ساپینتو نمی‌خواهد از استقلال برود

انتشار خبری مبنی بر آمادگی ساپینتو برای ترک ایران در شرایطی است که این مربی به هیچ وجه قصد جدایی از استقلال را ندارد.

ریکاردو ساپینتو ، سرمربی پرتغالی استقلال، گزینه‌ای بحث‌برانگیز برای پذیرش هدایت آبی‌ها در ابتدای این فصل از رقابت‌های لیگ بوده است.

وی که بازیکنی مشهور در دوران فوتبال است و هواداران فوتبال ایران نیز در دوران درخشان تیم ملی فوتبال پرتغال، در کنار فیگو، وی را به‌خاطر می‌آورند، در شرایطی گذرش به ایران افتاده که در سال‌های گذشته همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌های نیمکت‌های تیم‌های ایرانی مطرح بود. او به‌واسطه قهرمانی با تیم اندرلشت بلژیک در جام حذفی، از سوی ایجنت‌های مختلف به حضور در ایران ترغیب شده بود؛ اما حضور او در فوتبال ایران درنهایت تا ابتدای فصل جاری به تعویق افتاد.

زمانی که استقلال پس از از دست دادن فرهاد مجیدی به شدت زیر فشار جامعۀ هواداران بود و به دنبال گزینه‌ای مناسب برای نیمکتش می‌گشت و پس از آنکه مذاکرات با الکساندر نوری در دبی به دلایل مختلف به جایی نرسید، درنهایت ریکاردو ساپینتو پذیرفت که سرمربی این فصل تیم فوتبال استقلال باشد.

ساپینتو نمی‌خواهد از استقلال برود

ساپینتو که مورد اعتماد مصطفی آجورلو و دیگر مدیران اجرایی استقلال بود، از همان ابتدا کارش را سفت و سخت آغاز کرد و تا پیش از تغییرات مدیریتی نیز شرایط مطلوبی در استقلال داشت اما با اتفاقاتی که از سوی وزارتخانه ورزش رقم خورد و مصطفی آجورلو، جای خود را به علی فتح‌الله‌زاده داد، دوران دیگری از نمایش استقلال در رقابت‌های لیگ آغاز شد که این مسئله البته شاید ارتباط صددرصدی با مدیریت هم نداشته باشد و بخش اصلی آن متوجه وقفۀ طولانی لیگ و البته مسائل فنی مربوط به سرمربی استقلال باشد.

درنهایت هرچه که هست، استقلال در این روزها به‌هیچ‌وجه شرایط فنی مناسبی از خود به نمایش نگذاشته و پس از آن‌که آن‌ها هفتۀ پیش با خوش‌اقبالی از دست مس رفسنجان فرار کردند، در این هفته نیز مقابل تراکتور بازی کاملاً ناامیدکننده‌ای از خود به نمایش گذاشتند و حالا زنگ خطر حذف از رقابت‌های جام حذفی نیز برای آبی‌ها به صدا درآمده است.

این اتفاق در شرایطی است که برخی منابع نیز به رابطه نه چندان مطلوب بین بازیکنان و سرمربی اشاره می‌کنند و انگشت خود را به آن سمت می‌گیرند؛ موضوعی که بخشی از آن در جریان بازی هفتۀ گذشته استقلال مشهود بود و شاید سرمربی استقلالی‌ها نتوانسته مثل فرهاد مجیدی، در جمع بازیکنان محبوبیت خاصی داشته باشد و به قول معروف آنها برای وی سر بگذارند.

در شرایطی که پرسپولیس پرگل‌ترین برد این فصل را در خانه مقابل نساجی پشت سر گذاشته، موضوع شکست استقلال و باخت این تیم مقابل تراکتور، بیشتر آزاردهنده است و طبعاً حتی بحث تغییرات روی نیمکت نیز به‌عنوان یک راه‌حل، مورد نظر استقلالی‌ها خواهد بود. البته فاصلۀ بین شکست هفتۀ اول مقابل سپاهان و باخت این هفته مقابل یکی از حریفان سنتی، تراکتور، آنقدر زیاد است که شاید نشود بابت نتیجه ایراد چندانی به ساپینتو گرفت. با این حال این مسئله که استقلال یکی از بهترین اسکوادهای لیگ را در اختیار دارد و می‌توانست نتایج بهتری در این فصل بگیرد نیز نکته قابل توجهی است. همچنین موضوع رفتاری و تندخویی این سرمربی نیز باید در جایی جدا مورد بررسی قرار بگیرد؛ اگرچه این آشفتگی پیش از تغییرات مدیریتی کمتر به چشم می‌خورد

برای بررسی موضوع، باید نکته‌ای هم مورد توجه قرار بگیرد. اینکه بین ساپینتو و کادر مدیریتی جدید استقلال، اعتماد صددرصدی برقرار نیست. به‌هرحال سرمربی پرتغالی منصوب مدیریت قبلی است و شاید اخلاق و رفتارش با آن چیزی که علی فتح‌الله‌زاده در ذهن دارد، جور درنمی‌آید و از این بابت نباید به هیچ یک از طرفین خرده گرفته، مگر آنکه شرایط فنی طوری باشد که آنها بتوانند تا پایان راه هم‌دیگر را تحمل کنند که البته این مسئله هم در حال حاضر در استقلال صدق نمی‌کند.

به‌هرحال ضمن اینکه صحبت‌های ساپینتو در نشست مطبوعاتی و میکسدزون می‌تواند بخش زیادی از حقایق را روشن کند، مدیران استقلال باید تصمیم بگیرند که در بازی حساس هفتۀ آینده مقابل تراکتور نیز نیمکت را به ساپینتو بسپارند یا از همین حالا دست به تغییر بزنند. این هم مهم است که در صورت پیروزی ریکاردو در دیدار آینده مقابل تراکتور، می‌شود این توقع را داشت که او حداقل تا پایان سال شمسی، سرمربی استقلال باشد. اگرچه بازی هفتۀ شانزدهم مقابل سپاهان در اصفهان نیز در روز بیست‌ونهم دی برگزار خواهد شد و شاید مثل محمود فکری، سرنوشت ساپینتو هم در اصفهان رقم بخورد.

به هر صورت شک و تردید در تصمیم‌گیری دربارۀ آیندۀ نیمکت استقلال، چیز عجیبی نیست و فعلاً گمانه‌زنی‌ها، شایعات و مسائل جاری هستند که نبض اخبار را در دست دارند.