امروزی ها:

هرچند مربیانی مثل رسول کربکندی، یحیی گل محمدی و اکبر میثاقیان پس از مدتها در لیگ برتر تیم گرفته‌اند اما با این حال نمی‌توان از کنار نام دانه درشت‌هایی که در لیگ دوازدهم تیم ندارند به راحتی عبور کرد. تیم‌های سپاهان، تراکتورسازی، پرسپولیس، صنعت نفت و به احتمال زیاد راه آهن، در این دوره از مربیان خارجی استفاده می‌کنند و باشگاه داماش گیلان هم به دلیل مواجهه با مشکلات داخلی یک مربی گمنام به نام امید هرندی را روی نیمکت خود نشانده است. به این ترتیب تنها ۱۲ تیم برای مربیان شناخته شده داخلی باقی می‌ماند و طبیعی است که تعداد زیادی از آنها به دوازدهمین دوره لیگ حرفه‌ای راه پیدا نکنند.

۱ - پرویز مظلومی: او طی دو فصل گذشته سرمربی استقلال بود و با این تیم به عناوین دوم و سوم لیگ برتر دست یافت. حتی قهرمانی در جام‌حذفی و ماندن در کورس قهرمانی تا هفته‌های آخر در کنار پیروزی‌های پی در پی در داربی تهران هم باعثنشد تا پرویز مظلومی در استقلال ماندگار شود. مظلومی تلاش کرد جای خالی قلعه نویی را در‌تراکتورسازی پر‌کند اما مذاکرات او با مدیران‌تیم تبریزی به دلیل مخالفت هواداران تبریزی به این جابه‌جایی به بن بست رسید. از سویی دیگر مربیگری در استقلال توقع مظلومی را بالا برده و او تمایلی ندارد در تیم‌هایی که مدعی قهرمانی‌نیستند مربیگری کند.

۲ - حمید استیلی: فصل گذشته با هزار امید و آرزو به پرسپولیس آمد اما محصولی غیر از شکست و ناکامی درو نکرد و در فاصله دو هفته مانده به پایان نیم فصل اول لیگ برتر از سرمربیگری سرخ‌ها استعفا داد. استیلی که طی سه فصل گذشته با استیل آذین، شاهین بوشهر و پرسپولیس به لیگ برتر آمده بود، در فصل دوازدهم تیم ندارد و خانه‌نشین است. او در مسابقات جام ملت‌های اروپا به عنوان کارشناس در شبکه‌های تلویزیونی دیده می‌شد. استیلی به احتمال زیاد از گزینه‌های در دسترس تیم‌هایی خواهد بود که در میانه‌های راه لیگ در بحران فرو می‌روند.

۳‌ - مجید جلالی: او معمولا لیگ را از ابتدا روی نیمکت یکی از تیم‌ها آغاز می‌کرد اما این بار و پس از عبور از یک فصل تاریک در فولاد خوزستان ترجیح می‌دهد در خانه بنشیند و استراحت کند. او خیلی زود با صبا وارد مذاکره شد اما به توافق نرسید. مجید جلالی به احتمال زیاد در میانه‌های فصل با یکی از تیم‌ها به مدت یک فصل و نیم قرارداد می‌بندد و و تا پایان لیگ سیزدهم روی نیمکت آن تیم ماندگار خواهد بود.

۴ - علی دایی: با توجه به شرایط نامشخص باشگاه راه آهن قابل پیش بینی بود که با این تیم ادامه نخواهد داد. دایی در هفته‌های گذشته در میان شایعات و اخبار غیر موثق تا آستانه مربیگری در تراکتورسازی و پرسپولیس پیش رفت و حتی موضوع حضورش در فوتبال قطر و سوریه هم مطرح شد. در مقطعی از احتمال مربیگری دایی در هرتا برلین آلمان هم صحبت شد اما این مربی جنجالی در نهایت در جمع مربیان ذخیره لیگ دوازدهم باقی ماند.

۵ - محمد مایلی کهن: ادبیات تند او باعثشده مدیران باشگاه‌ها تمایلی به مذاکره با این مربی نشان ندهند. آنها خوب می‌دانند در روزهای پرفشار میانه فصل هیچ بعید نیست مایلی کهن همه کس و همه چیز را به باد انتقاد بگیرد. او امیدوار بود شانس مربیگری در پرسپولیس را به‌ دست بیاورد اما وقتی این اتفاق رخ نداد به شدت به محمد رویانیان انتقاد کرد. آغاز لیگ دوازدهم بدون مایلی کهن و اظهارنظرهای صریحش یکی از نکات جالب توجه این دوره از رقابت‌ها خواهد بود.

۶ - «ف. ک» ها: در شرایطی که فیروز کریمی هدایت سنگ آهن بافق را پذیرفته و فراز کمالوند هم شهرداری تبریز را مهیای حضور در لیگ دسته اول می‌کند، فرهاد کاظمی، دیگر «ف. ک» فوتبال ایران بدون تیم مانده است. او پیکان را به لیگ برتر آورد اما بنابه دلایلی که تنها برای ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال ایران مشخص است، فعلا اجازه تیمداری در لیگ برتر ندارد.

۷ - حمید درخشان: او چند سالی در لیگ برتر تیمداری نکرد تا اینکه با هدایت پیکان قزوین، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر به جمع مربیان حاضر در این رده پیوست. فراز و نشیبهای زیاد با شاهین در فصل گذشته باعثشد تا این مربی فصل دوازدهم لیگ برتر را به عنوان تماشاگر و احتمالا کارشناس آغاز کند!

۸ - صمد مرفاوی: پس از جدایی از مس کرمان در هفته های آغازین لیگ دوازدهم دیگر در تیمی حضور پیدا نکرد و هرازگاهی مذاکره با تیم‌های مختلف را تکذیب می‌کند. مرفاوی که سابقه دو دوره سرمربیگری در تیم استقلال را دارد و سال‌ها در عرصه مربیگری کشور حضور داشته، در لیگ دوازدهم تیمی را خواهان خود ندید، البته شاید در آینده اتفاقاتی تازه‌ای رخ دهد.

به این سیاهه بلند بالا میتوان نام مربیانی مثل محمد احمدزاده، اصغر مدیرروستا، اصغر شرفی، خداداد عزیزی و فرشاد پیوس را هم اضافه کرد.