اخراج ساپینتو از استقلال؛ درست یا غلط؟

شروع با شکست؛ این داستان تکراری هر دو نیم‌فصل فوتبال ایران برای ریکاردو ساپینتو بود. سرمربی استقلال که در دیدار هفته اول لیگ در برابر سپاهان تن به باخت داده بود، از بازی برگشت در اصفهان هم دست خالی بیرون آمد تا مدافع عنوان قهرمانی یک گام بلند از تکرار این اتفاق دورتر شود. اگر شکست هفته اول به تازه‌وارد بودن این مربی و عدم‌اشراف او به شرایط فنی تیم جدیدش نسبت داده شد، در مورد شکست اخیر نمی‌توان چنین ارفاقی برای ساپینتو درنظر گرفت. حقیقت آن است که آنچه در اصفهان گذشت، شمار بیشتری از حامیان مربی پرتغالی را از او ناامید کرد.

دست خالی در برابر مدعیان

به‌طور قطع یکی از ضعیف‌ترین پارامترهای کارنامه چند ماهه حضور ساپینتو در استقلال، نتایج ضعیفی است که این مربی در مقابل رقبای مدعی به‌دست آورده. تنها میدان بزرگی که مرد پرتغالی دست پر از آن بیرون آمده، بازی با گل‌گهر بود که آن هم با یک پنالتی دقایق آخر به کام شد. در غیراین صورت او در دور رفت به سپاهان و تراکتور باخته و با پرسپولیس و فولاد مساوی کرده بود. در آغاز دور برگشت هم ساپینتو به همان روند ادامه داد و در برابر سپاهان متحمل شکستی دیگر شد. طبیعی است که با این روند نمی‌توان انتظار قهرمانی از استقلال داشت. تیمی که دنبال جام است، در مقابل حریفان نامدار باید نتایج بهتری به‌دست بیاورد.

شکستی که به حق بود

اگرچه سرمربی و برخی بازیکنان استقلال در نشست خبری بعد از مسابقه عقیده داشتند حق تیم‌شان شکست نبوده، اما ناظران منصف حکم به سزاواری سپاهان برای کسب هر ۳امتیاز می‌دهند. حقیقت آن است که طلایی‌پوشان از همان ابتدای بازی دست برتر را داشتند و اگرچه شکنندگی آنها در خط دفاع گاهی موجب ایجاد موقعیت برای استقلال می‌شد (بهترین نمونه از این دست، موقعیت یامگا بود که با خروج شگفت‌انگیز نیمی از تیم سپاهان از جریان بازی به‌وجود آمد)، اما به‌طور کلی میزبان موقعیت‌های بهتری به‌وجود آورد و استحقاق بیشتری هم برای برد داشت. سرمربی استقلال می‌تواند از اشتباهات فردی دروازه‌بان و مدافعش روی ۲گل سپاهان شاکی باشد، اما در این صورت باید به یاد بیاورد که تنها گل تیم او هم روی دفع ناقص میلاد زکی‌پور اتفاق افتاد.

اخراج ساپینتو از استقلال؛ درست یا غلط؟

دوسر باخت

آیا اخراج ریکاردو ساپینتو تصمیم درستی است؟ نمی‌دانیم. به‌طور کلی اما دفاع کردن از این مربی قدری دشوار شده است. تیم‌های قابل دفاع، اساسا یا باید خوب نتیجه بگیرند که در این صورت اسکوربرد از آنها پشتیبانی می‌کند، یا باید خوب فوتبال بازی کنند که در این صورت منتقدان و هواداران رنج حمایت از آنها را به جان می‌خرند. تیم ساپینتو اما هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را ندارد. استقلال فرهاد مجیدی اغلب فوتبال چشم‌نوازی بازی نمی‌کرد، اما طوری نتیجه می‌گرفت که جایی برای بحث نمی‌ماند. به هر حال او طلسم سال‌ها قهرمان نشدن آبی‌ها را شکست و بدون باخت، برای این تیم «جام طلایی» کسب کرد. در این صورت شما نهایتا می‌توانید فوتبال استقلال را نپسندید، اما بهانه‌ای برای انتقاد ندارید. تیم ساپینتو اما نه خوب بازی می‌کند و نه خوب نتیجه می‌گیرد. عقب‌افتادگی فاحش از کورس قهرمانی به جای خودش، اما در این فصل چند نمایش درخشان از این تیم در ذهن مخاطبان مانده است؟