حمایت تمام قد امیرقلعه نویی از کارگران

آخرین مصاحبه رسانه  ما در سال 1401 با امیر قلعه نویی بود. این نخستین مصاحبه امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران هم محسوب می شود.

پیش از این بخش های کوتاهی از این مصاحبه تقدیم تان شد ولی حالا می توانید گفتگوی کامل حسین باقرشاهی با امیر قلعه نویی را تماشا کنید.

امیر قلعه نویی در این گفتگو درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است. از حضورش در تیم ملی ایران، تفاوت های تیم ملی فعلی و تیم ملی سال 2007، برنامه هایش و البته وعده ارائه فوتبال تهاجمی در تیم ملی.

در پایان برنامه هم حسین باقرشاهی از امیر قلعه نویی درخواست کرد با پیام نوروزی این برنامه را به پایان برساند که سرمربی تیم ملی ایران با اشاره به مشکلات اقتصادی زیاد، برای مردم در سال جدید آرزوی شادی و آرامش کرد.

پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان این گفتگوی جذاب را از دست ندهید...

به نام خالق هستی سلام عرض می‌کنم خدمت شما مخاطبین عزیز رسانه طرفداری، من حسین باقرشاهی هستم در آخرین شب از سال هزار و چهارصد و یک و در آخرین برنامه‌ی رسانه‌ی طرفداری در سال هزار و چهارصد و یک به دیدار سرمربی جدید تیم ملی امیرخان قلعه نویی اومدیم. امیرخان سلام، سال نو هم پیشاپیش مبارک

بسم الله الرحمن الرحیم، سلام و عرض ادب دارم خدمت شما و همکاران محترم تان، ملت بزرگ و عزیز ایران، ملت شریف ایران. اجازه بفرمایید نوروز باستانی هزار و چهارصد و دو را خدمت همه‌ هموطنانم چه داخل کشور چه خارج کشور تبریک عرض کنم. انشاالله که زندگی شان سبز باشه، نوروزشان هم انشاالله به خوبی باشد. 

امیرخان قبل از هر چیزی من می‌خواهم از طرف رسانه‌ طرفداری به شما تبریک بگویم که سرمربی تیم ملی شدید و خیلی از کارشناسان می گویند لیست اولیه تیم ملی که دادید، احترام به لیگ برتر بود و انگار دوباره درهای تیم ملی را به روی لیگ برتری‌ها باز کردید. روز اول اردو چگونه گذشت؟

من قبل اینکه به سوال شما آقای باقرشاهی جواب بدهم، تشکر می کنم از همه عزیزانی که در این چند روزه محبت کردند. حالا معمولا انتخابات یک سری موافقانی دارد، یک سری مخالف. من به همه‌ این عزیزان احترام می‌گذارم، اعتقادم اینه باید همه به هم کمک کنیم. به هر حال تیم ملی ما پتانسیل بسیار خوبی دارد، جوان های خیلی خوبی داریم، چه بازیکنان لیگ برتری و چه لژیونرها که می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی خوب یا برنامه ریزی رو به جلو یا فوتبال هجومی یک فوتبالی را پیاده کنیم که مردم لذت ببرند. حتما ما لیگ را باید از این به بعد بیشتر ببینیم چون این لیستی که به هر حال ما الان دادیم، چهار، پنج روز بیشتر وقت نداشتیم و در همین چهار، پنج روز ما خودمان دو بازی هم داشتیم. باز هم اعتقادم این است بازیکنان دیگری هستند که شایسته حضور در این اردو بودند ولی فعلا با افکار تاکتیکی مان این آدم ها را انتخاب کردیم و من خدمت شما عرض کردم ما حتما از این به بعد بیشتر لیگ را خواهیم دید.

خیلی هم عالی، اتفاقا خبر خوبی هم می‌تواند برای لیگ برتری ها باشد. امیرخان شما هفده سال پیش هم سرمربی تیم ملی بودید، بدون تعارف آن تیم ملی پرستاره‌تر بود یا تیم ملی فعلی؟ 

