شهاب زاهدی مهاجم جدید پرسپولیس و آنچه درباره او نمی دانید

شهاب زاهدی اگرچه پسر پرسپولیس محسوب می‌شود، اما کمترین بازی را برای تیمی انجام داده که در آن رشد کرد و به فوتبال معرفی شد. با این وجود مهاجم ۲۷ ساله قدرتی و سریع این فصل پرسپولیس روزپنجشنبه احتمالا یکی از یاران یحیی برای شروع فصل جدید خواهد بود.

*تیم بمب افکن‌ها

پرسپولیسی‌ها همیشه به این موضوع در تاریخ باشگاهشان اعتبار زیادی می‌دهند که این تیم محل تولد بهترین مهاجمان ایران بوده است. البته که تیم‌های دیگر هم در ساختن مهاجمان درجه یک در فوتبال ایران سهم داشته اند، اما پرسپولیس به واسطه علاقه ویژه هوادارانش به فوتبال تهاجمی از همان ابتدا تیمی با مهاجمان بزرگ بوده است. حمید شیرزادگان، همایون بهزادی، حسین کلانی، صفر ایرانپاک، ناصرمحمدخانی، فرشاد پیوس، علی دایی، ادموند بزیک، محسن خلیلی، کریم انصاریفرد، مهدی طارمی، علی علیپور مهاجمانی هستند که در طول دهه‌ها با لباس پرسپولیس در فوتبال ایران توانستند بدرخشند.

حالا این چوب امدادی به شهاب زاهدی رسیده و او مسئولیت سنگینی را در شرایطی که تیم هنوز مهاجم خارجی مطرحی را به خدمت نگرفته برعهده دارد.

*مهاجم جدید با شماره عجیب

مهاجم این فصل پرسپولیس به طور پیش فرض حمایت هواداران تیفوسی روی سکو‌ها را در همان شروع مسابقات همراه خودش خواهد داشت. طرفداران پرسپولیس او را جانشین مهاجمان بزرگی می‌دانند که در سال‌های قبل لباس این تیم را پوشیدند. البته اگر زاهدی با پیراهن شماره ۲۰ فصل را شروع کند یکجور سورپرایز خواهد بود چرا که این شماره‌ای بوده که در سال‌های گذشته تن چهره‌های متفاوتی بوده است. بهروز رهبری فر این شماره را به تن می‌کرد که یک مدافع متعصب بود و بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را هم بست. محسن عاشوری نیز در مقطعی که جواهرمیانه میدان تیم علی پروین در دهه شصت و هفتاد بود با شماره ۲۰ به زمین می‌رفت ضمن اینکه حمید درخشان یکی از اسطوره‌های باشگاه نیز که بیشتر او را با پیراهن شماره ۹ میشناسند در مقطعی شماره بیست پرسپولیس بوده است.

در مورد زاهدی گفته می‌شد که احتمال دارد فصل را با پیراهن شماره ۱۷ که بر تن مهاجمان بزرگی مثل فرشادپیوس ، مهدی طارمی و مهدی مهدوی کیا بوده شروع کند. هرچه هست او مهاجم جدید پرسپولیس است که باید رویا‌های آتشین‌های روی سکو را در مستطیل سبز تحقق بخشد.

*ویژگی‌های شهاب

شهاب زاهدی از نظر فیزیکی و استایل یک مهاجم مرکزی کامل به نظر می‌رسد. با قد بلند نزدیک به ۱۹۰، سرعت و قدرت بدنی مناسب و توانایی سرزنی و ضربات محکم به چارچوب. او البته به واسطه سرعت و قدرت بدنی توانایی بازی در وینگر هم دارد و این شاید در صورتی که یحیی عاقبت موفق شود یک مهاجم خارجی بزرگ! آنطور که مدنظرش هست باعث شود تا زاهدی بازی در پست مهاجم دوم را هم تجربه کند.

