کپی مهرداد محمدی از روی دست رامبد جوان و شیلا خداداد

مهرداد محمدی پر سر و صداترین و مهم‌ترین خرید این فصل استقلال یکی از مهم‌ترین هفته‌های زندگی‌اش را سپری کرد!

شروع سخت یک پرسپولیسی در استقلال

محمدی که حضورش در استقلال با جنجال‌های بسیاری به خاطر پیشینه پرسپولیسی‌اش همراه بود، پیش از شروع فصل با پاس نشدن چک دریافتیش از حجت کریمی خبرساز و سپس مصدوم شد و نتوانست در دیدارهای دوستانه یا تمرینات استقلال را همراهی کند، غیبتی که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت؛ با این اتهام که او چون پول نگرفته خود را به مصدومیت زده است!

وقتی فصل شروع شد، استقلال که نتوانسته بود ستاره دیگری جذب کند همه امیدش را به مهرداد محمدی بست تا به تنهایی جای خالی مهدی قائدی و محمد محبی را پر کند.

بازیکنی که از کمند مصدومیت به طور کامل رها نشده برای جا افتادن در تیم جدید به مدت‌ها زمان نیاز داشت. نحوه استفاده از محمدی در سه بازی نخست توسط نکونام هم مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت و خلاصه این نام در چنین فضای پر از سوء تفاهم و پر از شایعه به هفته چهارم رسید.

هفته سرنوشت

استقلال که بعد از دو پیروزی با شکست هفته سوم مقابل سپاهان از کورس صدر جدول عقب افتاده بود، در مصاف خانگی با استقلال خوزستان نیاز مبرمی به سه امتیاز داشت. آن هم در شرایطی که نکونام به یک جنگ تمام عیار با مدیران باشگاه در رسانه‌ها رفته بود!

با این شرایط محمدی در مقابل استقلال خوزستان زننده تک گل استقلال بود. گلی 3 امتیازی که استقلال را به رتبه سوم جدول پس از سپاهان و پرسپولیس رساند اما اهمیت این گل تنها به کسب ۳ امتیاز و پیروزی نبود.

افتخار ابدی با گل هزار

محمدی زننده هزارمین گل استقلال در تاریخ ادوار لیگ برتر شد، افتخاری که تا ابد برایش می‌ماند و البته که بسیاری به دنبالش بودند.  بعد از این مسابقه جواد نکونام پرده از یک راز برداشت؛ اینکه ۲۴ ساعت قبل مهرداد در غم از دست دادن دایی خود عزادار شده بود اما با تعهد و حرفه‌ای‌گری خود را به بازی رساند و زمینه‌ساز پیروزی تیمش شد.

اما این همه ماجرا نیست!

مهرداد محمدی برای گذراندن مهم‌ترین هفته عمرش دوباره سرتیتر خبرها شد. او با استفاده از فرصت تعطیلی لیگ سوار هواپیما شد تا برای زایمان همسرش و به دنیا آمدن نخستین فرزندشان در لندن باشد.

پرونده بحث برانگیز

به دنیا آوردن فرزند توسط چهره‌های مشهور که به آنها «سلبریتی» می‌گویند یک پرونده بحث برانگیز در تمام سال‌های اخیر بوده که موافقان و مخالفان خودش را دارد و حالا مهرداد محمدی آخرین برگ از این پرونده تا امروز است.

درست مشخص نیست که نخستین بار کدام چهره مشهور چنین تصمیمی گرفته اما شاید دهه ۸۰ را بتوان نخستین توجه جدی رسانه‌ها به این پدیده دانست. دهه‌ای که با ورود بازیگران جوان به سینما و موسیقی پاپ، اخبار آنها بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و با حرفه‌ای شدن فوتبال و حضور ستاره‌های ایرانی در لیگ‌های خارجی، زندگی لاکچری و زرق و برق شهرت برای هواداران جنبه دیگری پیدا کرد.

ستاره ایرانی با شناسنامه خارجی

به طور قطع در نسل‌های قدیمی هم بودند ستاره‌هایی که فرزندان خود را در اروپا و آمریکا به دنیا می‌آوردند؛ با این توضیح که امکانات پزشکی در کشورهای توسعه یافته پیشرفته‌تر و شانس بهتری برای سلامت مادر و فرزند وجود دارد.

همین حالا در سینما و موسیقی و ورزش ایران چهره های نامداری داریم که در شناسنامه متولد آمریکا، انگلستان یا فرانسه هستند که البته این سومی در ذائقه نسل‌های جدید جای خود را به کانادا داده است!

