فساد در فوتبال ! | دلال بزرگ آقای کارلوس کیروش بود!

علی لطیفی درباره حضور دلال‌ها در فوتبال ایران اظهار کرد: ما چند مدل دلال داریم. یک مدل دلال داریم که در ظاهر ایجنت است که این کار به خودی خود، کار بدی نیست؛ یعنی در تمام دنیا مرسوم است. یک بازیکن را از تیمی به تیم دیگر منتقل می‌کنند و بر اساس ارتباطشان پول دریافت می‌کنند که این بد نیست و خیلی خوب است اما این نوع دلالی وقتی مشکل ایجاد می‌کند که این افراد چند فرد خاص را با نتیجه و بدون نتیجه، با بازی خوب یا بدون بازی خوب، به دلیل اینکه با مدیران اغلب فاسد ارتباط دارند، جابجا می‌کنند یا برخی مدیران که آگاهی ندارند، امور را به مشاورانی می‌سپارند که فاسد هستند و پشت پرده با چند دلال ارتباط دارند.

او ادامه داد: یک بازیکن خارجی بود که حدود ۵۵۰ هزار دلار قرارداد داشت و زمانی که افشا شد، همه فهمیدند که این بازیکن در مجموع فقط ۵۰ هزار دلار دریافتی داشته است! این یعنی مابقی بین ایجنت، مدیران و بقیه تقسیم شده است.

وی درباره اینکه قبلا گفته بود در جام جهانی ۹۸ برخی از بازیکنان با دلالی وارد تیم ملی شده بودند، بیان کرد: بله! آن زمان مانند الان که ایجنت‌ها وجود نداشتند؛ اگر جام جهانی را به یاد بیاورید و اسامی را نگاه کنید به قول معروف کلاه آدم می‌افتد. ما تعدادی بازیکن جوان بودیم که برای مثال من در استقلال بودم و قبل از آن کمکی پرسپولیس بودم و اروپا هم رفتم. فقط بحث حضور در جام جهانی نبود، اگر منِ علی لطیفی دلال یا آشنا داشتم باید درجا می‌زدم و کسی من را انتخاب نمی‌کرد.

«آن زمان بازیکنی وجود داشت که با دلالی در تیم ملی بازی کند؟» لطیفی پاسخ داد: می‌گفتند یکی دو بازیکن با واسطه به تیم ملی رسیده‌اند اما مثل الان نبود. دلال بزرگ، آقای کارلوس کیروش بود. ایشان ۱۳-۱۴ بازیکن اسمی داشت که لیست اصلی را تشکیل می‌دادند و هیچ شکی در کیفیت آن‌ها نبود ولی نیمکت ذخیره را ببینید، مثلا ۳۰ بازیکن دعوت می‌شدند. چیزی که شنیدم را عرض می‌کنم. او با دلال‌های بازیکنان هماهنگ می‌شد و مثلا من که کسی مرا به عنوان بازیکن نمی‌شناسد به واسطه دلالم چند بار به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوم تا قیمتم از ۵۰۰ میلیون تومان به ۵ میلیارد تومان برسد. در این میان آقای کیروش در اولین دوره‌اش یکی دو بازیکن ترکیب اصلی را با دلالی انتخاب کرده بود. اسم آقای کیروش نه در ایران بلکه در دنیا به عنوان دلال مطرح است.

