوانین را اصلاح کنیم اصلاح نمی‌کنند. من باید به آنها بگویم ما مستقل غیر دولتی هستیم و اینجا بگوییم دولتی هستیم. این یک نمونه است. باشگاه ها هم درگیر همین مسائل هستند.

* شش ماه هم مهلت باشد، حل نمی‌شود

کفاشیان توضیح داد: ما که نمی‌توانیم فوتبال را متوقف کنیم. اگر زمان یکساله که تمام شود فدراسیون فوتبال را تعلیق کنند و ما نتوانیم به جام جهانی برویم می‌آیند و هوار می‌کشند. بعد قانون را اصلاح می‌کنند؟ چرا به آن مساله برسد؟ به حرف هایمان احترام بگذاریم.

وی درباره مشکل فدراسیون گفت: ما خیلی تلاش می‌کردیم که فدراسیون را مستقل غیردولتی کنیم. یک مانع خود وزارت ورزش در آن زمان بود و موانعی هم جا های دیگر بود و نمی‌گذاشتد. الان اگر بخواهند تعلیق کنند می‌گویند مستقل. این را از اول انجام بدهید. برای باشگاه ها هم همین مسائل هست. بحث حق پخش و بقیه موارد باید درست شود.

او در  پایان راجع به چشم اندازش از این ماجرا اظهار داشت: باید درست شوند. من مطمئنم که اگر به این قضیه یک نگاه جدی شود و حتی یک سال حذف شوند و دور بعد وارد سیستم شوند. این دو باشگاه، باشگاه هایی هستند که آسیا به آنها نظر دارد و فاکتورهای باشگاه های ما در آسیا اول است و AFC هم دوست ندارد بچه های خوب و ممتازش از صحنه حذف شوند ولی فشارهایی است که از مدیریت باشگاه ها خارج است. هرچقدر هم جلسه بگذارند خارج است. مسئولان باید این قضیه را حل کنند‌. دقیقا مثل استقلال فدراسیون، استقلال و پرسپولیس نیاز به مصوبه مجلس و دولت و حمایت همه جانبه دارند. این قضیه را سرسری نگیرند که به دست و پا بیفتند. مسئولین باید جدی بگیرند. اگر الان هم این مساله حل شود و شش ماه دیگر مهلت بدهند باز هیچ کاری نمی‌کنند.