همه چیزدرباره انتخابات هادی ساعی درIOC

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، مهندس مصطفي هاشمي طبا، آخرين فرد ايراني است كه عضو كميته بينالمللي المپيك بوده و عضويت او در مهمترين نهاد بينالمللي دنيا پس از بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن به علت كنار گذاشته شدن از كميته ملي المپيك ايران به خودي خود از بين رفت.

بدین ترتیب از اواخر سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون هیچ ایرانی‌ نتوانسته در هیچ بخشی از این نهاد بین‌المللی عضو شود، اما گویا کمیته ملی المپیک ایران این بار خیز بلندی برداشته تا با سرکردگی هادی ساعی پر افتخارترین ورزشکار ایرانی حضوری پر قدرت در IOC داشته باشد.

* انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC

بنابر قوانین کمیته‌ بین‌المللی المپیک، در هر دوره از بازی‌های المپیک، دوره حضور قانونی چهار نفر از اعضای کمیسیون ورزشکاران این کمیته‌ به اتمام می‌رسد و ورزشکاران شرکت کننده در بازی‌ها می‌توانند چهار نفر دیگر را برای عضویت در این کمیسیون انتخاب کنند. افرادی که هم نامزد می‌شوند، حداقل باید در بازی‌های المپیک پکن بوده باشند یا در این دوره از بازی‌ها در لندن جزو شرکت کنندگان باشند.

در بازی‌های المپیک لندن دوره هشت ساله هشام الغروج، رانیا الوانی، فرانک فردریکسن و جان زلنی به اتمام رسیده و برای جایگزینی این افراد، ۲۱ نفر از کمیته‌‌های ملی المپیک دنیا نامزد شده‌اند تا برای هشت سال آینده بتوانند در این کمیته‌ جای داشته باشند.

با توضیحات اعلام شده مشخص شد که هادی ساعی نیز یکی از این ۲۱ نامزد برای حضور در کمیسیون ورزشکاران IOC است.






هادی ساعی


* چه کسانی و چگونه انتخاب می‌کنند؟

در هر دوره از بازی‌های المپیک، ورزشکاران شرکت کننده در بازی‌ها واجد شرایط برای رای دادن هستند. یعنی در بازی‌های لندن نزدیک به ۱۱ هزار ورزشکار می‌توانند به این ۲۱ نفر رای بدهند. البته هر کدام اجازه رای دادن به چهار نفر در چهار رشته مختلف را دارند.

کمیته‌ بین‌المللی المپیک هم اعلام کرده که از تاریخ ۱۶ جولای تا ۸ آگوست مسئولان انتخابات در دهکده بازی‌ها حضور دارند و رای ورزشکاران را جمع‌آوری خواهند کرد. یک روز پس از رای گیری یعنی در تاریخ ۱۹ مرداد هم نتایج این رای گیری مشخص می‌شود.

* آغاز تبلیغات انتخاباتی

کمیته‌ بین‌المللی المپیک چند روز پیش با انتشار خبری در ارتباط با این انتخابات، بولتنی تبلیغاتی به دو زبان در باره این انتخابات و نامزدهای آن منتشر کرد. در این بولتن بخشی از بیوگرافی هادی ساعی اعلام شده و چند جمله‌ای هم از قول او به شرح زیر منتشر شده است.

«من امیدوارم به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ المپیک، بتوانم به رشد ارزش‌ها و ایده‌آل‌های جنبش المپیک کمک کنم. بنابر اصول زیر بنایی اعلام شده المپیزم، ما باید با استفاده از ورزش به رشد جوامع بشری در زمینه صلح و ارزش‌های انسانی کمک کنیم. من امیدوارم با به دوش کشیدن این مسئولیت در ابتدا برای ورزش کشورم و سپس نقشی مفید را در ورزش جهان ایفا کنم تا همیشه به دنبال فلسفه و روح صحیح المپیک باشم.»