وی درباره عجیب‌ترین پیشنهادی که دریافت کرده است گفت: در اکسین البرز بودم که مدیرکل ورزش و جوانان استان در آن زمان آمد. ما پاک‌ترین تیم فوتبال ایران بودیم چون همه چیز آن‌جا رصد می‌شد اما من نمی‌دانستم. یک آقایی آمد و گفت که من در لیگ سه بازی کردم و یک پورشه به شما می‌دهم تا من را انتخاب کنی! گفت چون به دنبال گرین کارت هستم، به چنین رزومه‌ای نیاز دارم. آقای حسین یدی، سرپرست آن زمان تیم ما شاهد است که چنین اتفاقی افتاده بود. آن موقع مثل الان مستاجر بودم و می‌توانستم به راحتی با آن پورشه دو خانه بخرم. دیگری صعود نساجی به لیگ برتر بود. گفتند علی لطیفی عامل اصلی عدم صعود ما شد چون ما آن تیم میلیاردی را شکست دادیم و نگذاشتیم که برنده شوند. اگر برنده می‌شدند به لیگ برتر صعود می‌کردند. برای آن بازی هم پیشنهادات عجیب و غریبی به ما و بازیکنانم می‌شد. متاسفانه یک مشکلی داریم. به دوستانم گفتم وقتی می‌توانیم کشوری در آرامش داشته باشیم و همه چیز را مدیریت کنیم یعنی نمی‌شود چند تا دلال و آدم فاسد به عنوان مربی، مدیرعامل، خبرنگار و بازیکن را اصلاح کنیم؟

فساد در فوتبال ! | دلال بزرگ آقای کارلوس کیروش بود!

لطیفی درباره اینکه آیا این افراد با رسانه‌ها هم ارتباط دارند؟ تصریح کرد: صد درصد. تعدادی از آن‌ها به سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال نفوذ عجیبی دارند. این یک واقعیت است. تعدادی از آن‌ها یک زمان اگر اشتباه نکنم به دفتر آقای علیپور می‌رفتند. من این را می‌دانم. ایشان نمی‌دانستند که آنها دلال هستند یا نه. مثلا من می‌توانستم به عنوان یک مربی سالم آنجا باشم یا یک مربی ناسالم. ایشان نمی‌توانستند تشخیص بدهند که آن افراد دقیقا چه‌کاره هستند. آن‌ها صحبت می‌کردند که وضعیت اینطور است و حتی آقای علیپور می‌دانند که به ایشان هم اتهام زدند. خدای نکرده نمی‌گویم که کار اشتباهی انجام دادند اما مدعی شدند که بازیکن جابجا می‌کند و با مربیان در ارتباط است. یکسری از افراد دلال از مطبوعات گرفته تا فدراسیون نفوذ دارند.

وی ادامه داد: آیا کاری دارد مانند ایتالیا و ترکیه یک بار برای همیشه بساط دلال‌ها را جمع کنند؟ منظورم از دلال ایجنت‌ها نیستند، افرادی هستند که به صورت ناسالم کار می‌کنند. منبع درآمد من طی سال‌های گذشته مشخص است و وقتی پول من به صورت غیرواقعی افزایش داشته باشد مشخص می‌شود که کار غیرقانونی انجام داده‌ام.

این مربی فوتبال درباره اینکه در مدت زمان حضورش در راه آهن شایعات تبانی درباره تیمش زیاد بود نیز گفت: کاملا درست است! من هم این اظهارات را شنیده‌ام. آن موقع آقای حمید استیلی سرمربی بودند و من دستیار بودم. من پس از ایشان در نیم فصل سرمربی موقت شدم. خداراشکر که رامین رضاییان در برنامه ۹۰ در خصوص همه چیز صحبت کرد. مدیر تیم به من گفت دو بازیکن در تمرین شرکت کنند. من اجازه دادم و دو زمین داشتیم. در زمین دوم تمرین کردند. بعد از اینکه نزدیک به ۱۰ بازیکن را از دست دادیم، من چهار پنج بازیکن را تایید کرده بودم که به تیم ملحق شوند. چون به ما گفتند پول نداریم روی بازیکنان جوان سرمایه گذاری کردیم. من پنج بازیکن را تایید کردم اما در تلویزیون دیدم که ۱۱ بازیکن تایید شده‌اند! بلافاصله فردای آن خبر در کمیته اخلاق به سراغ آقای علیپور رفتم و نامه‌ام آنجا وجود دارد. به حراست و دبیرکل و هرجایی که می‌شد نامه نوشتم که این بازیکنان را انتخاب نکرده‌ام. خوشحالم که چندین بار حراست فدراسیون و کمیته اخلاق از ما تقدیر کردند. این برای ما ارزشمند است. من هنوز همان مستأجری که بودم، هستم. من هیچ کاری با دلال‌ها نداشته و ندارم.