سرمربی سابق تیم ملی: خدا از کارلوس کی‌روش نگذرد

صحبت کردن با محمد مایلی کهن همواره جذاب است چون این مربی با صراحت حرفش را میزند و هرگز نشده که زیر حرفش بزند. با توجه به اتفاقاتی که در فوتبال ایران به وقوع پیوسته با سرمربی اسبق تیم ملی تماس گرفتیم و بحث بسیار مفصلی با او داشتیم که از دل آن یک مصاحبه فوق العاده خواندنی بیرون آمد این شما و این هم صحبت‌های اختصاصی محمد مایلی‌کهن با خبرورزشی:

*کادر فنی، بازیکنان، مدیران و حامیان باشگاه ملوان تا اینجای کار انصافاً زحمات فراوانی کشیده‌اند و در کنار همه اینها از حمایت بی دریغ تماشاگران این تیم هم نباید غافل شد اما فراموش نکنیم ملوانی‌ها تحت هیچ شرایطی نباید فکر کنند ماندن در لیگ برتر از همین حالا تضمین شده و هنوز کار دشواری پیش روی خود دارند. در رابطه با مسابقه امروز مقابل با استقلال هم به نظرم باید حقیقت را قبول کنیم که کار ملوان خیلی سخت است. فوتبال غیر قابل پیش بینی است اما استقلال شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

سرمربی سابق تیم ملی: خدا از کارلوس کی‌روش نگذرد

*ما گاهی اوقات قضیه را بیش از حد شلوغ می‌کنیم طبیعی است که دلم می‌خواهد ایران در جام ملت‌ها موفق شود اما یادمان نرود این مسابقات دی ماه سال آینده برگزار می‌شود و هنوز خیلی از کشورهای آسیایی سرمربیان خود را مشخص نکرده‌اند. وقتی در کوران مسابقات باشگاهی هستیم و تیم ملی نمی‌تواند بازی برگزار کند، انتخاب سرمربی عملاً باعث وقوع اتفاق خاصی نمی‌شود. واقعیت این است که تا وقتی مسابقه در کار نباشد، شما نمی‌توانید میان بازیکنان انگیزه ایجاد کنید.

*الان جامعه ما انضباط اجتماعی را از دست داده و این مسئله به تیم ملی هم سرایت کرده است. وقتی نظم و ترتیب وجود داشت، گروهی از بازیکنان ساز خودشان را میزدند حالا چه رسد به الان!

*آقای کی‌روش در این مرحله آخر که سرمربی تیم ملی ایران شد در مجموع ۲۰ روز هم داخل کشورمان نبود. کلی آدم هم به عنوان دستیار آورده بود و دستمزد کی‌روش درهمین بیست روز بیشتراز دستمزدی بود که خبرنگاران ایرانی طی ۳۰ سال کار دریافت می‌کنند.

*شاید به نوعی من با کارلوس کی‌روش مساوی کرده‌ام، من با تیم ملی ایران ۶ گل به کره جنوبی زدم و ایشان روی نیمکت تیم ملی ۶ گل از انگلیس دریافت کرد! البته واقعاً از ناکامی‌تیم ملی ناراحتم و امیدوارم دیگر هیچ وقت چنین اتفاق تلخی برای ما رخ ندهد در رابطه با سرمربی تیم ملی باید بگویم مهمترین فاکتور این است که در انتخاب بازیکنان دقت کند و انسجام تیمی‌مناسبی هم به وجود آورد.

*ما گاهی اوقات دوست داریم همه بازی‌ها را ببریم اصلاً برخی افراد طوری رفتار می‌کنند که انگار فوتبال را ما ایرانی‌ها اختراع کرده ایم فراموش نکنیم مسابقه با مسابقه فرق می‌کند.

هر مسابقه شرایط خاص خودش را دارد، چون عربستان در جام جهانی آرژانتین را برد حتماً در جام ملت‌های آسیا هم بهتراز ما نتیجه می‌گیرد ؟ ما در جام ملتهای ۱۹۹۶ توانستیم عربستان را با سه گل شکست بدهیم و باور کنید دلم می‌خواهد دوباره با یک سرمربی ایرانی سه بر صفر عربستان را ببریم.

*هنگام رقابت‌های جام جهانی قطر یک عده اصلاً می‌ترسیدند اسم محمد مایلی کهن را بر زبان آورند. می‌گفتند تیم ۹۶ و ۹۸ خیلی خوب بود اما نمی‌گفتند سرمربی این تیم چه کسی بود.

*خنده دار است که می‌گفتند یک بازیکن در صعود ایران به جام جهانی ۹۸ نقش داشته است. اصلا مگر چنین چیزی ممکن است؟ موفقیت یک تیم فوتبال مرهون تلاش بالغ بر ۴۰ نفر است. از بازیکن و مربی تا مدیران و حتی دوستان عزیزی که به عنوان تدارکات زحمت می‌کشند. متاسفانه یکی از بازیکنان تیم ۹۸ خیلی نمک نشناس است، من کاری کردم که مشکل خدمت سربازی او حل شد اما حرفهایی می‌زند که... اتفاقاً چند وقت پیش دیدم شخصی در یک مصاحبه با آقای خیابانی می‌گفت من به آقای ذوالفقارنسب گفتم این بازیکن حتماً باید باشد! متاسفانه همین تنگ نظری‌هاست که به ما ضربه می‌زند.