حمایت قله_عه نویی

ببینید من خدمت شما عرض کنم در هر مقطعی بالاخره شرایط خودش بود. آن تیم ملی، تیم ملی بسیار خوبی بود منتها بعضی از بازیکنا دیگر دوره‌ آخرشان بود ولی مشکل اساسی این بود که حالا من نمی‌خواهم به گذشته ورود کنم، شرایط خود تیم ملی شرایط خوبی نبود، چه در بحث مدیریت، چه اختلاف‌های سیاسی که بالاخره در کمیته انتقالی بود. از این سمت مسئولان فدراسیون. یک مقدار شرایط، شرایط خوبی نبود. تیم ملی ما همیشه در همه‌ ادوار تاریخ ستاره داشته است. شما ببینید سال هفتاد و هشت یک تیم سهمیه داشت و به جام جهانی می رفت و این مهم را آقای حشمت‌خان مهاجرانی با آن ستاره‌های خودشان انجام دادند. پس همیشه ما ایرانی ها بازیکنای بسیار بزرگی داشتیم، داریم و خواهیم داشت. این تیم ملی هم بسیار تیم ملی خوبی است منتها یک سری مشکلات داشته که به من ربطی ندارد. ما باید مشکلات گذشته را به هر حال آسیب‌ شناسی کنیم و به آینده فکر کنیم.

هفده سال پیش شما تیم ملی را برای جام ملتهای 2007 آماده می‌کردید و الان هم تیم ملی را برای جام ملتهای 2023 آماده می کنید. مهم ترین تفاوت شان چیست؟

من خدمت شما عرض کردم، آن تیم ملی شرایط اصلا خوبی نداشت، نه از نظر بازیکن بلکه از لحاظ شرایط مدیریتی و اختلافات سیاسی ولی بچه‌ها واقعا با جان و دل بازی کردند، شما ببینید ما درست صد و بیست دقیقه با کره بازی کردیم، یک موقعیت روی دروازه ما نیاوردند. اگه صحنه‌های این بازی را نشون بدهید، حتی یک موقعیت بیست، سی درصد روی دروازه ما نداشتند. به هرحال پنالتی بود، شانس بود و برای اولین بار آقای مهدوی کیا پنالتی خراب کرد ولی بچه‌ها با همه‌ آن شرایطی که حاکم بود زحمت شان را کشیدند.

بحث عمومی، پتانسیل و قابلیت یک موضوعی است، بحثی هم که بالاخره آن اتفاقاتی که در فوتبال رخ می دهد خیلی می‌تواند تعیین کننده باشد. در فوتبال بالاخره قشنگی اش به این است که شما مثلا می‌توانید فوتبال آلمان و برزیل در جام جهانی را ببینید، برزیل به یک باره هفت گل می خورد، شاید هفت توپ نیامد ولی برزیل هفت گل خورد. اینا همه جذابیت فوتبال است ولی من خدمت شما عرض کردم با این برنامه ریزی و پتانسیلی که داریم بتوانیم یک مقدار به لیگ بهای بیشتری بدهیم چون بازیکنای خوبی داریم، جوان‌های خوبی داریم و یک تلفیق خوبی درست کنیم، آنجا من امیدوارم. نتیجه همانطور که گفتم اتفاقات هم درونش دخیل است. مثلا شما به یک باره ده نفره می شوید یا خلاف روند بازی گل می‌خورید و پنالتی می شود. در فوتبال اتفاقات تعیین می کنند ولی آن پتانسیل و آن بازیکنای خوبی که باید یک تیم برای رسیدن به هدفی داشته باشند در تیم ملی ایران ما می بینیم. 

امیدواریم حالا موفقیت آمیز هم باشد. در مقطع فعلی خیلی ها شما را نماینده‌ مربی داخلی و تیم ملی می‌دانند. به نظرتان بعد از حدود یک مقطع ده ساله که تیم ملی دست مربیان خارجی بود، این بخت و اقبال دوباره به سرمربیان ایرانی برمی گردد که روی نیمکت تیم ملی حضور پیدا کنند؟ 

من خدمت شما عرض کنم سال هشتاد و دو که ما مسئولیت استقلال را گرفتیم، خب آن موقع ما شدیم نماد مربی جوان و الحمدالله خدا کمک کرد نتایج خوبی گرفتیم. به هر حال یک سری مربیای جوان دیگر آمدند به این چرخه اضافه شدند. اولا جا دارد از زحمات کارلوس کیروش و دراگان اسکوچیچ تشکر کنیم، اسکوچیچ در بدترین شرایط زمانی، بهترین نتایج را گرفت. کارلوس کیروش هم که سالیان سال حضور داشت ولی خدمت شما عرض کنم آقای باقرشاهی ما باید برنامه را ببینیم. نتیجه همانطور که گفتم یک توپ می‌خورد به تیر و گل می شود و یک توپ به تیر می خورد و گل نمی شود، خیلی داستان ها عوض می شود. اگر برنامه شما خوب باشد و برنامه رو به جلو داشته باشی، به هر حال به نظر من ما می‌توانیم کمک کنیم، البته همه می توانیم این کار را انجام دهیم. فعلا دوستان محبت کردند این مسئولیت را در اختیار من گذاشتند و از همه‌ی همکارانم، مدیرعامل های محترم باشگاه ها، دوستانم و کلا همه تشکر می کنم. به هر حال آن ها تبریک گفتند و برای اولین بار بود که من فکر می‌کنم یک همچین اتفاق خوبی افتاد. باید تلاش کنیم، مشاوره بگیریم، از همه‌ی پتانسیل‌ها و توانایی‌ها استفاده کنیم. من به‌ آینده خوشبین هستم. 