* رقیبان هادی ساعی

هادی ساعی هم اکنون ۲۰ رقیب برای رسیدن به این مسئولیت دارد. اگر چه او تاکنون خاطره خوبی از حضور در انتخابات ها دارد، اما این بار امیدوار است با یک برنامه‌ریزی خوب بتواند نخستین ایرانی عضو کمیسیون ورزشکاران IOC باشد. در ادامه رقیبان او در این انتخابات را به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد.

۱ ناصر صالح العطیه(کشور قطر - رشته ورزشی تیراندازی)

تنها در چهار دوره بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ در بازی‌های حضور داشته است.

۲ سرگی آشواندن(کشور سوئیس رشته ورزشی جودو)

دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۰۸ پکن. در بازی‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ هم حضور داشته است. او دو مدال برنز و نقره جهانی هم دارد.

۳ دیوید باروفت(کشور اسپانیا رشته ورزشی هندبال)

دو مدال برنز المپیک در بازی‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ و شرکت کننده در بازی‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴. او عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۵ را هم داشته و در ۹ دوره رقابت‌های جهانی حاضر بوده است.

۴ دانکا بارتکوفا(کشور اسلواکی رشته ورزشی تیراندازی)

تنها در بازی‌های پکن حاضر بوده و سه مدال برنز جهانی در سال‌های ۲۰۰۵،۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ را به دست آورده است.

۵ میلوارد کاویچ(کشور صربستان رشته ورزشی شنا)

مدال نقره را در بازی‌های پکن را به دست آورده و در بازی‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ هم حاضر بوده است. او دو مدال نقره و طلا هم در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داده است.

۶ مو ین چو(کشور چین تایپه رشته ورزشی تکواندو)

او دو مدال المپیک و دو مدال جهانی دارد. در بازی‌های آتن مدال طلا و در بازی‌های پکن مدال برنز را کسب کرده است. در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۱ هم به ترتیب دو مدال طلا و نقره جهان را به دست آورده است.

۷ کریستی کاونتری(کشور زیمبابوه رشته ورزشی شنا)

او دو طلا، دو نقره و یک برنز المپیک را دارد. در بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن، یک طلا، یک نقره و یک برنز را به دست آورده است و در بازی‌های پکن هم یک طلا و یک نقره را به خود اختصاص داده است. وی همچنین چندین مدال جهانی دارد.

۸ فمکه دکر(کشور هلند رشته ورزشی روئینگ)

او مدال نقره را در بازی‌های پکن به دست آورده و در بازی‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ هم حاضر بوده است. وی همچنین دو مدال طلا و چهار مدال برنز جهانی دارد.

۹ تونی استانگ(کشور فرانسه رشته ورزشی کانو و کایاک)

دو مدال طلا از بازی‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ دارد و در بازی‌های ۲۰۰۸ پکن هم حاضر بوده است. او همچنین سه مدال طلای جهانی هم دارد.

۱۰ سوزانا فیتور(کشور پرتغال رشته ورزشی پیاده روی)

او در بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون تا بازی‌های پکن در همه رقابت‌ها حاضر بوده، اما هیچ مدال المپیکی در کارنامه‌اش نیست. تنها افتخار او یک مدال برنز جهانی در سال ۲۰۰۵ است.

۱۱ استفان هولم(کشور سوئد رشته ورزشی پرش ارتفاع)

او در بازی‌های آتن قهرمان المپیک شد و یک مدال برنز جهانی در سال ۲۰۰۳ را در کارنامه خود دارد. او در سه دوره بازی‌های المپیک حاضر بوده است.




هادی ساعی


۱۲ ویکتوریا کوال(کشور اوکراین رشته ورزشی تیراندازی با کمان)

در بازی‌های ۲۰۰۸ پکن حاضر بوده و تنها یک مدال برنز جهان در سال ۲۰۰۷ را در کارنامه دارد.

۱۳ اریک لارسن(کشور نروژ رشته ورزشی کانو و کایاک)

او در بازی‌های آتن دو مدال طلا و برنز گرفته و در بازی‌های پکن یک نقره به دست آورده است. لارسن هم چنین سه مدال طلای جهانی دارد.