*شما به تیم امید مادر پیکارهای انتخابی المپیک ۲۰۱۶ نگاه کنید چقدر بازیکن خوب داشتیم. از محمدرضا اخباری گرفته تا روزبه چشمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، ارسلان مطهری، سردار آزمون علیرضا جهانبخش و... خدا از کارلوس کی‌روش نگذرد که نگذاشت سردار آزمون و علیرضا جهانبخش برای تیم امید بازی کنند. در مورد سردار گفت باید انحراف بینی اش را عمل کند در صورتی که این مسئله از قضیه جدی نبود و می‌توانست بعداً این کار را انجام بدهد در مورد جهانبخش هم مدعی شد مصدوم است! این آقا که دشمن خونی تیم امید در زمان ما بود ناگهان هنگام برگزاری پیکارهای انتخابی المپیک بلند شد و به قطر آمد. من در رابطه با آن تیم به دو بازیکن هم مشکوکم به اینکه کم کاری کردند تا تیم ما موفق نشود همه این داستان‌ها هم به این خاطر بود که تیم امید را از دست وینگادا گرفته بودند.

*تیم امید همیشه به فوتبال ما خدمت کرده است. در دوره ای که من خودم سرمربی این تیم بودم بازیکنان بسیار ارزشمندی داشتیم؛ از سید مهدی رحمتی و وحید طالب لو گرفته تا ایمان مبعلی، جواد کاظمیان ، محرم نویدکیا و...

*در رابطه با انتقادات آقای مرفاوی از شرایط موجود تحت عنوان سرمربی تیم ملی جوانان باید بگویم آقا صمد که خودش هم در عرصه بازیگری و هم در عرصه مربیگری توانمند است ای کاش آن دوره ای که من سرمربی تیم ملی بزرگسالان بودم را از نزدیک میدید تا به معنای واقعی کلمه متوجه می‌شد فقر امکانات یعنی چه! حساب کن تازه وقتی شرایط ما خوب شد در خوابگاه نصرت بازیکنان در اتاق‌های ۸نفره بودند و تمریناتمان در زمین گلف مجموعه انقلاب برگزار می‌شد! شاید باورتان نشود اما تیم ملی فوتبال این مملکت برای تمرین کردن در زمین شماره یک آزادی مجوز نداشت!

*یکبار با دوندگی فراوان توانستم مجوز تمرین در زمین شماره یک آزادی را بگیرم اما قبل از تمرین گفتند نمی‌شود تمرین کنید! گفتم چرا ؟ گفتند قرار است یکسری از بانوان بیایند روی سکوها مستقر شوند و برای برنامه سرود تمرین کنند. من گفتم: آقا از قبل هماهنگ کرده‌ایم مگر می‌شود تمرین نکنیم؟ گفتند چون بازیکنان با شورت ورزشی هستند و بانوان همینجا حضور دارند، نمی‌شود. به آنها گفتم شما اجازه بدهید ما تمرین کنیم من پای تک تک بازیکنان تیم ملی شلوار می‌کنم! باور کنید همین کار را هم انجام دادم و بازیکنان برای اینکه بتوانند در زمین شماره یک آزادی تمرین کنند شلوار ورزشی پوشیدند.

*همه می‌دانند که من به محرم نویدکیا چقدر علاقه دارم و او را یک مربی موفق چه از نظر فنی و چه از نظر اخلاقی می‌دانم ولی انصافاً الان این آقای ژوزه مورایس که به عنوان جانشین محرم آمده ،جدا از نتایج خوبی که می‌گیرد فوق‌العاده جنتلمن و باکلاس است‌.

*شما نوع حرکات ریکاردو ساپینتو را ببینید و آن را با وقار و منش ژوزه مورایس روی نیمکت سپاهان مقایسه کنید. واقعاً باید بگویم این کجا و آن کجا. به نظرم ساپینتو خیلی جاها فیلم بازی می‌کند.

*یحیی گل محمدی را خیلی دوست دارم ولی به نظرم الان در پرسپولیس چوب کارهای خودش را می‌خورد. ایشان ابتدای فصل همه دستیاران خود را کنار گذاشت و مربیان خارجی در بسته آورد افرادی که قبلاً با آنها کار نکرده بود و شناخت کافی نسبت به این نفرات نداشت طبیعی است که چنین مسائلی روی روند نتیجه‌گیری تیم تاثیر می‌گذارد.

*من حرفم فوتبالی است و با شخصیت آقای شیخ دیاباته کاری ندارم. به نظرم پرسپولیس با شیخ دیاباته در زمین ۱۰ نفره است .شما اصلاً شکل دویدن او را ببینید. در کمال احترام فکر می‌کنم این بازیکن به نوعی بازیکن تیم پیشکسوتان است!

*چند وقت پیش در خبرورزشی مشکل سالن زنده یاد ربیعی را در مجموعه ورزشی تختی انزلی مطرح کردم. خوشبختانه آقای وزیر پیگیر مسئله شدند و استاندار ورزش دوست گیلان هم ‌قول مساعد داده‌اند و از قرار معلوم پنج میلیارد تومان برای حل مشکل این سالن اعتباردر نظر گرفته شده که توسط استانداری تامین می‌شود و قرار است کار از خردادماه آغاز شود. مسئله اینجاست که جدا از درب سالن مذکور که به خاطر اختلاف بسته شده قسمت‌هایی از آن خیلی خطرناک هستند و میتوانند باعث مصدومیت مردم شوند.