امیر خان یکی از اتفاقات تلخ سال پیش دریافت 6 گل از انگلیس بود. بدون تعارف حس تان برای اینکه ما شیش گل خوردیم چی بود؟ 

خب حس خوبی نیست و بالاخره همه روی تیم ملی مملکت شان تعصب دارند. آن بازی هم بالاخره یکی از اتفاقات فوتبال بود، همونجور که برزیل هفت گل از آلمان خورد، یک بار خود آلمان هفت گل خورد یا ببینید مثلا لیورپول هفت گل به منچستریونایتد می زند، بالاخره اتفاقات فوتبال هستش ولی خب شب خوبی نبود.

یاد رحمان رضایی عزیز افتادم که در برنامه جهانی شو گفت آنقدر عصبانی هستم می خواهم میز جلویم را بشکنم. یک توضیحی درباره مصاحبه امشب بدهم. من سوالی درباره برنامه های تیم ملی از امیر خان نپرسیدم چون قرار است خود ایشان در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره برنامه ها صحبت کنند. گفتوی بسیار لذت بخشی بود، اگر صحبت پایانی هستید بفرمایید. 

از شما ممنونم، آرزو می‌کنم ملت شریف ایران، کشور عزیزمان ایران همیشه در آرامش باشند. مردم ایران، مردم شریفی هستند، لیاقت شان بهترین‌هاست. انشالله برویم به سمت و سویی که دیگر مشکلات و دغدغه‌ای برای مردم ایران نباشد. در رابطه با برنامه تیم ملی حتما در یک فرصت مناسب‌تری صحبت خواهم کرد. از همه‌ی دوستان تقاضای کمک می کنم، مطبوعات و بقیه‌ی دوستانم، همکارانم، باشگاه‌های عزیز که واقعا پای کار بودند، از آن ها ممنونم. اکثر مربیان زنگ زدند، به هر حال خیلی محبت کردند. آقای حشمت‌خان مهاجرانی و همه و همه محبت کردند. بالاخره این تیم ملی، این مملکت مال مردم است. هرچی شرایط خوب باشد، ایده‌آل باشد، در همه‌ بخش‌ها، بالاخره مردم به کمترین حق شان می رسند. حالا مشکلات دیگری هم هست که نمی خواهم ورود کنم. یک بحثش خود فوتبال است که می‌توانیم از طریق فوتبال شادی را به خانه‌های مردم ببریم، لذت ببریم و هدف ما در این مسئولیت این است یک نوع فوتبالی بازی کنیم که مردم لذت ببرند. هر جایی هم بودیم همینکار را انجام دادیم مثلا آخرین مسئولیتی که من داشتم در گل گهر بود که واقعا خوب شد یادآوری کردید و جا دارد از مهندس عتیقی، مرد بامعرفت، هیات مدیره و مدیرعامل گل گهر، اسفندیارپور تشکر کنم. ما در همین گل گهر هم با سی و پنج گل زده تیم دوم لیگ هستم. هرجا هم بودیم همین بوده است، فوتبال هجومی و آقای گل ها برای ما بوده است. حالا گلهای زیادی هم خوردیم ولی مردم این نوع فوتبال را دوست دارند. مثلا مردم خیلی دوست دارند بازی سه دو بشود تا یک هیچ، مثلا دو یک بشود یا دو دو بشود تا صفر صفر. مثلا ما با استقلال بازی داشتیم تا دقیقه نود و یک، یک هیچ جلو بودیم فکر می‌کنم ده تا تعویض آقای باقرشاهی انجام شد ولی وقت اضافه را داور پنج دقیقه گرفت. این نشان می دهد گل گهر در همان لحظه هم فوتبالی را دنبال می‌کرد که مردم دوست داشتند. همان لحظه بازیکن ما می توانست خودش را روی زمین بیندازد تا جریان بازی را بگیریم و فوتبال را ببریم و به سمتی که دیگر مردم لذت نبرند. آن بازی را هم واگذار کردیم ولی لذت فوتبال، قشنگی فوتبال را نگرفتیم. یقینا ما همچین برنامه‌ای داریم. انشاالله خدا هم کمک کند این اتفاق مهم رخ دهد.