ابراز نگرانی فیفا از امنیت معترضان در جام جهانی

آزادی بیان معترضان در قطر از ژانویه ۲۰۱۰ به دلیل تغییر قانونی اعلام شده محدود شده است و کسانی که مجرم شناخته شوند و این قانون جزایی را نقض کنند ممکن است به پنج سال زندان محکوم شوند.

بر اساس ماده ۱۳۶ این قانون کسی که شایعات، اظهارات یا اخبار کذب یا مغرضانه یا تبلیغات تحریک‌آمیز در داخل یا خارج از کشور را به قصد تضییع منافع ملی پخش، منتشر یا بازنشر کنند، افکار عمومی را تحریک کند مجرم خواهند بود. کسانی که مجرم شناخته شوند ممکن است به پنج سال زندان محکوم و پرداخت  ۱۰۰۰۰۰ ریال قطری به عنوان جریمه محکوم خواهند شد. 

این قانون از سوی سازمان عفو بین الملل ودیده بان حقوق بشر محکوم شد و فیفا نیز نگرانی خود را از به خطر افتادن امنیت معترضان اعلام کرد. 

ابراز نگرانی فیفا از امنیت معترضان در جام جهانی

می‌رومانوس، محقق خلیج فارس در عفو بین‌الملل گفت: «قانون مجازات برای معرفی اصطلاحات مبهم‌تری تغییر یافت که می‌توان آن را به عنوان حمله به آزادی بیان تفسیر کرد.

عملی که طبق این قانون مستحق مجازات است می تواند شامل هر چیزی باشد که تصور می‌شود به منافع ملی آسیب می‌رساند، افکار عمومی را تغییر می‌دهد یا به سیستم اجتماعی تجاوز می‌کند. هر چیزی ممکن است تحت این شرایط قرار گیرد. این چیزی است که مانع آزادی بیان می‌شود. این می‌تواند برای ساکت کردن انتقاد‌های مسالمت آمیز یا افرادی که حق آزادی بیان خود را حتی به صورت آنلاین ابراز می‌ کنند استفاده شود.  این قوانین مشابه قوانینی است که آزادی بیان را تحدید می کند. 

در همین راستا فیفا اذعان دارد که نمی‌تواند امنیت معترضان در جام جهانی را تضمین کند. سخنگوی فیفا فاش کرد که آن‌ها از حقوق اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنند، اما وقتی از آن‌ها پرسیده شد که آیا می‌توانند امنیت تظاهرکنندگان را تضمین کنند از این بابت ابراز نگرانی کرد. 

سخنگوی فیفا گفت: فیفا از اصول آزادی بیان دفاع می‌کند و متعهد است که اطمینان حاصل کند هر کسی که در رویداد‌های فیفا شرکت می‌کند می تواند از حقوق خود دفاع کند.

عفو بین الملل افزود: ما هم‌چنان از قطر می‌خواهیم که به آزادی بیان مردم احترام بگذارد. این یک اصل کلیدی از تعهدات بین المللی است که قطر به آن متعهد شد، آن‌ها معاهدات بین المللی را امضا کردند و گفتند که از قوانین بین المللی حقوق بشر که شامل حق آزادی بیان است تبعیت خواهند کرد. ما همچنان از قطر می‌خواهیم که این حقوق و تعهدات را عملی کند.

جام جهانی از روز دوشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) آغاز می‌شود و فینال آن یک‌شنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) برگزار می‌شود.