به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بیست و سومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاههای آسیا عصر یکشنبه با قهرمانی تیم العربی قطر، جهانی شدن تانگ دیناستی چین به عنوان تیم نایب قهرمان و عنوان سومی برای تیم کاله به پایان رسید. این در حالی است که پیش از این و طی ۶ دوره متوالی جام قهرمانی مسابقات باشگاهی والیبال آسیا از آن ایران و تیم پیکان شده بود.

البته این برای نخستین بار بود که کاله به نمایندگی از ایران در رقابت‎های باشگاه‎های آسیا شرکت کرد. این تیم در مرحله مقدماتی نمایندگان ازبکستان، قطر و میانمار را شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی هم با غلبه بر تورا آروس ژاپن به نیمه نهایی رسید اما در این مرحله مقابل العربی قطر که در مرحله مقدماتی موفق به شکستش شده بود، متحمل باخت شد و از حضور در مرحله نیمه نهایی بازماند. کاله در مرحله رده بندی آلماتی قزاقستان را از پیش رو برداشت و به عنوان سوم دست یافت.

در دیدار نهایی مسابقات والیبال باشگاه‎های آسیا هم العربی قطر که در سال‎های ۲۰۰۷ و۲۰۰۹ به عنوان سوم این رقابت‎ها دست یافته بود، مقابل تانگ دیناستی چین به برتری رسید تا برای نخستین بار نماینده‎ای از قطر صاحب جام قهرمانی شود. البته با وجود قهرمانی العربی و به دلیل میزبانی الریان قطر در مسابقات باشگاه‎های جهان، سهمیه این رقابت‎ها به تانگ دیناستی چین رسید اما در هر صورت قهرمانی قطری‎ها به استیلای ایران در والیبال باشگاه‎های آسیا پایان داد.

مسابقات والیبال باشگاهی آسیا از سال ۱۹۸۹ تحت عنوان جام " صلح " آغاز شد و تا امروز که با عنوان " مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا " شناخته می‎شود، ادامه داشته است. نمایندگان ایران همواره در ادوار مختلف مسابقات باشگاهی والیبال آسیا شرکت داشته‌اند و با وجودیکه در برخی مقاطع مدال آور نبودند، ایران در جایگاه پرافتخارترین کشورهای شرکت کننده قرار دارد.

جام صلح بدون طلا
۶ دوره ابتدایی این رقابت‎های والیبال جام صلح در هیروشیما ژاپن برگزار شد. ایران طی سال‏های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ میزبان مسابقات بود. بعد از آن هم لبنانی‎ها طی دو سال متوالی در بیروت برگزار کننده مسابقات صلح بودند. به جز سال ۱۹۹۰ که با غیبت پرسپولیس همراه بود نمایندگان ایران در دیگر ادوار این رقابت‎ها حضور داشتند اما هرگز موفق به کسب مدال طلا نشدند. استقلال، بنیاد شهید، بانک ملی و آبگینه قزوین در دوره‎های ابتدایی این رقابت‎ها شرکت کردند بدون اینکه موفق به کسب مدال شوند. نمایندگان ایران در دیگر دوره‎های مسابقات جام صلح مدال‎آور شدند اما بدون اینکه قهرمان شوند.

میزبانی خوش یمن ایرانی‏ها
اولین مدال آوری نمایندگان ایران در رقابت‎های والیبال جام صلح همزمان با نخستین میزبانی کشورمان در این مسابقات بود. سال ۱۹۹۵ تیم فولاد خوزستان که همراه با فتح تهران در مسابقات والیبال جام صلح تهران شرکت کرده بود بعد از نماینده ژاپن در رده دوم قرار گرفت و صاحب مدال نقره شد. بعد از آن پیکان به دو مدال نقره و یک برنز رقابت‎های جام صلح دست یافت. در واقع از این سال به بعد تمام دوره‎های برگزاری مسابقات باشگاهی آسیا با مدال آوری ایرانی‎ها همراه بود. به جز مسابقات ۲۰۰۱ چین که صنام به عنوان پنجم اکتفا کرد و همچنین سال ۲۰۰۴ که مسابقات به خاطر شیوع بیماری سارس در کشور اندونزی اصلا برگزار نشد.

جام صلح کنار رفت
بعد از ۱۰ دوره برگزاری رقابت‎های والیبال جام صلح و از سال ۱۹۹۹ با تغییراتی که در کنفدراسیون والیبال آسیا ایجاد شد، این مسابقات به " رقابت‏های قهرمانی باشگاه‏های آسیا " تغییر نام داد. تمام مدال‎های طلا ایران در والیبال باشگاهی آسیا در طول برگزاری رقابت های باشگاه‎های آسیا به دست آمد. اولین بار پیکان در مسابقات ۲۰۰۲ تهران، ایران را صاحب مدال طلا باشگاه‎های آسیا کرد. صنام دیگر تیم ایرانی بود که این رنگ مدال را در رقابت‌های ۲۰۰۳ تهران به دست آورد.

