علیرضا دبیر: حرف بی‌خود نزنید +فیلم

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی کشورمان در خصوص عملکرد آزادکاران ایرانی در مسابقات قهرمانی جهان 2023 اظهار داشت: من به مردم ایران این نایب قهرمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبریک می‌گویم و کاری هم به نقدهای  غیرمنصفانه ندارم، چون نه پیگیر این مسائل هستم و نه در تلفنم این چیزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینم، اما اگر کسی قهرمان جهان باشد و نقد منصفانه‌ای مطرح کند، حتما آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پذیرم، اما اینکه بگویند فلانی چون تسبیح داشته و نمازخوان هست، ‌باختند حرف غلطی است. چون اگر به این مسائل بود که ما باید قهرمان می‌شدیم! آقایان یادشان نرفته که چه تیمی به ما تحویل دادند، اما فردی که رزومه‌اش مشخص است با دلار 7 هزار تومانی فرار کرد و الان دلار 50 هزار تومان است. تیم یازدهم جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به من تحویل دادند و به همین خاطر کسانی که در فدراسیون قبل بودند، حرف بی‌ربط نزنند.

علیرضا دبیر: حرف بی‌خود نزنید +فیلم

وی ادامه داد: توقعات از تیم ما بالا رفته و ما باید پاسخگوی مردم باشیم، اما چرا زمانی که تیم ایران 11 جهان می‌شد، کسی حرفی نمی‌زد؟ ما باید به مردم جواب بدهیم، چون توقعات از ما بالاست. اول خدا باید از ما راضی باشد و بعد مردم. ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید مسابقات یکی دو سال گذشته بسنجند. بله! ما نسبت به مسابقات 2021 عقب افتادیم و من خودم اولین نقد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پژمان درستکار گفتم که چرا یک قهرمان جهان یا المپیک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نبردیم. این نقد وارد است که چرا قهرمان المپیک یا جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نبردیم و به من می‌گویند باید کادر فنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کرد، اما باید ببینیم چه کسی می‌تواند با این کادر فنی کار کند؛ چراکه این مسئله مهمی است، چون شاید فردی بیاید و تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهم بریزد. اسم نمی‌آورم اما من هم قبول دارم سه چهار نفر در حد خودشان کشتی نگرفتند. خود من به پژمان درستکار گفتم که چرا یک قهرمان جهانی المپیک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکست ندادید؟

دبیر در خصوص اینکه برخی از کشتی‌گیران در ثانیه‌های پایانی نتیجه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واگذار کردند، خاطرنشان کرد: اینکه ما در 5 ثانیه آخر باختیم، اتفاق نیست و کادر فنی و مربی بدنساز جوابگو باشند. البته این مسئله ریشه تاریخی دارد و بزرگ‌ترین ایراد کشتی ما این است که در ثانیه‌های آخر کشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واگذار کرد و در این 34 سالی که من در کشتی هستم، این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بارها دیده‌ام. ما حتی روان‌شناس آوردیم تا این مسئله برطرف شود، اما هر کسی که می‌تواند در این خصوص به ما کمک کند، پای کار بیاید. من نخواستم بچه‌ها و ملی‌پوشان نماز شب بخوانند، اما آنها اگر خداترس باشند خدا کاری می‌کند بقیه از آنها بترسند. ما در سایر رشته‌ها مثل فوتبال و وزنه‌برداری هم این مشکل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم. اسم می‌آورم؛ رحمان عموزاد دو مشکل داشت، او چرا در رده‌بندی کم آورد؟ من معتقدم که او هر دو کشتی‌ای که باخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانست برنده شود و یا مربی به او نگفته چه کند. یا مربی گفته و او گوش نداده است. مشکل منتقدان با من یا فنی است یا سیاسی؛ اگر سیاسی یا اعتقادی باشد که اصلاً گوش نمی‌دهم، اما اگر فنی باشد حرف آنها روی تخم چشم من جا دارد.

رئیس فدراسیون کشتی افزود: البته ما در برخی وزن‌ها قهرمانان بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم شکست دادیم. امیرحسین زارع کشتی‌گیر بزرگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکست داد و او باید تا الان 4 مدال طلای جهانی داشته باشد و یا والی‌زاده که کشتی‌گیر جوانی هم هست، قهرمان اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برد. ما از همین جا عازم مسابقات اسیایی می‌شویم و به اردو می‌رویم. از کادر فنی تشکر می‌کنم و تا مسابقات آسیایی محکم به کارشان ادامه خواهند داد، اما من در کارم با پدرم هم رودربایستی ندارم و تعارف نخواهم داشت. اگر نقدی منصفانه باشد، آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهم پذیرفت، اما اگر بی‌ادبی کنند، یا پای مسائل سیاسی و اعتقادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وسط بکشند، توجهی به این صحبت‌ها نخواهم داشت. خیلی خوب یاد گرفته‌ام که یکسری از آدم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید از زندگی پاک کرد.

دبیر تصریح کرد: اصل کار ما برای المپیک 2028 است، اما در المپیک 2024 هم محکم کار می‌کنیم و مردم امیدوار باشند. ما خوب هستیم.

وی در مورد کشتی حسن یزدانی و انتقادهایی که پس از شکست او در فینال مطرح شد، گفت: متأسفانه برخی‌ها حسادت دارند. کسانی که خودشان کشتی‌گیر بودند می‌دانند که وقتی مجری فن باشی و امتیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نفر دیگر بدهند یا اینکه یک اخطار اشتباه داده شود،‌ کشتی بهم می‌ریزد. البته تیلور هم کشتی‌گیر خوبی است و همین که حسن یزدانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکست داده نشان می‌دهد که توانمند است، اما به حسن یزدانی هم تبریک می‌گویم که 9 مدال جهانی و المپیک دارد. این 9 مدال به کلام آسان است و واقعا کسب آن راحت نیست.