آخرین وضعیت بازیکنان جدید استقلال

استقلال در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه عملکرد چشمگیری نداشت و رضایت هواداران و البته کادرفنی جلب نشد. در واپسین ساعات فعالیت پنجره تابستانه، مدیران باشگاه استقلال با سبحان خاقانی و امید حامدی‌فر برای قطع همکاری به توافق رسیدند و در نقطه مقابل توافقات با محمدجواد کیا و گوستاوو بلانکو نهایی شد. استقلالی‌ها باتوجه به جدایی سینا سعیدی‌فر و درخواست جواد نکونام برای جذب دروازه‌بان سوم با کیا توافق کردند و بلانکو هم گزینه موردنظر سرمربی استقلال برای تقویت خط حمله آبی‌ها بود.

دو بازیکن تازه‌وارد استقلال در شرایطی خبر پیوستن‌شان به جمع شاگردان جواد نکونام رسانه‌ای شد که ساعتی قبل از نهایی‌شدن توافقات میان طرفین، فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) پنجره نقل‌وانتقالاتی استقلال را به دلیل شکایت باشگاه شاهین بوشهر بسته بود و همین مسئله باعث شد تا قرارداد محمدجواد کیا و گوستاوو بلانکو به‌ثبت نرسد. عدم ثبت قرارداد این دو بازیکن در روزهای گذشته حاشیه‌ساز شده بود و حتی جدایی آن‌ها از جمع آبی‌پوشان پایتخت به عنوان بازیکن آزاد هم به میان آمد!

کیا نمی‌تواند پرسپولیسی شود!

جواد نکونام اصرار ویژه‌ای به جذب دروازه‌بان سوم داشت و در شرایطی‌که مدیران باشگاه استقلال موفق به جذب محمدجواد کیا شدند، او در وهله نخست به خرید این دروازه‌بان جوان واکنش مثبت نشان داد اما بعد از اظهارات جنجالی علی خطیر، نکونام تصمیم به تغییر رویه گرفت و اجازه تمرین کردن به خرید تابستانی آبی‌ها را نداد و مدعی شد که کیا بدون نظر او جذب شده است! البته که گفته می‌شود رایزنی‌ها در حال انجام است تا رضایت سرمربی استقلال جلب شود و محمدجواد کیا به عنوان دروازه‌بان سوم بتواند کارش را در استقلال دنبال کند.

پرسپولیسی‌ها بعد از مصدومیت علیرضا بیرانوند در سودای جذب یک دروازه‌بان بودند که بحث خرید محمدجواد کیا به میان آمده بود. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که سرخ‌پوشان پایتخت شانسی برای امضای قرارداد با او ندارند و باتوجه به توافقات انجام شده میان کیا و باشگاه استقلال، این دروازه‌بان جوان و بلندقامت با قراردادی داخلی به استقلال پیوسته و نمی‌تواند فسخ یک‌طرفه انجام بدهد و به عنوان بازیکن آزاد در پنجره تابستانه به تیم دیگری برود تا جدایی او از استقلال منتفی شده باشد.

آخرین وضعیت بازیکنان جدید استقلال

بلانکو به‌زودی در تهران

گوستاوو بلانکو فعلاً تنها خرید خارجی استقلال در پنجره تابستانی محسوب می‌شود. مهاجم بلندقامت آرژانتینی یکی از معدود بازیکنان موردپسند جواد نکونام است که با رضایت 100 درصدی او خریداری شده است. درباره احتمال عدم حضور بلانکو در ایران در روزهای گذشته شایعات مختلفی به گوش می‌رسید و حتی گفته می‌شد که قرار است او قراردادش را با آبی‌ها فسخ کند اما مهاجم آرژانتینی با انتشار ویدئویی به هواداران استقلال وعده داد که طی روزهای آینده به تهران سفر می‌کند و مشتاق دیدار با آن‌ها است.

بلانکو البته با توجه به قرارداد الکترونیکی که با استقلالی‌ها به امضا رسانده، شانسی هم برای فسخ قرارداد نداشته است. فرشید طاهری مسئول کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ در این‌باره توضیح داد: «الان بحث این است که یک قرارداد باید معتبر باشد هرچند می‌تواند این قرارداد رسمی نباشد. این به این معناست که وقتی یک بازیکن با یک باشگاه قرارداد امضا می‌کند، این قرارداد در مراجع قضایی مثل کمیته تعیین وضعیت یا کمیته انضباطی دارای اعتبار است و در صورتی که مفاد یا کلیت آن نقض شود، باشگاه می‌تواند نسبت به آن شکایت خود را مطرح کند».

قرارداد خریدهای جدید استقلال معتبر است

طاهری با اشاره به این مسئله که قرارداد زمانی رسمی خواهد شد که کارت بازی صادر شود، گفت: «این در حالی است که رسمیت آن زمانی تعریف می‌شود که در سازمان لیگ ثبت شده و برای او کارت بازی صادر شود. درواقع رسمیت یعنی اینکه موارد منجر به قرارداد به‌گونه‌ای پیش رفته که منجر به کارت بازی برای او شود. در غیر این‌صورت وقتی قراردادی امضا می‌شود خود به خود دارای اعتبار خواهد شد».

مسئول کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ با رد شایعات مرتبط با غیرمعتبر بودن قرارداد دو بازیکن جدید استقلال گفت: «ما هیچ‌وقت هیچ‌جا نگفتیم این قرارداد معتبر نیست. طبق اخبار منتشرشده این بازیکن با باشگاه استقلال قرارداد داخلی بسته اما مدارک آن را به صورت رسمی در سازمان لیگ شاهد نیستیم. ضمن اینکه پنجره استقلال هم بسته است و ابتدا باید آن‌ها نسبت به این امر اقدام کنند. این اتفاق پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد اما باید در هر صورت طبق قانون رفتار کرد. هرچند الان چیزی را نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد».