جدول دور برگشت لیگ برتر؛ خارجی‌ها یقه قهرمانان ایرانی را گرفتند

نگاهی به جدول دور برگشت مسابقات لیگ برتر مشخص می‌کند تیم پرسپولیس در شرایط بدی به رده هفتم سقوط کرده و تیم‌های سپاهان و استقلال به ترتیب اول و دوم هستند.

افت شدید قهرمان نیم فصل اول!

پس از پایان نیم فصل اول لیگ برتر و صدرنشینی تیم پرسپولیس بسیاری پیش‌بینی کردند که تیم یحیی گل محمدی در دور برگشت هم با همان اقتدار جایگاهش را در بالای جدول حفظ می‌کند اما برگزاری مسابقات هفته شانزدهم تا بیستم شرایط جدول در نیم فصل دوم را به گونه دیگری تغییر داد تا حالا پرسپولیس با افت شدید در رده هفتم قرار گرفته باشد.

جدول دور برگشت لیگ برتر؛ خارجی‌ها یقه قهرمانان ایرانی را گرفتند

استقلال ۵ پله بالاتر از پرسپولیس ایستاد

برای نمونه استقلالی که هشت امتیاز با صدر جدول نیم فصل اول (پرسپولیس) فاصله داشت حالا ضمن از بین بردن این فاصله و هم امتیاز شدن با پرسپولیس ۳۹ امتیازی تفاضل گلش را هم از ۷ گل به یک گل تقلیل داده باشد. علاوه بر این استقلال در جدول دور برگشت در رده دوم است ولی پرسپولیس در رده هفتم تا فاصله شان ۵ پله ای شود.

سپاهان صدرنشین قاطع

نگاهی به جدول رده بندی نیم فصل دوم مشخص می‌کند سپاهان اصفهان تحت هدایت ژوزه مورایس در حال حاضر با ۱۵ امتیاز در ۵ هفته دور برگشت در صدر این جدول قرار گرفته است. در جدول کلی هم تیم سپاهان با کسب شش برد متوالی توانست خودش را با ۴۲ امتیاز به صدر جدول کلی لیگ برساند و پرسپولیس را پشت سر بگذارد.

۴ برد استقلال و دومی در جدول

استقلال با هدایت ریکاردو ساپینتو با ۱۲ امتیاز حاصل از ۴ برد متوالی و تنها یک شکست (مقابل سپاهان) به رده دوم آمده در حالی که در جدول کلی هنوز در رده سوم است و پشت سر پرسپولیسی قرار گرفته که این جایگاه را مدیون نتایج خوب نیم فصل اولش است. با این همه

خمز تراکتور را متحول کرد

تراکتور که در جدول کلی لیگ در رده پنجم قرار گرفته توانسته با ۱۱ امتیاز(۳ برد و ۲ تساوی) در ۵ هفته ضمن ارتقای جایگاهش در جدول کلی در رده سوم جدول دور برگشت قرار بگیرد. پاکو خمز سرمربی اسپانیایی این تیم هم جزو مربیانی بوده که توانسته در دور برگشت توانایی‌های فنی اش را به رخ مربیان ایرانی بکشد.

جدول لیگ

پرسپولیس به لطف تفاضل گل هفتم است

آلومینیوم اراک و هوادار به ترتیب با ۹ و ۸ امتیاز در ردیف چهارم و پنجم قرار دارند. اما نگاهی به تیم‌های رده ششم تا هشتم جدول دور برگشت مشخص میکند مس کرمان، پرسپولیس و ملوان هر سه تیمی هستند که با دو پیروزی و یک تساوی ۷ امتیازی هستند اما مس کرمان به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس در رده ششم قرار گرفته و قهرمان نیم فصل اول در رده هفتم ایستاده است. ملوان ۷ امتیازی هم با تفاضل گل ۳- در رده هشتم قرار دارد!

پرافتخارترین سرمربی لیگ دو رقمی شد

مس رفسنجان و گل گهر هم با ۶ امتیاز حاصل دو برد در پنج هفته در رده‌های نهم و دهم هستند. نتایج ضعیف گل گهر و تفاضل گل ۲- این تیم را در رده دهم جدول نیم فصل دوم جای داده است. باخت پر گل به سپاهان کار شاگردان امیر قلعه نویی را سخت کرد. این در حالی است که تیم پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر در نیم فصل اول همواره جزو ۴، ۵ تیم بالای جدول بود.

ذوب آهن و صنعت نفت در قعر جدول

تیم‌های یازدهم تا سیزدهم به ترتیب پیکان، فولاد و نفت مسجد سلیمان با ۵،۴ و۳ امتیاز هستند. تیم‌های نساجی مازندران و ذوب آهن اصفهان نیز تنها دو امتیاز در ۵ هفته اخیر کسب کردند ولی نساجی با تفاضل ۳- در ردیف چهاردهم و ذوب آهن اصفهان با تفاضل ۴- در رده پانزدهم قرار گرفته است. تیم صنعت نفت آبادان هم در این جدول با تنها یک امتیاز حاصل تساوی با تیم نفت مسجد سلیمان در رده شانزدهم جدول دور برگشت قرار گرفته است.

ساپینتو

خارجی‌ها یقه قهرمانان ایرانی را گرفتند

اما نکته جالب توجه در جدول رده بندی دور برگشت سرمربیان ۳ تیم بالای جدولی هستند که هر ۳ خارجی اند. تیم‌های سپاهان، استقلال و تراکتور به ترتیب تحت هدایت ژوزه مورایس، ریکاردو ساپینتو و پاکو خمز در دور برگشت نسبت به مربیان ایرانی نتایج بهتری گرفته‌اند. عجیب این که نفراتی مانند یحیی گل محمدی و امیر قلعه نویی با سوابق قهرمانی‌های متعدد در لیگ برتر در نیمه مربیان جدول(دور برگشت) به شدت تحت تأثیر نتایج تیم‌های خارجی‌ها قرار گرفته اند. یکی در رده هفتم(پرسپولیس) و دیگری دهم(گل گهر سیرجان).