ویلموتس مثل کی‌روش و اسکوچیچ تعصب نداشت

مهدی محمد نبی درباره طلب باشگاه شهرخودرو از پرسپولیس که ماجرای آن از زمان عضویت خودش در هیات مدیره تیم تهرانی آغاز شده است، اظهار داشت: درویش مدت کمی است که در پرسپولیس مسئولیت دارد و بحث بدهی از محل‌های مختلف سبب می‌شود به او فشار وارد شود. امیدواریم هرچه سریع‌تر بتواند بدهی شهرخودرو را تسویه کند. در آن زمان هم انصاری‌فرد طبق توافق با حمیداوی زمان گرفته بود تا بدهی پرسپولیس پرداخت شود. آن زمان گذشت و هیات مدیره و مدیرعاملی که در آن دروه در پرسپولیس بودند جدا شدند.

پرسپولیس و شهرخودرو توافق کنند

وی ادامه داد: اکنون بحث دوره مدیریت درویش رسیده است. او جزو پیشکسوتانی است که در ورزش سابقه دارد و امیدوارم طرفین بنشینند و با هم به جمع‌بندی برسند تا پنجره باشگاه پرسپولیس باز شود. البته خود حیدپور هم می‌داند که ناگهان پنج تا هفت میلیارد پول بابت تاخیر و تادیه به شهرخودرو نمی‌رسد و باید درمورد این مبلغ بررسی‌های لازم انجام شود.

مسئله اساسنامه پاشنه آشیل فدراسیون

نبی درباره اینکه خالی شدن خزانه مربوط به کدام دوره مدیریتی بود، توضیح داد: بخشی از این موضوع به دلیل دریافت نشدن منابع درآمدی مان از فیفا و AFC  است. همه می‌دانیم چه مشکلاتی داریم و به همان دلایل آنها مبالغ در وجه فدراسیون را پرداخت نمی‌کردند. طبیعی بود فدراسیون فوتبال با خزانه خالی مواجه شود. از طرفی وقتی کرونا آمد، بیشتر مجموعه‌هایی که با فدراسیون، سازمان لیگ و حتی باشگاه‌ها قرارداد تبلیغاتی داشتند به دنبال اقاله قرارداد رفتند زیرا خودشان هم درآمدی نداشتند که بخواهند درآمد فدراسیون را بدهند.

وی افزود: در کنار این مسئله اساسنامه پاشنه آشیل فدراسیون بود. فیفا و AFC  اولتیماتوم و تاکید مکرر داشتند که باید اساسنامه را به سرانجام برسانید و هرچه سریع‌تر انتخابات را برگزار کنید. این موارد جزو بحران‌هایی بود که در کف فوتبال وجود داشت. بحران‌های دیگری هم بود. سعی کردیم در سال 99 آرامش را در سطح فوتبال ملی کشور ایجاد کنیم و نمی‌خواستیم به این بحران‌ها چندان پرداخته شود.

ماجرای گرفتن یک تاییدیه!

دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه او توانست وضعیت اساسنامه را به سر و سامان برساند اما چه اتفاقی رخ داد که نتوانستیم برای بند یک تاییدیه بگیریم، توضیح داد: از سال 86 انتخابات فدراسیون طبق اساسنامه قدیمی برگزار شد. فدراسیون در سال 90 انتخابات را طبق اساسنامه ای که فیفا مدنظر داشت، برگزار کرد. از آن سال به بعد فیفا برای همه فدراسیون‌ها الزام کرده بود که حتما باید اساسنامه به روز رسانی شود. قبل از من به هر دلیل این کار انجام نشد و حتی انتخابات اسفند سال 98 به دلیل تایید نشدن اساسنامه از طرف فیفا، لغو شد.

نبی افزود: پس از حضور من در فدراسیون در سال 99 با حضور اعضای کمیته های وضعیت، دپارتمان حقوقی و بین‌الملل فدراسیون و کارشناسان حقوقی و بین الملل وزارت ورزش یک تیم را تشکیل دادیم. این تیم اساسنامه ای را مدون کرد و آن را برای اعضای مجمع فرستاد. نقطه نظرات آنها را گرفت و مجدد اساسنامه به کمیته حقوقی و تدوین مقررات آمد. در ادامه در هیات رئیسه فدراسیون روی آن چکش کاری اساسی انجام دادیم و سپس برای فیفا فرستادیم. البته به این دلیل که در آن ایام حضور فیزیکی در فیفا میسر نبود، از طریق کنفرانس تلفنی و وسایل ارتباطی معمول، مذاکراتی با مسئولان بخش پرونده های اساسنامه در فیفا و AFC داشتیم.

