اصغر شرفی: تصمیم اسکوچیچ دل شیر می‌خواست

در آستانه بازگشت تیم ملی فوتبال کشورمان به مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر تیم ملی فوتبال کشورمان پنجشنبه هفتم بهمن ماه به مصاف تیم عراق می‌رود.

اصغر شرفی مربی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، درباره دیدار پیش روی تیم ملی مقابل عراق و بازی اول تیم بانوان کشورمان در رقابت‌های جام ملتهای بانوان آسیا اظهاراتی را مطرح کرد.

دیدار مقابل تیم ملی فوتبال عراق چه شرایطی را می‌طلبد که تیم ملی بهتر است آنها را داشته باشد؟

عراق همیشه یک تیم گردن‌کلفت برای رقبای آسیایی اش بوده و دلیلش هم این است که آنها حالت عربی-آفریقایی دارند. ولی شرایط ما به گونه ای است که به طور طبیعی باید این بازی را ببریم. مگر اینکه اتفاقاتی در جریان بازی رخ بدهد که انتظارش را نمی‌کشیم، که البته امیدوارم چنین شرایطی به وجود نیاید.

وضعیت تیم مان را چطور می‌بینید؟

من خیلی به طور دقیق از وضعیت بازیکنان تیم مان در کشورهای مختلف خبر ندارم اما هرچه در رسانه‌ها می‌شنوم تعریف و تمجید از این بچه‌هاست که باعث دلگرمی‌من و قطعاً دیگر اهالی فوتبال می‌شود.

ما در دیدار با عراق باید با چه تاکتیکی مقابل این تیم به میدان برویم تا کمتر ضرر کنیم؟

هر تیمی‌شیوه و تاکتیک خودش را دارد. دلیلی ندارد که ما به خاطر یک بازی، شیوه کاری مان را تغییر بدهیم. تیم ما با ۱۶ امتیاز در صدر جدول گروهش است و عراق در رده پنجم قرار گرفته. اگر هم قرار است کسی تغییری در سیستم بازی خودش ایجاد کند این عراق است نه ما. شاید بخواهند دفاعی بازی کنند یا دست به حمله بزنند. ما حتی اگر در این بازی بازنده هم باشیم باز هم می‌توانیم در بازی‌های باقیمانده نتیجه لازم را بگیریم و به جام جهانی برویم.

چطور؟

خوشبختانه شعور و سطح فوتبالی بچه‌های تیم ملی به قدری بالاست که هر کارشناسی این را می‌فهمد. لژیونرهای ما در تیم‌های مطرح اروپایی هفته‌ای دو بار بازی می‌کنند و در بهترین شرایط روحی و روانی قرار دادند. ما آنها را درون زمین می‌بینیم. نه حرفی می‌زنند، نه داد و فریاد می‌کنند، نه عجله‌ای در ارائه بازی شان دارند، بلکه با اعتماد به نفس و آرامش خیلی خوبی در خدمت تیم ملی هستند.

اصغر شرفی: تصمیم اسکوچیچ دل شیر می‌خواست

گفته شده شاید مهدی طارمی‌در این اردو به تیم ملی برگردد؟

مهدی طارمی‌بازیکن فوق‌العاده خوبی است. راحت بگویم بیرون گذاشتن مهدی طارمی‌و بازی کردن بدون او دل شیر می‌خواست می‌خواست. ولی ما خیلی بازیکنان دیگری را داریم که می‌توانند به جای طارمی‌بازی کنند اما قطعاً با وجود طارمی‌شرایط بهتر هم می‌شود.

به نظر شما نتیجه این بازی چه می‌شود؟

من معتقدم این دوره از مسابقات راحت‌ترین دوره صعود ایران به جام‌جهانی است. ما در همه بازی‌ها برتر از رقبا بودیم. در دیدار با عراق هم شاید بازی تا حدی فیزیکی شود چون گفتم این تیم حالت عربی - آفریقایی را دارد. ولی به طور کلی نباید برای آنها بازی کنیم. تیم ملی باید کاری کند که عراق برای ما بازی کند. هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ مسائل روحی روانی.

خبر دارید که قرار است در بازی با عراق بانوان هم به استادیوم بیایند تا بازی را از نزدیک ببینند؟

بله! باعث خوشحالی است. اینکه چرا تا الان نمی‌آمدند جای تعجب داشت.

از تیم فوتبال دختران ایران در جام ملت‌های آسیا خبر دارید؟

بازی این تیم را کامل دیدم. در نیمه دوم از طرف هندی‌ها خیلی تحت فشار بودیم ولی همین که توانستند مساوی بگیرند کار بزرگی کردند و باعث خوشحالی همه ایرانیها شدند. واقعا بازی سختی بود. ولی همین که دختران ایرانی به جام ملت‌ها رفتند و شرایط سخت گذشته را پشت سر گذاشتند یعنی اینکه از اتفاقات سال‌های گذشته دور شده‌اند و ما شاهده وضعیت جدیدی در فوتبال دختران ایران هستیم. اینها باعث خوشحالی است.

بازیکنان این تیم را چطور ارزیابی کردید؟

به نظرم دروازه‌بانان تیم‌مان(زهره کودایی)  یک دروازه‌بان مقتدر است که خیلی خوب عمل کرد. ولی این را بدانید که تیم دختران ایران بدون یک بازی تدارکاتی به این مسابقات رفت.

گفته می‌شود تیم هند با ۱۵ دیدار تدارکاتی به این مسابقات آمده است.

بله! هر یک بازی تدارکاتی می‌تواند سایز بازیکن را تغییر بدهد. می‌تواند نگاهش به مسابقه را عوض کند، می‌تواند ترسش را بریزد. این بازی در واقع اولین بازی تدارکاتی تیم ما بود. خدا پدر این دختران را بیامرزد که خوب بازی کردند و نباختند.