کاش یک مربی ایرانی تاثیرگذار کنار مهدوی‌کیا بود

درباره شکست دو بر یک تیم فوتبال امید کشورمان مقابل ترکمنستان در رقابت‌های زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا اظهار داشت: با توجه به بازی نگران کننده ای که تیم ما مقابل قطر انجام داد، این شکست برابر ترکمنستان قابل پیش‌بینی بود. با وجود بازیکنان خوبی که در اختیار داریم، روز بازی با قطر نشانه‌های تیم بودن را ندیدیم. لازمه موفقیت یک تیم در تورنمنت انسجام و یکدستی است اما تیم ما در بازی اول خودش چنین شکل و شمایلی نداشت. 

وی افزود: مقابل ترکمنستان هم در نیمه اول مالک توپ بودیم اما در کدام بخش زمین؟ مالکیت توپ در زمین خودی یا یک سوم میانی در شرایطی که حریف عقب کشیده بود، به معنی موفقیت نیست. توپ را بیشتر در زمین خودمان و بین بازیکنان خط دفاعی چرخاندیم و کمتر در خط حمله خطرناک ظاهر شدیم و موقعیت ایجاد کردیم تا بتوانیم از هر ۳-۲ فرصت، یک گل به ثمر برسانیم. در زمینه خلق موقعیت گلزنی و تنوع تاکتیکی مانند دیدار با قطر برابر ترکمنستان هم دچار چالش بزرگی بودیم. تیم ما در هر دو دیدار، تنوع تاکتیکی و راهکاری برای رسیدن به دروازه حریف نداشت و امیدواریم در بازی پایانی با تیم قدرتمند ازبکستان، چنین مشکلاتی نداشته باشیم.

سرمربی اسبق تیم ‌ملی نوجوانان کشورمان درمورد اینکه آیا این مشکلات به عملکرد کادرفنی بازمی‌گردد یا آماده سازی نامناسب تیم امید، پاسخ داد: عوامل مختلف در این موضوع تاثیرگذار است. یکی از مشکلاتی که تیم‌های ما در دوره های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نداشتن بازی‌های تدارکاتی است. این معضل ثابت و همیشگی است. تیم‌های امید و حتی بزرگسال ما وقتی می‌خواهند وارد تورنمنت‌های بزرگ شوند چنین چالشی دارند و قطعا این موضوع در بازی‌های بزرگ آسیب می‌رساند.

 کاش یک مربی ایرانی تاثیرگذار کنار مهدوی‌کیا بود

چمنیان تصریح کرد: با این وجود باید مقابل قطری که در این تورنمنت شرکت کرده یا ترکمنستان که همیشه سطحش از فوتبال ما پایین‌تر است، برتری فنی و فردی جوانان ما خودش را نشان می‌داد. نباید در این دو بازی به چالش می‌خوردیم. همیشه نگران به مشکل خوردن مقابل تیم‌هایی مثل ازبکستان، ژاپن، کره جنوبی و تیم‌های سطح بالاتر بودیم اما اکنون تیم ما برابر ترکمنستان به مشکل می‌خورد!

وی درمورد اینکه مهدی مهدوی‌کیا مدعی است با تیم زیر ۲۰ سال در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده‌ایم اما بازیکنان ترکمنستان هم شرایط سنی‌ شان تا حدی با ایران برابر بود، گفت: عدم برتری تیم ما در این دو بازی به سن و سال مربوط نیست. بسیاری از نفرات تیم فعلی امید ما در لیگ برتر بازی می‌کنند و در رده‌های پایه هم ملی پوش بودند‌. تک تک این بچه‌ها تجربه بازی در سطوح بین‌المللی از نونهالان تا جوانان دارند و حتی تعداد زیادی از آنها در رده نوجوانان با خودم کار کرده‌اند. برهمین اساس در تورنمنت‌های مختلف بازی کرده اند اما تیم امید ما در بازی با قطر و ترکمنستان تمرکز لازم که بازیکنان ملی پوش و درجه اول باید از آن برخوردار باشند نداشت.

کارشناس فوتبال کشورمان در رده‌های پایه عنوان کرد: بخشی از این تمرکز می‌تواند از شفاف بودن برنامه‌های تاکتیکی حاصل شود. وقتی تکلیف معلوم باشد، آرامش بیشتری هم حاکم است و همه به یک هدف و برنامه مشترک فکر می‌کنند. یکی از نشانه‌های تمرکز نداشتن تیم امید ما در نیمه دوم بازی با ترکمنستان روشن شد که کارت های زرد زیاد و حتی قرمز گرفتیم و این نداشتن تمرکز روی جریان بازی کاملا تاثیرگذار بود.

چمنیان عنوان کرد: اگر در کادرفنی تیم امید در کنار مهدوی‌کیا یک تا دو مربی داخلی تاثیرگذار که بتوانند با بازیکنان ارتباط بهتری بگیرند حضور داشتند، این موضوع به سود تیم ما می‌شد. در فاصله بین بازی قطر و ترکمنستان باید دید چه گذشته است. جامعه فوتبال انتظار داشتند تیم ما در دومین دیدارش با برنامه تر و منسجم‌ تر بازی کند. تیمی که بازی‌های تدارکاتی کمتری دارد در یک تورنمنت هرچه جلوتر برود، کیفیت بازی‌اش بیشتر می‌شود. دیدار اول و دوم در هر تورنمنتی برای چنین تیمی حکم بازی تدارکاتی و هماهنگ‌سازی بچه‌ها را دارد و به تدریج باید شرایط تیم بهتر شود  اما مقابل ترکمنستان چنین حالتی در تیم امید ندیدیم.