بلاتر و پلاتینی محاکمه می شوند

محاکمه ۱۱ روزه سپ بلاتر رئیس سابق فدراسیون جهانی فوتبال جهان (فیفا) و میشل پلاتینی رئیس سابق اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به اتهام کلاهبرداری از فیفا از روز چهارشنبه در دادگاه کیفری آغاز می‌شود. این ۲ مقام سابق فوتبال در بلینزونای سوئیس محاکمه خواهند شد.

پیامد‌های این پرونده باعث شد بلاتر زودتر از موعد مقرر به عنوان رئیس فیفا برکنار شود و به مبارزات انتخاباتی پلاتینی برای جانشینی بلاتر پایان دهد. همچنین پلاتینی از ریاست یوفا (نهاد حاکم بر فوتبال اروپا) برکنار شد.

سال ۲۰۱۵، دادستان‌های فدرال سوئیس در تحقیقات خود پرداخت ۲ میلیون دلاری فیفا به پلاتینی در چهار سال قبل را فاش کردند.

بلاتر و پلاتینی محاکمه می شوند

اتهامات فرعی شامل جعل صورتحساب در سال ۲۰۱۱ است که به بلاتر امکان داد تا ۲ میلیون فرانک سوئیس (حدود ۲ میلیون دلار) را که پلاتینی درخواست کرده بود، بپردازد. ادعا شده است که بازیکن سابق فوتبال فرانسه در اولین دوره ریاست بلاتر از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ به خاطر مشاور بودن - بدون داشتن قراردادی برای آن، پول اضافی دریافت کرده است.

هر دو مدت‌ها تخلف خود را انکار کرده‌اند و ادعا می‌کنند که در سال ۱۹۹۸ قراردادی شفاهی داشته‌اند. این دفاعیات ابتدا در برابر قضات کمیته اخلاق فیفا راه به جایی نبرد و آن‌ها این دو نفر را از حضور در فوتبال محروم کردند، و بعداً در تجدیدنظر‌های جداگانه دادگاه داوری ورزش نیز نتیجه‌ای نگرفت.

اکنون این پرونده در دادگاه جنایی (کیفری) مطرح خواهد شد. دادگاه به دلیل شرایط جسمانی بلاتر ۸۶ ساله، هر روز فقط تا وقت ناهار به پرونده رسیدگی خواهد کرد. (بلاتر ۱۸ ماه قبل به دنبال عمل جراحی قلب به کما رفته بود.)

بلاتر روز چهارشنبه و پلاتینی یک روز بعد مورد بازجویی قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود که هر دو در ۲۲ ژوئن، زمانی که محاکمه به پایان می‌رسد، اظهارات پایانی خود را ارائه دهند.

سه قاضی فدرال که به این پرونده رسیدگی می‌کنند، قرار است رای خود را روز ۸ ژوئیه اعلام کنند. بلاتر و پلاتینی هر کدام با حداکثر ۵ سال زندان روبه رو هستند، اما احکام تعلیقی گزینه‌ای محتمل تر است.

بلاتر در بیانیه‌ای گفت که همه چیز به درستی محاسبه شده است و او به شانس خود در دادگاه خوش بین است. پلاتینی هم آنچه را که «اتهامات بی اساس و ناعادلانه» خواند، محکوم کرد. او مدعی شده که این اتهامات برای جلوگیری از ریاست او بر فیفا به دادستان‌ها داده شده است.