وی ادامه داد: در تمامی جلسات کارشناسان حقوقی و معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش هم حضور داشتند. در نهایت فیفا اساسنامه را با تعریف ماهیت قانونی و حقوقی اش پذیرفت. در بند یک تعریف آمده و زمانی را برای ما در نظر گرفتند که این بند اصلاح شود. در جلسه تودیع و معارفه هیات رئیسه جدید، اعلام کرد هیات رئیسه قبلی زحمت خود را کشیده و هیات رئیسه جدید باید درخصوص تعهدی که به فیفا در مورد یک داده شده است باید تلاش کند و آن را به مجموعه هیات وزیران ببرد. این اتفاق در زمان سلطانی فر افتاد. در دولت قبلی این بند به تایید رسید. البته کارشناسان حقوقی نهاد هم آن را تایید کردند.

ویلموتس مثل کی‌روش و اسکوچیچ تعصب نداشت

تابع مقررات کشور و منشور المپیک هستیم، اما مراجع دیگری هم هستند

دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا بند یک اساسنامه با وجود تمام این اقدامات و گذشت بیش از  یک سال همچنان به تایید نرسیده است، پاسخ داد: در آن زمان به علی نژاد گفتم باید کمیته ای در فدراسیون‌ و بخش‌های مختلف تشکیل شود. او هم این کمیته را برای پیگیری بحث اساسنامه تشکیل داد. مجلس شورای اسلامی نقطه نظراتی دارد که آن هم باید دیده شود.  اگر این پروسه برای رسیدن به مسیر بخواهد روال عادی را طی کند، یک سال زمان نیاز است. در غیر این صورت اگر بخواهد اعمال نظر  صورت بگیرد، شاید ظرف شش ماه هم بتوانند کار را انجام بدهند و امیدواریم فدراسیون بعدی بحث را تمام کند.

نبی درباره اینکه آیا این بحث مهم‌ترین چالش فدراسیون بعدی است، توضیح داد: 100درصد. هر مسیری را بخواهید دنبال کنید باید تابع قوانین و مقررات باشید. ما تابع مقررات کشور و همین طور منشور المپیک بوده و هستیم اما مراجع بالاتر دیگری هم هستند.

قرارداد کی روش برخلاف نظر وزارت ورزش تمدید شد

وی درباره دلیل جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی فوتبال کشورمان، توضیح داد: پس از پایان جام ملت‌های 2015 استرالیا وقتی به تهران آمدیم، تعدادی از مسئولان وزارت ورزش به فرودگاه آمده بودند. وقتی رفتار آنها را دیدم فهمیدم کی‌روش نباید در تیم ملی بماند. خودش هم گفت آنها خیلی اخمو هستند. سپس در جلسه ای که در وزارت داشتم به این نتیجه رسیدم. دوستان چند موضوع را خواسته بودند که ضرورت ندارد آنها را بگویم. من به کفاشیان گفتم یکی از مبانی فدراسیون فوتبال، داشتن تیم ملی چابک و قوی است. او هم پذیرفت و در هیات رئیسه مطرح شد. قرارداد کی روش تنظیم و تمدید شد. یکی از دلایلی که من از فدراسیون رفتم، همین بود که برخلاف نظر وزارت ورزش، قرارداد این مربی تمدید شد.

بهترین مربی دنیا هم مانند هندوانه در بسته است

دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال گفت: کفاشیان گفتم من از چشم خود بدی دیدم ولی از شما ندیدم اما از او تشکر کرده و گفتم کناره‌گیری می‌کنم تا مسیر را بروید. به هر صورت از آن موضوع گذشت. تیم ملی هم کارش را با کی روش به دلیل تمدید قرارداد او ادامه داد. خوشبختانه جلسات 8-7 ساعته زیادی در اتاق دربسته با کی روش داشتیم. 10 موضوع را می‌گفت که 9 مورد را قبول می‌کردم.  برخی مواقع هم من 10 مورد را می‌گفتم که 5 مورد را قبول می‌کرد ولی هرچه بود در همان اتاق بود. حاشیه نبود. منطق درست کی روش و فدراسیون بود که من به عنوان دبیرکل مطرح می‌کردم. به هر صورت این مربی حرفه‌ای بود. طبق آنچه خاطرم است بعد از دوره کفاشیان و تمدید قرارداد چهار ساله با کی روش، در دوره تاج هم با وی قراردادی تمدید شد.

