دلیل همکاری شهرداری تبریزبامربی خاص چیست؟

به گزارش افکار نیوز به نقل از مشرق، از روزی که موضوع مقابله با تخلفات و نادرستی ها در فوتبال ایران مطرح شد، از سه مربی با عنوان "ف.ک" نام برده شد که حق فعالیت در لیگ برتر را ندارند. در این بین، یکی از این مربیان فراز کمالوند بود که مدتی را نیز در تراکتورسازی تبریز گذراند تا آن که مجوز فعالیت در لیگ برتر را پیدا نکرد و مجبور به کوچ به لیگ دسته اول شد.

اکنون بار دیگر سخن از بازگشت این مربی به تبریز است؛ اما نه به تراکتورسازی که به شهرداری. این تیم که فصل گذشته در لیگ برتر حضور داشت، در انتهای این دیدارها به دسته اول سقوط کرد. حالا قرار است کمالوند با این تیم تبریزی فعالیت کند که با واکنش هیئت رسیدگی به تخلفات فوتبال حرفه‌ای مواجه شد. این هیئت اعلام کرد که این مربی تا اطلاع ثانوی حق فعالیت در فوتبال ایران را ندارد که با واکنش عجیب باشگاه تبریزی همراه شد.


* شهرداری تبریز: استعلام گرفته ایم!
منع فعالیت فراز کمالوند مجب واکنش سراسیمه شهرداری تبریز شد. این باشگاه در بیانیه ای عنوان داشت که استعلام را از نهادهای مربوطه دریافت کرده و این مربی مشکلی برای فعالیت در تبریز ندارد: " طبق استعلام هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی از فدراسیون و نائب رئیس اول و رئیس کمیته اخلاق و همچنین سایر مراجع ذی صلاح و مرتبط، همکاری این مربی با باشگاه شهرداری تبریز بلامانع اعلام گردیده و سپس این باشگاه اقدام به ثبت قرارداد وی در هیئت فوتبال نموده است و اگر مشکلی در زمینه فعالیت وی وجود داشت باید قبلا اعلام می نمودند. "

این جملات حاکی از دریافت استعلام از سایر مراجع مرتبط نیز هست که البته، عنوان نمی شود کدام نهادها در زمره این کلمات هستند و اساسا، طی کدامین فرآیندی آنها چنین مجوزی را صادر کرده اند. درباره فدراسیون نیز به نظر می رسد، تکذیب این مطالب از سوی نایب رئیس اول، پاسخی به بیانیه این باشگاه تبریزی است که علیپور آن را " انشاء " خطاب کرده است.

* فدراسیون: چرا اصرار بر این مربی خاص دارند؟
واکنش حجت الاسلام علیپور، دبیر رسیدگی به تخلفات فوتبال حرفه ای جالب توجه است. وی صدور هر گونه استعلام درباره مجوز فعالیت فراز کمالوند را رد کرده و عنوان می دارد: " فصل گذشته برخی مربیان با تعهد ویژه و مضاعف در باشگاه‌ها مشغول به کار شدند، یکی از این مربیان فراز کمالوند بود که در پاس فعالیت کرد. همان زمان مقرر شد در پایان فصل عملکرد این مربیان بررسی شود و افراد به هیئت رسیدگی به تخلفات دعوت شوند و سؤالاتی در مورد نحوه فعالیت‌شان از آنها پرسیده شود. " البته، قرار می شود تا باشگاه ها نیز نظر خود را اعلام کنند تا این گروه از مربیان، در صورت کسب شرایط لازم، حق فعالیت برای فصل کنونی را داشته باشند.



" در مورد فراز کمالوند و سایر مربیانی که اینگونه در فصل گذشته کار کردند، ‌ هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم و تصمیمی گرفته نشده است. بنابراین باشگاه شهرداری تبریز بر چه مبنایی ادعا می‌کند نائب رئیس اول فدراسیون و رئیس کمیته اخلاق مجوز لازم برای فعالیت کمالوند را صادر کرده است؟


ایشان برای پاسخ استعلام، آن را به هیئت رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌دهند که تاکنون استعلام کتبی در مورد فراز کمالوند گرفته نشده و هیئت رسیدگی به تخلفات نیز نظرش را اعلام نکرده است. " در حقیقت، ادامه فعالیت این مربی برای فصل جاری موکول به صدور مجوزی است که تا این لحظه چنین اتفاقی روی نداده است. از منظر عقلی، بهتر نیست مدیران این مجموعه در پی مربی باشند که با چنین مشکلی مواجه نباشد؟





چه عاملی باعثمی شود تا با منع صریح فدراسیون فوتبال، مدیران شهرداری همچنان بر یک مربی خاص اصرار داشته باشند؟



* پشت پرده اصرار شهرداری چیست؟
" حضور برخی مربیان در لیگ دسته یک برای برخی باشگاه‌ها عدم امنیت روانی ایجاد کرد؛ به طوری که آن باشگاه‌ها، مربیان و پیشکسوتان به این حضور اعتراض‌های شدیدی انجام دادند. قبول داریم هر باشگاهی حق دارد با هر مربی که دلخواهش هست، کار کند؛ اما چرا آقایان اصرار دارند با یک فرد خاص کار کنند؛ آن هم فردی که هنوز هیئت رسیدگی به تخلفات و سایر مراجع مراحل تحقیق و بررسی را در مورد او تکمیل نکردند؟ "


این ابهام بی پاسخ که از سوی علیپور مطرح می شود، موجب تامل بیشتر در این اصرار باشگاه تبریزی است. چرا آنها بایستی در میان شمار قابل توجهی از مربیان، چنین پافشاری و اصراری داشته باشند؟ اگر قرار بر روندی نادرست در فوتبال است، چرا این باشگاه به همراهی با آن نمی پردازد؟


در این بین، پرونده مربوط به این مجموعه نیز به سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده که خود می تواند منجر به اتفاقات جالب توجهی شود. اما پرسش این است که چرا باشگاه تبریزی نباید خود در راستای اصلاح رویه های نادرست فوتبال قدم بردارد؟ پشت پرده این اصرار را در کجا باید جست؟