حمایت تمام قد اسطوره محبوب استقلال از آقای سرمربی

صمد مرفاوی پیشکسوت استقلال درباره دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران مقابل بلغارستان و آنگولا در فیفادی شهریور ماه اظهار داشت: طبیعی است که اگر تیم ملی با رقیبان بزرگ و قدرتمندی بازی کند به سودش خواهد بود چون نقاط ضعف و قوت مشخص می‌شود. تورنمنت سختی در پیش داریم و رقیبان‌مان با تیم‌های گردن کلفت بازی می‌کنند. با این حال مشکلات خاص خودمان را داریم. تیم ملی دوست دارد با تیم‌های بزرگ بازی کند ولی با مشکلات خاص، شرایط برای برگزاری بازی با تیم‌های قدرتمند فراهم نیست. برای اینکه فیفادی را از دست ندهیم باید تیمی پیدا می‌کردیم و محک می‌خوردیم. مربیان در این نوع بازی‌ها روی بازیکنان و سیستم بازی‌ها شناخت پیدا می‌کنند.

«در کشورمان نمی‌توانیم به خاطر مشکلات مالی فدراسیون و تحریم، با تیم‌های خوبی بازی کنیم.» وی با تأکید بر این جمله افزود:فدراسیون فقیری نداریم ولی این پول‌ها در فیفا بلوکه است و آن را نمی‌دهند. به همین خاطر، دست فدراسیون بسته است و نمی‌تواند تیم‌های بزرگ را برای برگزاری بازی تدارکاتی دعوت کند. با فدراسیون فوتبال کار کرده‌ام و مشکلات را می‌دانم. با این شرایط باید ساخت و چاره‌ای نیست. در دیدار با تیم‌های درجه یک و حتی دو دستاورد خوبی برای تیم ملی و کادرفنی بوجود می‌آید اما وقتی شرایط فراهم نیست نمی‌توانیم کاری کنیم.

پیشکسوت فوتبال با اشاره به ناکامی تیم امید در راه صعود به مرحله نهایی قهرمانی زیر 23 سال آسیا و عدم صعود به المپیک گفت:تیم امید 50 سال است در المپیک حضور ندارد. مربیان خارجی و ایرانی زیادی آمدند و رفتند و صعود حاصل نشد. بنابراین، مربی ایرانی و خارجی تفاوتی برای ما ایجاد نکرده است. وقتی نزدیک مسابقات می‌شویم قصد داریم تیم امید را تشکیل دهیم و انتظار صعود داریم اما این کار شدنی نیست. با این تفکر و برنامه‌ریزی نمی‌توان به هدف اصلی رسید. باید برنامه‌ریزی دقیقی برای تیم امید پیاده کنیم. ساختار فوتبال باید مشخص و سخت‌افزاری و نرفم افزاری درستی داشته باشیم، کاری که کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و … انجام می‌دهند. نیروی انسانی داریم ولی یکی از شاخصه‌های موفقیت نیروی انسانی است. امکانات خوبی نداریم و برنامه‌ریزی‌های‌مان نیز مطلوب نیست.

مرفاوی یادآور شد:تیم امید با یک هفته تمرین به مسابقات مقدماتی قهرمانی زیر 23 سال آسیا در ازبکستان رفت. تیمی مثل ازبکستان تدارکات زیادی می‌بیند و در مسابقات زیادی شرکت می‌کند و به این مرحله می‌رسد. وقتی تیم امید کادرفنی‌اش را معرفی کرد پس از دو، سه روز به تورنمنت عراق رفت. پس از آن دوباره تعطیل شد، چون باشگاه‌ها بازیکن نمی‌دادند. در اردوی ترکیه نیز بازیکنان زیادی شرکت نکرده بودند. پیش از حضور در ازبکستان، بازیکنان چند روز دور هم جمع شدند در حالی که اصلاً طرز تیمداری این شکلی نیست. درست است بازیکنانی داریم که در باشگاه‌های‌شان بازی می‌کنند ولی باید تیم درستی بسازید. اینکه هافبک و گلر خوبی داشته باشید دلیلی برای موفقیت نیست. ازبکستان نشان می‌داد چندین وقت است که تیمش تشکیل شده و بازی‌های تدارکاتی انجام داده است. مشخص بود تیم‌شان با برنامه کار می‌کند. متأسفانه ما چنین برنامه‌ریزی نداشته‌ایم.

وی در پایان گفت:وقتی برنامه‌ریزی‌مان این شکلی باشد مربی چه کار می‌تواند انجام دهد. تعجب کردم که چطور رضا عنایتی قبول کرد هدایت تیم امید را بپذیرد، چون او شرایط را می‌دانست. الان ناکامی را گردن عنایتی می‌اندازند، در صورتی که اصلاً اینطور نیست. نمی‌خواهم بگویم عنایتی مقصر است ولی به مشکلات آگاه بود. تیمی که در حال حاضر به بازی‌های آسیایی رفت بدون برنامه رفته است. بازیکنان ما آنقدر هم حرفه‌ای نیستند که با سه، چهار روز تمرین بازی کنند. تیم ملی اسپانیا و آلمان یک هفته تمرین می‌کنند و نتیجه هم می‌گیرند ولی ما این مدلی نیستیم و باید از خیلی وقت پیش بازیکنان دور هم جمع می‌شدند.