مسیری که خانم بازیگر باز کرد

شیلا خداداد از جمله اولین سلبریتی‌هایی بود که در رسانه‌ها تولد فرزندانش در آمریکا سوژه شد. سپس نوبت به دیگران رسید و این چرخه در دهه ۹۰ ناگهان جای خود را از یک سوژه رسانه‌ای به یک حساسیت اجتماعی داد.

به طرزی کاملاً مشخص از نیمه دوم دهه ۹۰ و با تاثیرگذاری بیشتر فضای مجازی در زندگی مردم، این گونه اخبار چهره‌های مشهور و ثروتمند بیشتر زیر ذره بین نقد عوام رفت.

تا اون موقع به عنوان مثال ستاره‌هایی چون سام درخشانی این کار را کرده و فرزند خود را در کانادا به دنیا آورده بودند. یا فریبرز عرب نیا، حمید فرخ نژاد یا شهاب حسینی خانواده خود را به آمریکا منتقل کرده بودند اما از سال ۹۶ به بعد این فرایند به شکل معضلی جدی برای مشاهیر درآمد.

خوب و بد با ملاک مجازی!

البته که بین این چهره‌ها هم تفاوت وجود داشت، تفاوتی که بیشتر به نحوه فعالیت آنها در فضای مجازی برمی‌گشت!

مثلاً محسن تنابنده حاشیه امنی داشت، مثل پیمان معادی اما وقتی همین کار توسط رامبد جوان و همسرش نگار جواهریان انجام شد، نوع واکنش فضای مجازی کاملاً متفاوت بود! حتی با این وجود که همه می‌دانستند خانواده خانم جواهریان در شهر مونترال زندگی می‌کنند و این سنت در فرهنگ ما ایرانی‌هاست که پس از زایمان، دختر تا مدت‌ها نزد مادر و خانواده‌اش می‌ماند اما برای فضای مجازی و منتقدان این دلایل اصلا مهم نبود!

شانسی که فوتبالیست ها آوردند!

هیاهوی چهره‌های سینمایی و موسیقی مثل بنیامین بهادری آنقدر زیاد بود که فوتبالیست‌ها از معدود موارد استثنایی در حاشیه امنیت قرار گرفتند! البته منهای فوتبالیست‌هایی چون رضا قوچان‌نژاد که با یک خانواده سینمایی وصلت کرد و به خاطر خواهر همسرش - ساره بیات و همسر موزیسینش علیرضا افکاری - او هم زیر ذره بین بود.

سایر بازیکنان اما چنین مشکلی نداشتند. لژیونرهایی که در زمان تولد فرزندانشان تحت قرارداد یک باشگاه خارجی و شاغل در یک لیگ خارجی بودند، اصلاً به حساب نمی‌آمدند! بازیکنانی هم که در داخل بازی می‌کردند اما برای تولد فرزندشان به خارج می‌رفتند، زیر سایه حمله به سلبریتی های هنری قرار گرفتند.

حفظ اخبار یا اسرار؟

کار به جایی رسید که در سده جدید شمسی چهره‌ها به شدت رعایت می‌کردند تا مبادا خبری از زندگی خصوصی آنها به بیرون درز پیدا نکند که البته در عصر ارتباطات و دهکده جهانی چنین کاری ممکن نیست ولی هزینه هایی بابت حفظ اطلاعات خصوصی به ستاره ها تحمیل می کند.

این موضوع برای ستاره هایی مثل گلزار، رضا عطاران، بهرام رادان، حامد بهداد یا ایرج طهماسب که بخشی بزرگی از زندگی شخصی خود در طول سال را در خارج می گذرانند اما برای کار به کشور می آیند، اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.

ستاره استقلال به دنبال ستاره پرسپولیس

در تمام این سال‌ها بیشتر بازیکنان تیم ملی - حتی آن‌هایی که مثل سروش رفیعی در لیگ داخلی توپ می‌زنند - برای تولد فرزندانشان آمریکا و کانادا را انتخاب می‌کردند و حالا مهرداد محمدی، چه به خاطر انتخاب انگلستان و چه به این دلیل که آخرین نفر در این مسیر است، برگی مخصوص به خود به این پرونده اضافه کرده است.

محمدی که برادر دوقلویش میلاد نیز سال‌هاست در اروپا بازی می‌کند، در فصل‌های اخیر در لیگ ستارگان قطر بازی می‌کرد. او این فصل به لیگ برتر برگشت و پیراهن استقلال را به تن کرد، با حاشیه‌هایی که در ابتدا گفتیم و حالا بعد از زدن گل هزارم استقلال در تاریخ ادوارلیگ و البته فوت داییش کماکان با این سوژه سرتیتر رسانه‌هاست!