نبی درمورد اینکه آیا کی روش پس از باخت تیم ملی به ژاپن در جام ملت‌های آسیا برکنار شد یا قراردادش به اتمام رسید، عنوان کرد: آن زمان در فدراسیون نبودم و اطلاعی از موضوع ندارم. همانگونه که در دوره امضای قرارداد با ویلموتس هم نبودم. به هر حال فوتبال به این شکل است که بهترین مربی دنیا هم مانند هندوانه در بسته می‌ماند. در سیستم مدیریت هم اینگونه نیست. مثلا من در جایی مسئولیت می‌گیرم که مال آن نیستم. به همین دلیل موفق نمی‌شوم. وقتی ویلموتس آمد، طبق آنچه در جراید و رسانه‌ها می‌دیدیم بار دیگر فدراسیون به مشکل خورد و نتوانست حقوقش را پرداخت کند.

ویلموتس مثل کی روش و اسکوچیچ تعصب نداشت

وی ادامه داد: در کنار این موضوع ویلموتس مثل کی روش و همین اسکوچیچ، تعصب خوبی به تیم نداشت؛ البته ‌کی‌روش بسیار متعصب‌تر بود. به هر حال آن مربیان هم مواجب‌شان عقب می‌افتاد اما با فدراسیون راه می‌آمدند. نمی‌رفتند ناگهان برای ما پرونده درست کنند. ظاهرا سال 98 کمیته وضعیت فیفا شکایتی از طریق ویلموتس دریافت کرد که آن را به فدراسیون ما در حدود ده98 منعکس می‌کند. فدراسیون هم با شخصی به نام دی لیشت به عنوان یک وکیل ایتالیایی الاصل وارد مذاکره شد. او هم پرونده را خواند و وقتی من در فدراسیون مسئولیت گرفتم دیدم لایحه شش صفحه‌ای داده است.

توضیحات پیرامون حرف و حدیث های ایجاد شده درمورد ده لیشت

دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال درمورد حرف و حدیث‌های ایجاد شده درمورد ده لیشت توضیح داد: به جز آن لایحه 7-6 صفحه ای حدود 40 صفحه هم ضمائم داشت و برخی از این ضمائم هم ترجمه نشده بود. مثلا از بانک ترکیه‌ای که پول ویلموتس در آن بود، رسید گرفته بودند که این رسید به زبان ترکی بود اما باید ترجمه رسمی می‌شد تا همراه پرونده برود. دعوای متقابلی را هم این وکیل علیه ویلموتس مطرح کرده بود که به نظر من جایگاهی نداشت. در هر دو پرونده کمیته وضعیت فیفا بر علیه فدراسیون ما رای داد. وقتی رای آمد  ابتدا به ما ابلاغ نشد. صبح که به فدراسیون رسیدم به بین‌الملل گفتم به ده لیشت بگوید اگر رای برای او رفته چرا برای ما نمی‌فرستد. در آن زمان آرا برای وکیل می‌رفت و برای فدراسیون نمی‌رفت. ما هم وقتی رای را گرفتیم، دیدیم زمانی که برای درخواست شرح تفصیلی از فیفا داریم، بسیار کم است. در نهایت گراندز پرونده را گرفتیم تا مسیر پرونده را پیش ببریم.

دست آجورلو در پوست گردو ماند

نبی  با اشاره به وضعیت جدایی فرهاد مجیدی از استقلال عنوان کرد: اکثر باشگاه‌های ما در سیستم آفلاین هستند و به همین دلیل چنین مشکلاتی پیش می‌آید. آنها آنلاین نیستند. در دنیا هر سرمربی‌ای که می‌خواهد در فصل بعدی نباشد، این موضوع را محرمانه در نیم فصل به مدیرعامل می‌گوید ولی در ایران این آفلاین بودن و پشت هم انداختن مسائل سبب می‌شود، دست آجورلو در پوست گردو بماند اما در فرصت کم به اتفاق مومنی و سایر مدیران باشگاه توانستند مربی جدید بیاورند.

