علی دایی با لوتار ماتیوس قهر است؟/ چرا دایی جواب ماتیوس را نداد

در روزهای اخیر ویدیویی از لوتار ماتیوس در فضای مجازی منتشر شد که می‌گفت من در تهران هستم و هر چه به علی دایی تلفن کردم و پیام دادم، جوابم را نداده است (نقل به مضمون). ماتیوس در ادامه از علی دایی خواست که با او تماس بگیرد.

لوتار ماتیوس که به همراه آندریاس برمه و مارکوس مرک و پیرلوئیجی کولینا به تهران آمده است برای افتتاح باشگاه ورزشی لوکس متافیتنس در شمال تهران، ظاهرا هنوز موفق به دیدار دایی نشده است وگرنه قاعدتا عکس یا ویدیویی از دیدار آن‌ها منتشر می‌شد.

ماتیوس نیاز به معرفی ندارد. او فاتح جام جهانی 1990 است و سال‌ها کاپیتان تیم ملی آلمان و تیم بایرن مونیخ بود. زمانی هم که دایی در مونیخ توپ می‌زد، ماتیوس کاپیتان بایرن بود.

دایی حدود هشت سال قبل، زمانی که ماتیوس به یک برنامۀ تلویزیونی در ایران دعوت شده بود، به احترام ماتیوس در آن برنامه شرکت کرد و این دو اسطورۀ فوتبال ایران و آلمان در آن برنامه از یکدیگر تجلیل کردند و نشان دادند که دوستی و احترام ویژه‌ای مابین آن‌ها وجود دارد.

اخیرا نیز دایی و ماتیوس در مراسم افتتاحیۀ جام جهانی قطر دوباره در کنار یکدیگر قرار گرفتند. اینکه ماتیوس به تهران آمده و به دایی تلفن کرده و پیام داده اما دایی جواب او را نداده، کمی عجیب به نظر می‌رسد. مگر اینکه علی دایی در ایران نباشد. اما در این صورت هم دایی می‌توانست لااقل جوابی ملاطفت‌آمیز به پیام ویدیویی ماتیوس بدهد.

به هر حال از ظواهر امر چنین برمی‌آید که علی دایی لوتار ماتیوس بزرگ را در تهران تحویل نگرفته کرده است؛ و این خلاف رسم میهمان‌نوازی ما ایرانی‌هاست.

بی‌اعتنایی دایی به ماتیوس احتمالا دلیلش این است که لوتار ماتیوس اخیرا ویدیوی چرت‌زدن علی دایی در پشت صحنۀ مراسم قرعه‌کشی جام جهانی را در اینستاگرامش منتشر کرد و این ویدیو بازتاب زیادی در ایران داشت؛ چون اینستاگرام ماتیوس هم فالورهای ایرانی پرشماری دارد.

لوتار ماتیوس هشت سال از علی دایی بزرگتر است و کاپیتان دایی در بایرن مونیخ بوده و قطعا جزو بیست بازیکن برتر تاریخ فوتبال است (اگر جزو ده بازیکن برتر نباشد). او همچنین پیشکسوت دایی محسوب می‌شود. مجموع این ویژگی‌ها موجب می‌شود که ماتیوس در عالم دوستی، نسبت به دایی از موضع بالا برخورد کند.

برخورد از موضع بالا، البته به معنای برخورد متکبرانه نیست. گاهی بزرگتر شوخی‌ای با کوچکتر می‌کند که کوچکتر به خودش اجازه نمی‌دهد چنان شوخی‌ای با آن بزرگتر بکند.

اما شوخی در فضای شخصی بین دو نفر، با شوخی در فضای عمومی فرق دارد. اگرچه دایی مقام ماتیوس را در دنیای فوتبال ندارد، ولی او شهریار فوتبال ایران است. شاید لوتار ماتیوس موقع انتشار آن ویدیو متوجه جایگاه پر جلال و جبروت دایی در فوتبال ایران نبوده و احتمال نداده که انتشار ویدیوی "چرت‌زدن شهریار" موجب ناراحتی علی دایی می‌شود.

علی دایی با لوتار ماتیوس قهر است؟ چرا دایی جواب ماتیوس را نداد

به هر حال بی‌اعتنایی دایی به اسطورۀ ژرمن‌ها، آن هم در شرایطی که لوتار ماتیوس در تهران به سر می‌برد، احتمالا ناشی از تکدر خاطر است و اگر کدورتی در کار باشد، به احتمال زیاد دلیلش انتشار همان ویدیو است.

معلوم نیست لوتار ماتیوس تا کی در ایران است. آیا بعد از افتتاح آن باشگاه به آلمان برمی‌گردد یا سری هم به گوشه و کنار ایران می‌زند؟ به هر حال به نظر می‌رسد که ادب و اخلاق ایرانی حکم می‌کند که علی دایی کدورت احتمالی را نادیده بگیرد و با مهمانی که به او پیام داده و خواستار دیدارش شده، دیداری داشته باشد.

عمر کوتاه است و از این دو راهه منزل چون بگذریم دیگر نتوان به هم رسیدن. همین که ماتیوس بعد از بی‌پاسخ ماندن تماس و پیامش، علنا در برابر دوربین خواستار دیدار دایی شده، رفتاری فروتنانه است و در حکم نوعی دلجویی بابت انتشار ویدیوی چرت‌زدن علی دایی.

بنابراین بهتر است علی دایی کوتاه بیاید و تا "لوتار" در ایران است، وعدۀ دیداری با او بنهد. کینه‌ورزی با لوتار ماتیوس، قطعا روا نیست.