آخرین وضعیت معادلات صعود پرسپولیس و سپاهان در لیگ قهرمانان ۲۰۲۳

فوتبال ایران در فصل 24-2023 لیگ قهرمانان آسیا 4 نماینده داشت که تراکتور تبریز نتوانست از مرحله پلی‌آف به مرحله گروهی برسد تا شمار نمایندگان ایران به عدد 3 برسد. ناکامی نساجی در 2 بازی رفت‌وبرگشت برابر نوفباخور ازبکستان باعث شد تا پرونده این تیم هم در پایان هفته چهارم مرحله گروهی بسته شود و شانس صعود آن‌ها به مرحله حذفی به صفر برسد اما همچنان سپاهان و پرسپولیس روی کاغذ شانس صعود دارند و امیدشان به هفته پایانی رقابت‌های مرحله گروهی است که بتوانند به جمع 16 تیم برتر قاره آسیا راه یابند.

العین امارات، الاتحاد عربستان، النصر عربستان و الهلال عربستان 4 تیمی هستند که صعودشان از منطقه غرب آسیا مسجل شده و باید 4 تیم دیگر به این فهرست اضافه شود؛ 4 تیمی که تکلیف‌شان در روز پایانی مشخص خواهد شد. از میان این 4 تیم، 3 تیم باید بتوانند در قامت بهترین تیم‌های دوم خود را به مرحله حذفی برسانند و دیگر تیم هم در نقش صدرنشین گروه دوم رقابت‌ها به صورت مستقیم به مرحله حذفی راه پیدا می‌کند. در گروه دوم، نسف‌قارشی ازبکستان 10 امتیازی است، شارجه امارات 8 امتیاز دارد و السد قطر هم 7 امتیازی است و 3 تیم رقابت تنگاتنگی برای صعود در قامت تیم صدرنشین دارند.

فعلاً شرایط روی کاغذ به سود فوتبال ایران است

سپاهان ایران، نوفباخور ازبکستان، پرسپولیس ایران، شارجه امارات و پاختاکور ازبکستان، 5 تیم دوم در پایان هفته پنجم رقابت‌های مرحله گروهی هستند. از میان این 5 تیم، 3 تیم می‌توانند به مرحله حذفی برسند که فعلاً شرایط به سود سپاهان ایران، نوفباخور ازبکستان و پرسپولیس ایران است؛ به‌طوری‌که طلایی‌پوشان با 10 امتیاز و تفاضل 9+ بهترین تیم دوم هستند و نوفباخور با 10 امتیاز و تفاضل 4+ در رتبه دوم بین برترین تیم‌های دوم است و پرسپولیس هم با 8 امتیاز و تفاضل 1+ در رتبه سوم قرار دارد. برد غیرمنتظره شب گذشته پاختاکور مقابل العین باعث شد تا این تیم هم 7 امتیازی شود و در روز پایانی شانس صعود به مرحله حذفی را داشته باشد. حتی الفیحا عربستان هم با 6 امتیاز از شانس حداقلی برای حضور در جمع برترین تیم‌های دوم برخوردار است.

ورقی که شاید ناگهان برگردد!

سپاهان و پرسپولیس در حالی فعلاً روی کاغذ مدعی اصلی صعود به مرحله حذفی هستند که در هفته پایانی رقابت‌ها، طلایی‌پوشان روز دوشنبه سیزدهم آذرماه در ریاض میهمان الاتحاد هستند و سه‌شنبه چهاردهم آذرماه هم پرسپولیس باید در تهران به مصاف الدحیل برود. طلایی‌پوشان با توجه به تفاضل گل فوق‌العاده‌ای که دارند، احتمالاً با کسب حداقل امتیاز هم می‌توانند مسافر مرحله حذفی شوند اما شکست مقابل الاتحاد می‌تواند شانس نماینده ایران برای رسیدن به مرحله حذفی را به حداقل برساند؛ آن‌هم اگر پرسپولیس و شارجه بتوانند برابر رقبای‌شان به پیروزی برسند.

پرسپولیس شرایط ویژه‌تری نسبت به سپاهان دارد؛ به‌طوری‌که سرخ‌پوشان باید بتوانند برابر الدحیل به پیروزی برسند و لغزش احتمالی برابر حریف قطری می‌تواند زمینه‌ساز حذف سرخ‌ها از لیگ قهرمانان آسیا شود. هر چند که پرسپولیس نسبت به تمامی رقبایش در مسیر صعود به مرحله حذفی، دیرتر مسابقه خود را برگزار می‌کند و این مسئله بدان معناست که شاگردان یحیی گل‌محمدی با اطلاع کامل از نتایج حریفان خود باید برابر الدحیل به میدان بروند. در صورت برد احتمالی شارجه برابر الفیصلی اردن و پاختاکور در جدال با الفیحا، سرخ‌پوشان برای صعود راهی جز شکست دادن الدحیل ندارند.