۱۴ کوجی مورو فوشی(کشور ژاپن رشته ورزشی پرتاب چکش)

او در بازی‌های ۲۰۰۴ مدال طلا را به دست آورده و یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز جهان را هم در کارنامه خود دارد.

۱۵ جفرسون پرز(کشور اکوادور رشته ورزشی پیاده روی)

او یک مدال طلای المپیک در بازی‌های ۱۹۹۶ آتلانتا در کارنامه خود دارد و یک مدال نقره از بازی‌های پکن. در بازی‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ هم حاضر بوده است. وی همچنین چهار مدال طلا و یک مدال نقره جهانی هم دارد.

۱۶ زوران پریموراچ(کشور کرواسی رشته ورزشی تنیس روی میز)

او در بازی‌های ۱۹۸۸ سئول به مدال نقره رسید و تاکنون در شش دوره بازی‌های المپیک حاضر بوده است. وی همچنین سه مدال نقره و دو مدال برنز جهانی دارد.

۱۷ آنتونیو روسی(کشور ایتالیا رشته ورزشی کانو و کایاک)

او دو مدال طلای المپیک از بازی‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ به ارمغان آورده است. یک مدال نقره از بازی‌های آتن و یک برنز از آتلانتا، در بازی‌های پکن هم حاضر بوده است. او هم چنین سه مدال طلای جهان هم در کارنامه خود دارد.

۱۸ هادی ساعی(کشور ایران رشته ورزشی تکواندو)

دو مدال طلای المپیک در بازی‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ به دست آورده و یک مدال برنز هم در بازی‌های ۲۰۰۰ سیدنی نصیب خود کرده است. ساعی دو مدال طلای جهان، یک نقره و یک برنز دارد.

۱۹ جان میشل ساوی(کشور بلژیک رشته ورزشی تنیس روی میز)

او در شش دوره بازی‌های المپیک حاضر بوده و هیچ مدالی به دست نیاورده است. وی همچنین دو مدال نقره یک مدال برنز جهان دارد.

۲۰ باربورا اسپوتا کوفا(کشور جمهوری چک رشته ورزشی پرتاب نیزه)

او در بازی‌های پکن قهرمان المپیک شد و دو مدال طلا و نقره جهانی دارد.

۲۱ جیمز تامکینز(کشور استرالیا ‌ رشته روئینگ)

او سه مدال طلای المپیک در بازی‌های ۱۹۹۲،۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ به دست آورده است. وی همچنین یک مدال برنز در سیدنی به کارنامه خود افزوده و در شش دوره بازی‌های المپیک حاضر بوده است. او همچنین شش مدال طلای جهان را هم در کارنامه خود دارد.

* اهمیت کمیسیون ورزشکاران IOC

شاید نخستین سوالی که در این رابطه در اذهان متبادر شود این است که حضور در این کمیسیون چه اهمیتی می‌تواند برای ایران داشته باشد.

در پاسخ نخست باید گفت که IOC بزرگ‌ترین نهاد ورزشی دنیا است و نشست کمیسیون آن نیز سالی دو بار با حضور همه اعضا در محل IOC برگزار می‌شود. همچنین این کمیسیون باید کانال ارتباطی ورزشکاران حاضر دنیا با IOC باشد و نفوذ در این کمیسیون می‌تواند کمک شایانی به لابی‌های بین‌المللی ورزش کند.

حتی این کمیسیون می‌تواند مشاوره‌های اساسی را برای مسئولان اصلی IOC داشته باشد و در انتخاب شهرهای میزبان هم نقش اساسی خواهد داشت. اگر هادی ساعی بتواند برای مدت هشت سال عضو این کمیسیون در IOC باشد، می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق از او به عنوان یک عضو جدید برای حضور در میان اعضای اصلی کمیته‌ بین‌المللی المپیک سرمایه‌گذاری کرد.