داوران لیگ‌برتر به لیگ عربستان می‌پیوندند؟

داوران لیگ برتر می‌توانند به لیگ حرفه‌ای عربستان وارد شوند و دستمزدهای زیادی برای مسئولان در نظر گرفته شده است.

میزان هزینه‌های یک لیگ غیراروپایی در تابستان گذشته بی‌سابقه بوده و فقط باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس پول بیشتری در بازار هزینه کردند. بازیکنانی مانند کریم بنزما، نیمار و انگولو کانته همگی به کریستیانو رونالدو در لیگ عربستان پیوستند، در حالی که الهلال و الاتحاد در تلاش برای جذب کیلیان امباپه و محمد صلاح ناموفق بودند.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) مسئولیت چهار باشگاه لیگ حرفه‌ای از جمله الهلال و الاتحاد را بر عهده گرفته و به تامین هزینه‌های کلان آنها کمک می‌کند. و نشریه تایمز گزارش می‌دهد که لیگ اکنون به دنبال جذب داوران برجسته از سراسر اروپا به صورت تمام‌وقت است.

داوران لیگ‌برتر به لیگ عربستان می‌پیوندند؟

این گزارش حاکی از آن است که از چندین مقام لیگ برتر و سایر لیگ‌های برتر اروپایی در مورد اینکه آیا علاقه‌مند به مهاجرت به این کشور خلیج‌فارس هستند یا خیر، سوال شد. در حال حاضر داوران خارج از کشور می‌توانند مسئولیت برخی بازی‌ها را بر عهده بگیرند و مایکل اولیور برای قضاوت بازی بین الهلال و النصر رونالدو در ماه آوریل ۳۰۰۰ پوند دریافت کرد.

هاوارد وب، رئیس فعلی کمیته داوران، و مارک کلاتنبرگ، داور سابق لیگ برتر، قبلاً به عنوان رئیس داوری برای فدراسیون فوتبال عربستان سعودی کار کردند. کیت هکت، داور سابق، پیش از این ابراز نگرانی کرده بود که با توجه به مقدار پولی که لیگ عربستان می‌تواند به داوری مانند اولیور بدهد، ممکن است لیگ برتر یک داور در کلاس جهانی را از دست بدهد. هکت به «فوتبال اینسایدر» گفت: «الیور در یک جام‌جهانی حضور داشت و در صف جام‌جهانی بعدی است. او شماره یک ماست. اما من نگران هستم. وب و مارک کلاتنبرگ به صورت تمام‌وقت به خاورمیانه رفتند. خطر از دست دادن یک داور در کلاس جهانی در لیگ برتر وجود دارد.»

و ادعا شده که آنها مایل به ارائه دستمزدی به داوران هستند که ۱۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ پوندی که داوران تمام‌وقت در حال حاضر در انگلیس دریافت می‌کنند را ناچیز جلوه می‌دهد. گفته می‌شود که لیگ حرفه‌ای در برداشتن گام بعدی برای توسعه لیگ، با تعدادی از داوران برای استخدام تماس گرفته است.

کمیته داوران انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر گونه علاقه به داوران ما از لیگ‌های دیگر نشان‌دهنده شهرت قوی داوران انگلیسی در سراسر جهان است. آنها قرارداد دارند و در لیگ برتر فعالیت می‌کنند که رقابتی‌ترین و جذاب‌ترین لیگ فوتبال جهان محسوب می‌شود.»

کلاتنبرگ تنها پس از ۱۸ ماه از سمت خود در عربستان سعودی کنار رفت و بیانیه کوبنده‌ای از استانداردهای داوری این کشور صادر کرد. او به شبکه تلویزیونی العربیه عربستان گفت: «آنها (داوران) با مشکل بزرگ تناسب اندام وارد شدند و به خوبی تمرین نکرده بودند. من در جلسات ناامید می‌شدم زیرا آنها در شناخت استانداردهای اولیه و درک قانون بازی ناکام بودند.»