کار با اسکوچیچ نباید به پرخاش کشیده شود

وی درباره اینکه اسکوچیچ در فضای تعاملی کارش را پیش می‌برد اما کی روش بابت گرفتن حقوق حقه تیم ملی پرخاشگری می‌کرد و می‌جنگید و به همین دلیل با وجود اینکه مدیران فدراسیون دوست دارند با مربیانی مثل اسکوچیچ کار کنند، اما وضعیت فوتبال ایران رفتاری مثل اقدامات کی روش را می‌خواهد، گفت:  اسکوچیچ انسان بسیار خوب، صادق و متعصب به تیم ملی است. باید بستر را به شکلی آماده کنیم که کار به پرخاش و بکش و ورکش نرسد. او معمولا رعایت می‌کند و در مسیر می‌رود. من در فضای تیم ملی نیستم و مسئولان فدراسیون این فضا را بهتر می‌شناسند. طبق قرارداد کار را با اسکوچیچ ادامه می‌دهند. شنیدم قرارداد دستیارانش را هم تمدید کردند.

رفتار حرفه‌ای کی‌روش حاصل تجاربش بود

مدیر اسبق تیم ملی کشورمان اضافه کرد: تفاوت افراد با هم مشخص است. کی روش دستیار الکس فرگوسن بوده و در تیم‌های بزرگ و تیم‌های ملی مختلف کار کرده است. شاید حرفه‌ای رفتار کردنش به دلیل تجاربی است که در این تیم‌ها داشته اما اسکوچیچ هم تجاربی دارد. برای او هم آروزی موفقیت داشته و داریم. طبیعی است مربی باید خواسته اش را بگوید و اگر آنها را نگوید به مجموعه ظلم شده است. البته روش گفتن فرق می‌کند.

امثال نکونام باید حفظ شوند

نبی با اشاره به به فعالیت‌های مربیان جوانی مثل جواد نکونام، توضیح داد: امثال او پله پله جلو آمدند. مسیر تیم ملی را طی کردند و در لیگ حرفه ای و باشگاه قرار گرفتند. آنها باید حفظ شوند. هواداران تیم‌ها نباید سرمایه‌های فوتبال را وارد حاشیه کنند. مربیانی مثل قلعه نویی، منصوریان ، نکونام، تارتار، گل محمدی، دایی باید از لحاظ روحی تقویت شوند.

قصد دارم در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم

وی درمورد اهداف خود برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال عنوان کرد: مسئولان و کارکنان فدراسیون در دوره‌های مختلف زحمت کشیده‌اند. گاهی اوقات فدراسیون پله‌های خوبی را طی کرده است و برخی مواقع هم این پله ‌ها نیاز به ممارست دارد. در انتخابات فدراسیون که شهریور‌ماه برگزار می‌شود، رئیس بعدی فدراسیون تنها 2 و نیم سال می‌تواند انجام وظیفه کند. در این 2 و نیم سال فرصتی برای جام جهانی 2022 قطر نیست و هر فردی که رئیس شود دو ماه بعد تیم ملی باید در قطر بازی کند.

دبیرکل پیشین فدراسیون ادامه داد: با این وضعیت افرادی که در فوتبال صاحب تجربه هستند و در مدیریت کلان فوتبال هم حضور داشته‌اند باید کمک کنند. همه می‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند و اعضای مجمع باید رای بدهند. این صحنه برای همه است. می‌توانند بیایند در انتخابات شرکت کنند اما باید اعضای مجمع رای بدهند. اعتقادم دارم تا وقتی زنده هستید باید در هر کسوت و جایگاهی برای جوانان کشور قدم مثبتی بردارید. با کسب اجازه از بزرگان فوتبال کشور قصد دارم در انتخابات شرکت کنم. حضور در انتخابات یک بحث است اما باید بین همه اعضای فوتبال و وزارت ورزش هم افزایی باشد. در این حالت فوتبال کشور در جای خودش قرار می گیرد.

وی درباره اینکه اگر به فدراسیون بیاید، تیم کاری زمان تاج و کفاشیان هم باز می‌گردد، پاسخ داد: آن تیم هر جا باشد موفق است. فعلا روی تیم فکر نکرده‌ام. اگر آمدن من قطعی شد، روی تیم خود فکر خواهیم کرد.