تیم والیبال کاله با پیروزی برابر آلماتی قزاقستان به عنوان سوم رقابت‎های ۲۰۱۲ باشگاه‎های آسیا دست یافت

بهترین‎های آسیا
والیبال ایران در نخستین سال برگزاری مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا توسط پیکان صاحب مدال برنز شد. این مدال در دومین دوره این رقابت ها به رنگ نقره ارتقا یافت. اولین مدال طلا ایران در این مسابقات هم از سال ۲۰۰۲ به دست آمد. از سال ۲۰۰۶ همواره مسابقات والیبال باشگاه های آسیا باقهرمانی نماینده ایران به پایان رسید به جز امسال که کاله نتوانست این راه را ادامه دهد. جدول سه تیم برتر مسابقات والیبال باشگاهی آسیا از سال ۱۹۹۹ که این رقابت‏های تحت عنوان " مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا " برگزار شد، به شرح زیر است:

* ۱۹۹۹(چین)
۱ - چین ۲ - کره جنوبی ۳ - ایران(پیکان)

* ۲۰۰۰(تایلند)
۱ - کره جنوبی ۲ - ایران(پیکان) ۳ - چین

* ۲۰۰۱(چین)
۱ - کره جنوبی ۲ - ژاپن ۳ - چین

* ۲۰۰۲(ایران - تهران)
۱ - ایران(پیکان) ۲ - ایران(صنام) ۳ - قزاقستان

* ۲۰۰۳(تهران)
۱ - ایران(صنام) ۲ - ایران(پیکان) ۳ - قزاقستان

* ۲۰۰۵(پاکستان)
۱ - قزاقستان ۲ - ایران(سایپا) ۳ - چین

* ۲۰۰۶(ویتنام)
۱ - ایران(پیکان) ۲ - قزاقستان ۳ - اندونزی

* ۲۰۰۷(بحرین)
۱ - ایران(پیکان) ۲ - عربستان ۳ - قطر

* ۲۰۰۸(قزاقستان)
۱ - ایران(پیکان) ۲ - قزاقستان ۳ - ژاپن

* ۲۰۰۹(امارات)
۱ - ایران(پیکان) ۲ - عربستان ۳ - قطر

* ۲۰۱۰(چین)
۱ - ایران(پیکان) ۲ - قطر ۳ - ژاپن

* ۲۰۱۱(اندونزی)
۱ - ایران(پیکان) ۲ - قزاقستان ۳ - چین

* ۲۰۱۲(چین)
۱ - قطر ۲ - چین ۳ - ایران(کاله)

ایران در جایگاه نخست پرافتخارترین‎ها
با احتساب رقابت‎های برگزار شده امسال و با وجودیکه قطری‎ها فاتح جام قهرمانی آن شدند و پس از ۶ دوره متوالی، نماینده ایران از حضور در فینال بازماند، جایگاه پرافتخارترین کشور شرکت کننده در مسابقات والیبال باشگاه‎های آسیا - از زمان برگزاری مسابقات باشگاهی با این عنوان - همچنان در اختیار ایران است.

ایرانی‏ها در مجموع ۸ بار جام قهرمانی مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‏های آسیا را از آن خود کرده‎اند که یک بار توسط صنام و ۷ بار توسط پیکان فتح شده است. ضمن اینکه از مجموع هشت قهرمانی که توسط نمایندگان ایران در رقابت‌های باشگاه‏های آسیا به دست آمده است، ۶ قهرمانی به صورت متوالی کسب شده و از این حیثایران با فاصله زیاد نسبت به دیگر کشورهای آسیایی رکورد دار است.

علاوه بر این ایران چهار مدال نقره و یک مدال برنز هم حاصل حضور نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا تا پیش از امسال بود. تا پیش از برگزاری امسال که میزبانی آن را شانگهای چین بر عهده داشت، ایران با مجموع ۱۳ مدال در صدر دیگر کشورهای شرکت کننده در این رقابت ها قرار داشت و حالا هم با وجود ناکامی در دست یابی به قهرمانی، این جایگاه با یک مدال برنز بیشتر همچنان در اختیار ایران است. رده‌بندی ۴ تیم برتر آسیا از نظر مدال آوری در رقابت‎های باشگاه‎های آسیا به شرح زیر است:

ایران:(۸ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز)
کره‎جنوبی:(۲ طلا، یک نقره)
قزاقستان:(یک طلا، ۳ نقره و ۲ برنز)
چین:(یک طلا، یک نقره، چهار برنز)