اما برای بازی اول او و یا مهدی عبدی مهاجم نوک پرسپولیس خواهند بود. او در لیست ترنسفر مارکت هجدهمین بازیکن گرانقیمت لیگ ایران است. لیستی که حسین کنعانی زادگان، ریکاردو آلوز و مهرداد محمدی در رتبه‌های اول تا سوم آن قرار دارند.

*آشنا‌های زاهدی

شهاب زاهدی نوعی غریبه آشنا برای پرسپولیس است. از جمع پرسپولیسی‌های حاضر او با امید عالیشاه تا به حال در ۵ مسابقه همبازی بوده و از این نظر بیشترین تجربه بازی را در کنار این بازیکن در پرسپولیس دارد. دو بازی در لیگ چهاردهم برابر سایپا و پیکان و همچنین سه بازی جام حذفی همان دوره برابر کارگر بنه‌گز، راه آهن و قشقایی مسابقاتی هستند که او با کاپیتان پرسپولیس همبازی بوده است. زاهدی با علیرضا بیرانوند، وحید امیری و مرتضی پورعلی گنجی در بازی ایران برابر قرقیزستان در مرحله گروهی رقابت‌های کافا نیز در تیم ملی همتیمی بود.

*توانایی گلزنی

او فصل گذشته با زدن ۱۰ گل در مجموع ۳۳ مسابقه‌ای که برای تیم پوشکاش آکادمی یکی از بهترین سال‌های فوتبالی اش را سپری کرد هرچند قبل از آن او در دو تیم زوریا و پوشکاش در مجموع موفق شد در ۳۲ مسابقه ۱۴ گل و ۵ پاس گل را به نام خودش ثبت کند. او در مدتی که در خارج از ایران به فوتبالش ادامه می‌داد هت تریک و دبل هم در یک بازی انجام داده است. او در آبان ۱۴۰۰ و در بازی زوریا برابر وروس ریونه اولین و تنها هت تریکش را به ثبت رساند، اما جالب است که او تا به حال توانسته در یازده مسابقه دبل کرده و دو گل در یک بازی به ثمر برساند.

نکته‌ای که می‌توان درباره عملکرد این مهاجم به آن اشاره کرد اینست که او بیشتر گلهایش را برای تیم‌هایی که در آن‌ها بازی می‌کرده در نیمه دوم به ثمر رسانده است.

زاهدی از مجموع ۵۰ گلی که زده ۳۱ گل در نیمه دوم و ۱۷ گل را در نیمه اول و ۲ گل را نیز در وقت‌های اضافه زده است. او ۳۵ گل را به عنوان مهاجم مرکز (۱۱۴ مسابقه)، ۶ گل را در پست وینگرچپ (در ۱۲ بازی) و ۳ گل را در پست وینگر راست (۹ مسابقه) به ثمررسانده است.

این مهاجم اهل ملایر از استان همدان یک بازیکن با توانایی بازی با هردوپای چپ و راست است و تا به حال بیشتر گلهایش را با ضربات پای چپ به ثمر رسانده است. اما در گل‌های او تنوع هم دیده می‌شود، شوت پای راست، ضربه سر و ضربه پنالتی. او می‌تواند در این فصل یکی از پنالتی زن‌های پرسپولیس در کنار گئورگی گولسیانی، محمدحسین کنعانی زادگان و مهدی ترابی باشد. تا پیش از این او از ۵ ضربه پنالتی ۴ ضربه را تبدیل به گل کرده و، اما پنالتی اش در مرحله مقدماتی لیگ اروپا برابر راپید وین از دست داد.

* محرومیت و مصدومیت

زاهدی به غیر از آن ماجرای دوپینگ که دو سال از مسابقات را برایش به همراه اصولا به دلیل مصدومیت و محرومیت‌های حاصل از کارت بازی‌های زیادی را از دست نداده است. آخرین مصدومیت او دو سال پیش اتفاق افتاد که او را از دوبازی تیمش محروم کرد ضمن اینکه او تا به حال دو بازی را به خاطر دریافت کارت زرد و محرومیت تا به حال از دست داده است.

شهاب زاهدی مهاجم جدید پرسپولیس و آنچه درباره او نمی دانید